Norge

Minehund blir til medarbeider

Ett år etter søndagens TV-aksjon vil mineryddingshunden Spot være ferdig med læretiden – og klar for innsats i felten. Tobente kolleger i Baneservice følger henne tett.

De ansatte i Baneservice mottar en egen medarbeiderapport om hvordan det går med opplæringen av deres firbente kollega i Sarajevo. I den siste rapoprten heter det at Spot liker å kjøre bil og ellers har et høyt faglig nivå i forhold til sine jevnaldrende.

  • Stein J. Bjørge (foto)

— Vi følger nøye med på hvordan det går med vår nye kollega Spot i Sarajevo og ser frem til at hun får fagbrev og er klar for innsats.

Det sier Geir Meling Jacobsen, leder for LO-tilknyttede Baneservice Fellesforening i det statlig eide selskapet Baneservice, med 400 ansatte.

Hans arbeidsgiver har ikke nøyd seg med å støtte årets TV-aksjon med 100 kroner pr. medarbeider og stormønstring av bøssebærere fra egne rekker. Selskapet har også gått til det originale skritt å «ansette» en mineryddingshund, som ledd i sitt langsiktige samarbeid med Norsk Folkehjelp. I ansettelsesforholdet inngår finansiering av så vel opplæring som kost, losji og andre kostnader knyttet til å utdanne en ferdig firbent minerydder.

Teamfølelse

FOTO: STEIN J. BJØRGE Foto: Stein J Bjørge

Et godt og håndfast prosjekt, som det er lett for oss ansatte å engasjere oss i. Vi blir oppdatert på hvordan det går med Spot gjennom bilder og medarbeiderrapporter, via intranettet. Og mitt klare inntrykk er at hun er blitt tatt godt imot blant alle sine tobente kolleger her i landet, påpeker foreningslederen, som selv er dreven hundeeier.

— For oss er verdien av dette engasjementet flersidig, sier adm. direktør Lars Skålnes.

— Det handler om å bygge teamfølelse og samhørighet. Samtidig bruker vi stoffet fra prosjektet til å styrke vårt fokus på verdiene ansvarlig og modig, som Baneservice har bygd opp gjennom flere år. Dette er jo verdier som det også er lett å forbinde med det oppdraget Spot har, påpeker han og understreker at det også gir stoff til ettertanke at ingen av de hundene Norsk Folkehjelp har lært opp er blitt skadet på jobb.

Samfunnsansvar

FOTO: STEIN J. BJØRGE Foto: Stein J Bjørge

— For en virksomhet som ønsker å ta sitt samfunnsansvar på alvor er det mange gode formål å velge mellom, påpeker Skålnes. - Utfordringen er å treffe med et prosjekt som hele organisasjonen kan engasjere seg i – og som er lett å knytte til de verdiene vi står for, uten at det virker søkt. Og det har jeg inntrykk av at vi har lykkes med her. Vanligvis er det alltid noen som reagerer negativt når det blir snakk om å delta i en form for sponsorprosjekt. Men denne gangen har det ikke vært en kritisk røst, sier han.

At de Baneservice-ansatte også lar seg engasjere i sin nye kollega, kom klart frem da selskapet utlyste navnekonkurranse: Hva skulle valpen hete? 140 bidrag kom inn – og vinner ble opplæringsleder Hanne Sveberg. I premie fikk hun tur til Sarajevo for å hilse på hovedpersonen og se hvordan opplæringen av minehunder foregår, sammen med adm. direktør Lars Skålnes, som selv har vært en pådriver for prosjektet. –Kjempespennende! Og Spot viser lovende takter. Da vi besøkte Sarajevo var hun bare åtte uker gammel, men var allerede ekstremt fokusert, konstaterer opplæringslederen. Hun lot seg også imponere over nivået på selve opplæringen:

Systematiske

FOTO: STEIN J. BJØRGE Foto: Stein J Bjørge

— Instruktørene var svært dyktige og systematiske. Utrolig hva de fikk ut av en så ung valp. - Noe å hente for en opplæringsleder, som også er engasjert hundeeier?

— Jeg tror ikke de metodene som blir brukt egner seg, hverken i vår organisasjon eller på min egen hund. Men engasjementet fra de involverte, det er noe å ta med seg videre, sier hun.

  1. Les også

    - Samfunnsansvar gir bedre omdømme

  2. Les også

    Twitret en million til Afrika

  3. Les også

    Gjør butikk på demensomsorg

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET
    Publisert:

    Når politikerne svikter, er det næringslivet som skal bruke makten sin til å redde verden?

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Marianne skulle bygge om huset. Bak selskapet hun hyret inn, var en av landets største konkursgjengangere.

  3. NORGE
    Publisert:

    Varslere prøvde å rydde opp i Shell. Selv endte de på psykiatrisk avdeling.

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Goliat: Historien om milliardoverskridelser, alvorlige nestenulykker og et bakteppe av død og mulige forbrytelser.

  5. A-MAGASINET
    Publisert:

    Telenor-sjefen har sin egen metode for å avsløre menns hersketeknikker

  6. A-MAGASINET
    Publisert:

    Rolf «Appelsinen» Jacobsen har levd et liv med torpedoer, konkurser og søksmål. Dette er historien om storsvindlerens liv.