Norge

Buss for tog: Skal kunne takle like mange passasjerer som i fjor sommer

Bane Nor lover at mer arbeid skal gjøres når jernbanen stenges i sommer. Samtidig skal det leveres koronatrygge reiser med buss for tog.

– Jeg har astma, og det har fått folk til å skvette litt på toget, smiler Arnfinn Holten. Han konstaterer at det nå strømmer på med passasjerer igjen, men tror det vil gå bra også med koronavirus og buss for tog. Foto: Siri Øverland Eriksen

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Livet på Oslo S er på full fart tilbake til normalen. På perrongen til Østfoldbanen venter mange på toget. Inne i lokaltogene var det inntil nylig god plass. Nå fylles vindusplassene raskt opp.

– Vi må hele tiden be passasjerer bruke alle innganger og vogner slik at plassen utnyttes. Vi ber også om at de ikke alle reiser på de travleste tidene, at de vurderer andre avganger eller bruker andre tog. Men vi kan ikke be reisende med gyldig billett om å gå av på grunn av mange passasjerer, sier kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy.

Folk strømmer tilbake til togene mens det fortsatt er begynnelsen av mai. Foto: Siri Øverland Eriksen

– Det har vært noen ganger nå da jeg har måttet si fra om avstand, smiler Arnfinn Holten (50), som skal hjem til Ås.

Om noen uker byttes tog på Østfoldbanen og vest for Sandvika ut med buss. Da er trolig enda flere passasjerer på plass.

Men det får ikke Holten eller Mette Christiansen (58), som skal med toget til Ski, til å grue seg.

– Jeg tar det som kommer. Jeg er uansett nødt til å komme meg hjem til Greverud, sier Christiansen.

For Mette Christiansen innebærer buss for tog at hun blir kjørt til Brynseng på vei mot Oslo. – Det tar mer tid, men det skal gå greit, sier hun. Foto: Siri Øverland Eriksen

Slik blir hverdagen med buss for tog

Hvordan blir så sommeren med buss for tog? I påsken var det stans i flere dager i trafikken mellom Drammen og Skøyen, og mellom Oslo og Halden. Da fikk Bane Nor og Vy prøvd ut en buss-for-tog-modell som de nå går videre med:

For stasjonene:

  • Større arealer settes av til buss for tog enn før. I år vil dette merkes enda mer på pendlerparkeringer.
  • Skiltingen på stasjonene skjerpes.
  • På flere store stasjoner tas strengere sluse- og køsystemer i bruk.
  • Det skal hele tiden gis informasjon om hvordan folk bør opptre.
  • Passasjerer skal vise frem gyldig billett uten at kontrollører trenger å holde i mobiltelefoner eller periodekort.

Slike slusesystemer ved busser for tog blir vanlige sommeren 2020, på de største jernbanestasjonene. Foto: Vy

For bussene:

  • Inngangen foran hos sjåførene holdes stengt.
  • Flere seter bak sjåførene holdes stengt.
  • Kun halvparten av setene på bussene skal brukes. Unntaket er familiemedlemmer eller personer som til daglig lever tett på hverandre.
  • Passasjerene skal så langt det er mulig, håndtere bagasjen selv.

For trafikken:

  • Entur, Vy og Flytogets digitale reiseplanleggere skal holde oversikt over hvor det er buss for tog.
  • Informasjon til passasjerene om alternative reisemåter og alternative veier til og fra holdeplassene skjerpes.
  • På de travleste stasjonene og strekningene vil det igjen gå busser kontinuerlig med ned til fem minutters mellomrom.

* Praksisen følger regjeringens veileder for kollektivtrafikk.

For fjerde år på rad må buss for tog til Ås gå uten fast pendler Raphael Raymond (30).– Jeg legger inn fire ferieuker og tar bil de to siste av de seks ukene, sier han. Foto: Siri Øverland Eriksen

Her blir det trangest om plassen

Tilbakemeldingene i påsken var at de reisende var veldig fornøyde. Det bekrefter infrastrukturdirektør Vibeke Aarnes i Bane Nor og Vys Gina Scholz.

Men da reiste bare noen få. I sommer blir det garantert flere, selv om hjemmekontor fortsatt brukes hyppig.

I år er det Bane Nor som er ansvarlig for all skilting og merking på stasjonene. Vy, Flytoget og Go-Ahead har ansvar for kundeveiledere og busser.

I år som i fjor blir Bryn og Brynseng T-banestasjoner og Tollbukaia brukt som endestasjoner for buss for tog.

Gina Scholz lover at Vy skal følge trafikkutviklingen tett. De tar høyde for like mange passasjerer som i fjor, samtidig som rådene for avstand mellom folk skal opprettholdes.

Det kan bety flere busser enn tidligere.

Fra Asker stasjon i påsken 2020. Foto: Vy

Mer arbeid blir gjort i år enn i fjor

Store prosjekter, som renovering av Lieråstunnelen, arbeider på Follobanen og rundt Moss, er årsaken til at flere linjer også i år blir stengt i opptil seks uker.

Øvrig vedlikeholds- og fornyelsesarbeid kalles ekstraarbeider. Dette blir det mer av i år enn i fjor, konstaterer Vibeke Aarnes.

– Ja, det vil jeg si. Vi putter inn en masse ting som skal gjøres under togstansen, sier hun.

Det er blitt mer penger til ekstraarbeid. Det skyldes delvis at Bane Nor har satt av én milliard kroner til vedlikeholdsarbeid på strekningen Lysaker-Lillestrøm, delvis at regjeringen har bevilget 200 ekstra millioner i «koronamidler».

Ikke alle ble like imponert da de så Aftenpostens bilder fra arbeider på den stengte Østfoldbanen i fjor sommer. I år blir det gjort mer av det som kalles «ekstraarbeider», lover Bane Nor. Foto: Hans O. Torgersen

Ingen store arbeider ved problemstasjon nummer én

Mangel på penger er ifølge Bane Nor en viktig forklaring på at det i fjor ikke ble gjort mer ekstraarbeid.

– Er det forsvarlig å gjennomføre fullt program for sommerarbeider slik det er planlagt, med tanke på koronaviruset?

– Vi jobber med prosjekter som går over flere år. Vi er nødt til å holde fremdriften. Mange er avhengige av at vi kommer i mål med tanke på utbygging og bedre punktlighet, sier Vibeke Aarnes.

– Skøyen er den største problemstasjonen, men står ikke på programmet for i år. Hvorfor ikke?

– Delvis fordi vi ikke vil stanse trafikken på begge sider av Oslo samtidig, delvis fordi vi fortsatt er midt i planleggingen og bestillingen av materiell som skal brukes her, sier Aarnes.

Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Koronaviruset

Koronaviruset

  1. NORGE

    FHIs ukesrapport: 79 prosent flere koronatilfeller forrige uke

  2. NORGE

    10 sosiale kontakter i uken, bare fem på besøk. Og hvor skal man egentlig bruke munnbind?

  3. NORGE

    Direkteblogg om korona

  4. NORGE

    Påbud om munnbind: Så mange må bruke munnbind før det hjelper

  5. VERDEN

    Spår dyster vinter i Europa: – Vi ser for oss høye dødstall

  6. DEBATT

    Inntil vaksiner gir effektiv flokkimmunitet, må vi begrense spredning på bred front