Norge

Betaler ikke tilbake

Selv ikke etter å ha fått kroken på døren, slutter strømleverandøren å skape trøbbel for kundene.

  • Kristin Solberg

Les også:


Den omstridte tidligere strømleverandøren B2C Energy og søsterselskapet Elitele skaper fortsatt hodebry for forbrukerne, melder forbrukermyndighetene.

Både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet får stadige klager fra personer som har mottatt uberettigede inkassovarsler og betalingsoppfordringer fra Elitele og B2C Norge. I tillegg kommer henvendelser fra tidligere B2C Energy-kunder som ennå ikke har mottatt pengene strømleverandøren skylder dem.

Finn den billigste strømleverandøren med Forbruker.nos strømkalkulator.

— Nekter å betale

— Det er snakk om to problemstillinger. Den ene er at selskapene fortsatt purrer og vil at folk skal betale forskjellige beløp, sier prosjektleder Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Den andre problemstillingen dreier seg om strømleverandøren B2C Energy spesielt. Selskapet, som

Les også

Slutt for B2C

til å levere strøm tidligere i år, skylder fremdeles tidligere kunder penger.

— Kunder har betalt inn mye penger på forskudd tidligere i vinter. B2C Energy skylder dem alt fra noen hundrelapper til flere tusen, sier Haug.

Men tidligere B2C-kunder har foreløpig ikke sett snurten av disse pengene.

— Selskapet innrømmer overfor kundene at de ikke har penger til å betale tilbake, sier Haug, og forteller at Forbrukerombudet har mottatt henvendelser fra kunder som avsluttet sitt kundeforhold med strømleverandøren allerede i fjor høst, men som fremdeles ikke har mottatt pengene selskapet skylder.

Les også:

- Avvent konkurs

Forbrukerombudet råder personer som mottar uberettigede krav fra B2C/Elitele om å protestere skriftlig til selskapene.

Tidligere B2C Energy-kunder som ikke får igjen pengene strømleverandøren skylder dem, kan imidlertid gjøre lite annet enn å avvente selskapets konkurs, forteller Haug.

— Selskapet kan risikere straff om de ikke sender inn en konkursbegjæring, så jeg vil anta at det vil komme en slik begjæring snart.

Underdirektør Olav Nyhus i Forbrukerrådet råder tidligere kunder som har et relativt stort utestående beløp til å ta saken til forliksrådet.

— Man bør fremme kravet. Ta det til forliksrådet om du har krav på en slik størrelse at du er villig til å gjøre det, sier Nyhus.

Les flere artikler på Forbruker.no.

Les også

  1. Slutt for B2C

  2. B2C kastet fra prislister

  3. B2C trues med bot

  4. - Ikke betal strømregningen

  5. B2C på klagetopp

Selv etter at B2C Energy mistet konsesjonen føler mange forbrukere at strømleverandøren fremdeles skaper trøbbel.