Norge

Norges største marinefartøy var nytt i 2019 og kostet 2,2 milliarder kroner. Nå ligger det til kai uten å kunne seile.

Ett av Sjøforsvarets største og dyreste skip var på jobb for Nato. Nå ligger det til kai i Portsmouth, uten kontroll på luker, dører eller lensepumper.

KNM Maud i Oslofjorden i 2019. Nå ligger det til kai i England på grunn av store problemer.
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Er branndørene lukket eller åpne? Fungerer lensepumpene? Er de riktige spjeldene lukket? Hva med stabiliteten på skipet? Dette vet ikke skipssjefen på Norges største og et av de dyreste marinefartøyene akkurat nå.

Siden KNM Maud ble satt i drift i 2019, har det ligget mer til kai for reparasjoner enn det har vært ute og seilt. Og nå ligger det til havn igjen.

Hvordan kan det skje med et marinefartøy til 2,2 milliarder kroner?

I september ble ett av Sjøforsvarets dyreste skip noensinne sendt ut på tokt med Natos stående marinestyrke i Europa (Standing Naval Maritime Group 1). Etter planen skulle toktet vare til begynnelsen av desember.

Les hele saken med abonnement