— Vil kommer til å fortsette søket etter det savnede flyet, poengterte den australske statsministeren Tony Abbott da det 8. mars ble markert at det var ett år siden flyet forsvant.

Det var seks australiere om bord i flyet, og australske myndigheter har vært blant pådriverne i jakten på det forsvunne flyet. De tror flyet ligger på havbunnen et sted utenfor vestkysten av Australia. Hittil har letingen dekket 40 prosent av dette havområdet, og søket kommer ikke til å avsluttes før alt er sjekket.

— Vi er ganske optimistiske. Letingen kan ikke fortsette i all evighet, men vi vil lete så lenge vi mener det er en sjanse for at vi kan finne det, understreket Abbott. Malaysiske myndigheter har uttalt det samme. Men samtidig har de erkjent at flyet etter all sannsynlighet ligger på havets bunn, og de har erklært alle om bord for døde. Men myndighetene i de to landene er ikke nærmere svaret på hvordan og hvorfor flyet styrtet i sjøen.

Flyåpenet på New Zealand på utkikk etter vrakrester fra flyet. Ingenting er foreløpig funnet.
RICHARD POLDEN/REUTERS/NTB SCANPIX

Det man vet, er i realiteten ikke så mye mer enn det man visste like etter at flyet ble meldt savnet: Etter å ha tatt av fra flyplassen i Kuala Lumpur, satte det kursen nordøstover. Etter planen skulle det fly over Thailandbukta, deretter over Kambodsja, Laos, Vietnam og mot Beijing. Knapt én time etter avgang ble det meldt fra flyet, trolig fra annenpiloten, at alt var OK. To minutter senere skulle flyet melde fra til flykontrollen i Vietnam. Det skjedde ikke. Vietnameserne ble bekymret og ba andre land og nærliggende fly om å forsøke å få kontakt – uten å lykkes. Senere viste radarbilder at flyet tok en skarp venstresving og satte kursen nordvestover.

Hvilken retning fløy det?

Flyets siste kjente posisjon ble registrert av en malaysisk militærradar nesten to timer etter avgang. Da var flyet sør for Phuket i Malakkastredet. Hvorfor det var der, er fortsatt et ubesvart spørsmål. Etterforskerne har heller ikke med sikkerhet klart å fastslå hvilken kurs flyet tok etter den sist kjente posisjonen. Her arbeides det ut fra tre ulike muligheter:

Nordover? Én uke etter forsvinningen viste satelittbilder over De indiske hav syv såkalte «håndtrykk» den natten flyet forsvant. Den siste av disse registreringene ble gjort åtte timer etter at flyet lettet i Kuala Lumpur. Dersom disse «håndtrykkene» var rute 370, er det mulig at flyet satte kursen nordover i en flykorridor som strekker seg helt opp til Kasakhstan.

Vestover? Den skarpe venstresvingen etter at flykontrollen mistet kontakten, kan tyde på at flyet fortsatte i den retningen. Det kom rapporter om at et lavtflyvende fly var blitt sett på Maldivene, men data fra landets flykontroll viste ingen unormal aktivitet i området.

Sørover? «Håndtrykkene» kan også støtte teorien om at flyet fløy sørover, mellom Indonesia og den sørlige delen av Det indiske hav. Mye av søket er blitt konsentrert rundt dette området, og en britisk pilot skal ved hjelp av omfattende data ha regnet ut at flyet befinner seg i nærheten av dette området.

Cheng Lipings ektemann var om bord i flyet. Hjemme sitter to små gutter som igjen og igjen spør hvor pappa er.
KIM KYUNG-HOON/REUTERS/NTB SCANPIX

Hvorfor styrtet det?Men én ting er retningen. Etterforskerne vet fortsatt like lite om hva som skjedde med flyet og hvorfor det styrtet. Og om flyets ferdsskriver – den såkalte «svarte boksen» – noen gang blir funnet, er det usikkert om den kan gi noe svar. Tre hovedteorier er imidlertid blitt lansert:

Strukturell svikt? Den kraftige venstresvingen kan forklares med en plutselig dekompresjon (fall i trykket) i kabinen. Det blir spekulert på om manøveren kan ha vært et mislykket forsøk på å nå en rullebane på en øygruppe 30 kilometer utenfor kysten av det nordvestlige Malaysia.

Brann i lasterommet? Flyets last skal ha inneholdt 200 kilo oppladbare batterier til mobiltelefoner og PC-er. Slike batterier er kjent for å kunne ta fyr.

Det var et fly av denne typen en Boeing 777 fra Malaysia Airlines, som forsvant 8. mars i fjor.
KYODO NEWS/AP/NTB SCANPIX

Sabotasje? En foreløpig rapport påpeker at flyet hadde et mystisk strømbrudd like etter takeoff. Eksperter har antydet at dette kan ha vært et forsøk på å unngå at flyet ble registrert på radarer. En av teoriene er at pilotene bevisst skal ha fløyet flyet tom for drivstoff – før det til slutt styrtet.

Mange ville teorier

Mangelen på håndfaste bevis på hva som har skjedd, er som skapt for konspirasjonsteorier. Og det har ikke manglet på mer eller mindre fantasifulle påstander. Her er de mest kjente av dem:

Skutt ned? Flyet skal ha blitt skutt ned under en felles militærøvelse som USA og Thailand holdt i Sør-Kinahavet. Teorien ble lansert i en bok i høst, skrevet av forfatteren Nigel Cawthorne. Nedskytingen skal ha vært utilsiktet og ha skjedd ved et uhell. Boken ble sterkt kritisert av pårørende til passasjerer om bord.

Kidnappet? En av de mer fantasifulle teoriene – og blottet for beviser – er at flyet skal ha blitt kapret i den hensikt å bruke det i en terroraksjon. Teorien er blitt kalt 11. september-teorien. Påstanden er at flyet etter kapringen skulle bevæpnes med en atombombe, for deretter å brukes i et angrep mot en amerikansk by. Flybytte? En selverklært «uavhengig journalist» ved navn Jim Stone har hevdet at det var Malaysia Airlines' rute 370 – og ikke rute 17 – som ble skutt ned over Ukraina i fjor sommer. Hvordan dette skal ha skjedd – og hvem som eventuelt kunne ha nytte av et flybytte – sier Stone veldig lite om.

På en øde øy? Like etter flyets forsvinning var det mange som hardnakket hevdet at flyet hadde landet på den lille, britiskkontrollerte øya Diego Garcia i Det indiske hav – hvor USA har en militærbase. Ryktene var på et tidspunkt så sterke at amerikanerne gikk ut og avviste dem som oppspinn. Men fortsatt florerer denne teorien, spesielt i Kina – hvor 153 av passasjerene kom fra.

Tatt av UFO? Konspirasjonsteoretikeren Mike Adams, som driver nettstedet Natural News, hevdet kort tid etter flyets forsvinning at det bare forsvant på uforklarlig vis. Det var ingen styrt, ingen eksplosjon, men en uidentifiserbar kraft som bare tok flyet med seg – uten å etterlate seg noe spor.

Kapret av russere? En forfatter ved navn Jeff Wise hevdet for noen uker siden, overfor CNN, at flyet kan ha blitt kapret etter ordre fra Vladimir Putin. Ifølge Wise fløy det deretter til en base i Russland. Årsaken, ifølge Wise, var at det kan ha vært en russisk agent om bord.

En bevisst handling?

Det som virkelig hendte, kan være mer menneskelig enn vi kanskje våger å tro. Mange luftfartseksperter er overbevist om at hva som enn skjedde med flyet, så var det et resultat av en bevisst handling av noen om bord i flyet – høyst sannsynlig kapteinen.

Letingen pågår fortsatt. Mulige landingssteder var blant det som ble forklart og diskutert på en pressekonferanse i forrige måned.
JOSHUA PAUL/AP/NTB SCANPIX

— Jeg vet at mange, og spesielt journalister, har et ønske om at denne underlige hendelsen skal ha mer til felles med Star Wars, men sannsynligvis var det et nøye planlagt selvmord eller en hevngjerrig handling. Men kan vi noen gang bevise det? Neppe, konkluderte David Learmont nylig i en artikkel i den britiske avisen The Telegraph. Han er redaktør for nettstedet Flightglobal og tidligere jagerpilot. Han utelukker ikke at letemannskapene kan finne noen vrakrester, men tror ikke det vil løse gåten.- Vi må kanskje begynne å venne oss til tanken på at vi aldri vil få vite hva som skjedde, sier han.

Kilder: The Telegraph og news.com.au

Les også:

Det skal bli lettere å spore opp savnede fly

Søppel i havet kan gjøre det vanskelig å finne MH370

Malaysia Airlines håper navnebytte skaffer nye kunder