Norge

NSB til pendlere: Gå av og på toget på fylkesgrensen

Ved å bruke to månedskort kan pendlere spare tusenvis av kroner i året.

Pendlere som reiser fra Oslo til Hamar kan få billigere periodebilletter i vinter, men da må de ifølge NSB ta en kald pause på Eidsvoll før de får reise videre. FOTO: CARL MARTIN NORDBY
  • Arild Færaas

Med nytt sonesystem for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skulle det bli enklere og billigere for de aller fleste. Men mange pendlere som reiser ut eller inn av fylkene, vil muligens ikke få nyte godt av de billigere reisene.

Om du skal reise fra Asker til Eidsvoll vil det koste deg bare 1490 kroner i måneden, noe som er mange hundrelapper billigere enn det var i september.

Men om du reiser mellom Oslo og Hamar er det ikke like lett:

Med NSBs takster koster det 3822 kroner for et månedskort inkludert reiser i Oslo.

Men om du kjøper et månedskort som gjelder fra Eidsvoll til Hamar fra NSB, og et Ruter-månedskort (som gjelder hele Akershus og Oslo) for resten av reisen, sparer man brått penger: Da vil prisen bli 3404 kroner i måneden, og i løpet av et år blir prisforskjellen omtrent 5000 kroner.

Et annet eksempel hvor pendlere kan spare mye penger er strekningen Gardermoen – Moss.

BAKGRUNN:

Les også

Billigere å pendle i Oslo

— Forbudt å skjøte

Men ifølge NSB er det ikke bare-bare å kjøpe to månedskort. For at du skal gjøre det slik, forlanger NSB at du må gå av og på toget ved fylkesgrensen. Det er likevel usikkerhet om du kan gå av og på samme tog eller om du må vente på neste tog.

— Det er ikke lov å skjøte på billetter, og har man ikke gyldig billett risikerer man å få gebyr, skriver kommunikasjonsrådgiver Jeanette Fagerli-Quaino i en epost til Aftenposten.no.

LES OGSÅ:

Les også

NSB enda billigere til Gardermoen

Først opplyste hun til Aftenposten.no at man eksempelvis kan reise Oslo— Hamar på to periodebilletter.

— I prinsippet så tøyer man regelverket, men teoretisk så vil man måtte gå av toget og på igjen.

Men senere fikk vi en e-post hvor NSB mener at det ikke holder å gå av og på det samme toget igjen.

- Vi ønsker ikke at kundene skal gå av og på igjen. Man kan ikke ha en sammenhengende reise med to ulike billetter. Da må kunden avbryte reisen, og vente til neste tog.

Hun skriver også at det er lite hensiktsmessig både for kunden og NSB å ha to billetter både i forhold til salg og kontroll.

— NSB har salgsbestemmelser som sier noe om kundens rettigheter og plikter ved kjøp og bruk av billett. Å ha entydige salgsbestemmelser ser NSB som viktige for å gjøre det enklere og mer forutsigbart for kunden og vårt eget personell.

HVA MENER DU OM BILLETTPOLITIKKEN TIL NSB? DISKUTER UNDER SAKEN

Sint pendler

Jan Riddervold, leder av Mjøsen pendlerforening, er sint fordi han og andre pendlere ikke får nyte like godt av det nye takstsystemet.

Jan Riddervold, leder i Mjøsen pendlerforening, mener myndighetene bør rydde opp. FOTO: JON HAUGE

— Det er diskriminerende og trist. En månedsbillett fra Hamar til Oslo er dyr som den er, og når en får muligheten til å spare noen hundrelapper, får vi ikke lov til det og blir kalt snikere, sier han til Aftenposten.no.NSBs løsning om å gå av og på toget karakteriserer han som «høl i hue».

— Vi er ikke interessert i å stå og vente på neste tog. Alle burde blitt behandlet likt, sier han.

- Fornuften settes til side

Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen, leder i Oslo bystyres samferdsel og miljøkomité, er ikke overvettes begeistret over løsningen fra NSB.

— Alle skjønner at det er dumt å gå av og på et tog, eller å vente på neste tog fordi en eller annen byråkratisk ordning skal opprettholdes. Jeg sier bare – løs det!

Gerhardsen viser til at når det kommer nye takstsone vil det alltid være noen dilemmaer.

— Men man behøver ikke søke etter dustete løsninger. Og hverken jeg eller kundene vil bli plaget med et reglement som setter fornuften til side, fortsetter han.

- Men synes du det er mest fornuftig at folk skal få reise på to månedskort på en reise, eller bør det forbys å ha to månedskort i det hele tatt?

— Det mener jeg ingenting om, svarer han.

Ruter vil ikke blande seg

Det nye sonesystemet i Oslo og Akershus.

Linda Nordbø, kommunikasjonsrådgiver i Ruter, sier at de ikke vil blande seg inn i NSBs billettpolitikk.— Vi oppfordrer kunder til å forholde seg til NSBs billettreglement.

Men noe gebyr som NSB truer med om du har to månedskort, risikerer du iallfall ikke hos Ruter.

— Kunder som har to månedskort vil på det ene ha gyldig billett i Oslo og Akershus, det vil derfor ikke være grunnlag for gebyr, sier hun, og presiserer at på NSBs tog er det bare NSB som foretar billettkontroll.

Ifølge NRK Østlandssendingen advarer informasjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB om omfattende kontrollvirksomhet i tiden fremover.

-Til syvende og sist vil slike forsøk på regelbrudd bli oppdaget, sier han til NRK.

Gebyret fra NSB er på 900 kroner.

På andre siden av Oslo er også pendlere kritiske til NSB, skriver NRK Østafjells. Fordi bussen erstatter toget på Vestfoldbanen mener også Forbrukerrådet at NSB ikke har gjort jobben sin og peker blant annet på dårlig informasjon, for få busser og at NSB bør vurdere priskutt.

PS! Aftenposten har fått en del spørsmål om det er lov å kombinere NSBs månedskort med enkeltbilletter fra Ruter eller NSB. Det bekrefter NSB at er lov.