Norge

Søker samarbeid over dammen

787 Dreamliner fra Boeing kan snu opp ned på våre reisevaner, fordi det er mye billigere i drift enn tilsvarende fly. Disse flyene er henholdsvis nummer 28, 29 og 30, som nå ferdigstilles på fabrikken i Everett utenfor Seattle før levering til Air India. FOTO: CARL ALFRED DAHL Foto: CARL ALFRED DAHL

<strong>SEATTLE (Aftenposten.no):</strong> Bjørn Kjos mener lavprisselskapene må finne sammen for å selge billige flyreiser over Atlanterhavet. - Man blir nødt til å samarbeide med noen for å lykkes med lavpris på lange reiser, sier han.

  • Carl Alfred Dahl
    Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder

Les også:

Norwegian, Ryanair og flere andre lavprisaktører går med planer om å starte flyvninger over lange avstander.

Dette har vist seg vanskelig siden de første forsøkene startet for over 30 år siden, fordi man ikke får utnyttet flyflåte og besetning like godt som på kortere distanser.

De som prøvde seg, gikk enten konkurs, la ned ruten, eller endret produktet til å bli som ordinære flyselskaper.

Leier nye fly

Bjørn Kjos har imidlertid klokkertro på at han, som kanskje

— Tiden er riktig nå, med stor etterspørsel og et fly som gjør det mulig å drive billig, sier han, og viser til Boeings 787 Dreamliner, som Norwegian får levert to leide versjoner av om to år.

SAS og andre kritikere mener Kjos tror lavprissegmentet vil løse dette på egen hånd, i en felles front mot de mer kostnadstunge nettverksselskapene.

Bjørn Kjos i Norwegian tror lavprisselskapene må samarbeide tettere i fremtiden. FOTO: CARL ALFRED DAHL Foto: CARL ALFRED DAHL

Mer risiko

— Jeg tror man fremover vil se at lavprisselskapene samarbeider på salg. Et eksempel kan være at man kjøper flybillett fra Oslo til New York på våre nettsider, og få opp tilbud på billett videre til andre byer med et annet lavprisselskap som en lenke, sier Kjos.

Dette skal gjøre det enklere å komme seg videre til andre steder, uten at det medfører fordyrende mellomledd. Men det medfører mer arbeid og større risiko for passasjeren.

— Bagasjen må plukkes opp i New York, bæres 300–400 meter, for så å sjekkes inn på nytt hos det andre selskapet, forklarer Kjos, men påpeker at man uansett må bære bagasjen gjennom tollen hvis man skal reise videre.

I tillegg bærer passasjeren selv risikoen for at forsinkelser på den første flyturen kan føre til at man ikke rekker det neste flyet.

Jeg tror man fremover vil se at lavprisselskapene samarbeider på salg. Et eksempel kan være at man kjøper flybillett fra Oslo til New York på våre nettsider, og få opp tilbud på billett videre til andre byer med et annet lavprisselskap som en lenke.
Bjørn Kjos.

Børstro

Aksjeinvestorer risikerer pengene sine på børsen, og bruker enorme ressurser på å skaffe seg oversikt over bransjene de putter pengene sine i. Der kommer Kenneth Sivertsen, aksjeanalytiker i Arctic Securities i Oslo, inn.

- Har aksjemarkedet tro på Norwegians langdistansesatsing?

— Da de endelig meldte om disse planene, hoppet Norwegian-aksjen opp omtrent 7 prosent, delvis på grunn av leieavtalen. Men ja, markedet har tiltro til planene, sier Sivertsen.

Av de 170.000 reisene som gikk fra Norge til New York, gikk bare 23 prosent med direktefly, påpeker han. Resten gikk via store flyplasser som Frankfurt og London.

Flere får råd

Pr. i dag er det bare Continental som flyr direkte fra Oslo, mens SAS starter opp i mars.

— SAS har satt press på prisene allerede. Så kommer Norwegian i 2012 med et nytt prisgulv. Dette er veldig godt nytt for de reisende, sier analytikeren.

Han påpeker også at markedet blir større med en billigaktør på plass, ettersom flere får råd til turen.

Analytiker Henrik Schultz i Argo Securities er enig.

- Forretningsmodellen til Norwegian med nye fly og lave driftskostnader kan gi gode marginer. Det ser veldig, veldig bra ut, men det er risikabelt. Det koster en del, og man må regne med at selskapet taper penger de første to årene. Vinneren er uansett passasjerene, sier Schultz.

Les også

  1. Boeing 737 settes sammen på 11 dager

  2. Nytt Norwegian-fly spiller deg et puss

  3. Bli med inn i Boeings Dreamliner

  4. Her settes verdens mest populære fly sammen