Norge

SAS og Norwegian satser på enda mer USA-vekst

Miami blir trolig ny USA-destinasjon med SAS fra Oslo. Selskapet lanserer flere nye ruter i dag.

Oslo får to nye interkontinentale flyruter. Passasjertrafikken mellom Norge og Nord-Amerika har eksplodert.

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Oslo Lufthavns internasjonale nettverk er i ferd med å øke dramatisk. I går lanserte Norwegian en ny rute neste år som skal gå mellom Oslo til Boston, på USAs østkyst. I dag slipper SAS flere langrutenyheter. En av nyhetene er trolig en direkterute mellom Oslo og Miami, i tillegg til nye langruter både via Stockholm og København.

En Miami-rute vil gå i direkte konkurranse med Norwegians rute til Fort Lauderdale, som ligger under en times biltur unna.

Miami International Airport er blant de store i USA, og er den flyplassen som har størst internasjonal trafikk etter John F. Kennedy-flyplassen i New York.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier at SAS ikke vil kommentere sine planer før onsdag ettermiddag. De siste brikkene i satsingen ble lagt av konsernledelsen mandag. Det er ventet at det i tillegg til USA vil komme nye ruter til Asia, i så fall fra Stockholm. Dette i tillegg til ruten til Hongkong, som åpnes neste måned.

Opptrappingen mot USA skjer som følge av en markant vekst i trafikken vestover, der spesielt Norwegian har vært aggressiv. Selskapet har i løpet av kort tid lansert åtte direkteruter fra Norge til USA og Karibia, mens SAS til nå har to — til New York fra Oslo og til Houston fra Stavanger.

Den nye Norwegian-ruten til Boston skal flys to ganger i uken fra Oslo, og en gang fra København. Boston er ellers siste nye rute i Bjørn Kjos’ kraftige langrutesatsing fra selskapets base på London-flyplassen Gatwick.

Nye ruter og flere avganger

Passasjerveksten en formidabel. Tall Oslo Lufthavn har utarbeidet for Aftenposten forteller om en vekst fra Gardermoen til ulike reisemål i USA fra 161.000 i 2010 til 485.000 i fjor.

Når SAS også nå girer opp skjer det på bakgrunn av at selskapet får inn fire nye langdistansefly som bl.a. settes inn i det stadig voksende markedet vestover. I ettermiddag presenterer selskapet derfor en økt satsing på nye interkontinentale ruter og økte frekvenser på eksisterende ruter som vil omfatte alle de tre skandinaviske hovedstedene.

Har appetitt på mer

Norwegian legger ikke skjul på at appetitten på flere USA-ruter er sterk:

- Det er helt klart at vi kommer med mer på USA, både nye ruter og økning på eksisterende ruter. Vi flyr nå - med stappfulle fly - på åtte amerikanske flyplasser. Vi ser også en økning av amerikanske reisende til Europa, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i selskapet til Aftenposten.

Neste år får Norwegian levert fire nye Dreamliner langdistansefly. Den nye typen, Boeing 787-9, er en utvidet versjon med 53 flere seter og større rekkevidde enn de selskapet har i dag.

Flyreisende.pdf