Norge

Dragonbox Numbers: – Får barna til å regne ti ganger så mange mattestykker med app

  • Per Kristian Bjørkeng
  • Jeg får ut enere som jeg kan bygge med, forklarer Marius i videoen over. Det er så gøy at skolen setter maksimalgrense for hvor mye det er lov å jobbe med matteleksene. Utviklerne av en ny app har blandet matte, nettspill og pappkort til et lekent læreprogram for de yngste.

– Nå, klasse 1B, kan dere ta opp nettbrettene!

Lærer Ida Elisabeth Hardal hører hele klassen juble. Elevene på Nedre Bekkelaget skole kaster seg over sine lysende skjermer.

Først satte de videregående skole i spill

Det norskutviklede mattespillet Dragonbox har siden 2012 vært en internasjonal suksess, med 700.000 solgte spill rettet mot videregående elever som vil lære algebra. Blant annet har Uruguay, som har delt ut nettbrett til alle sine elever, kjøpt inn spillet til alle elever i landet.

Mye av hemmeligheten er at Dragonbox bruker alle tenkelige metoder kjent fra dataspill for å «lure» forståelse for matematikk inn i elevene. Det de trodde var små dyr og monstre, viste seg etter hvert å være de for mange fryktede x og y i algebra.

Utviklerselskapet We Want To Know klare med neste steg:

Nå vil de gjøre matten for de yngste til en lek

Dragonbox Numbers er et spill/pedagogisk verktøy rettet mot førsteklassinger, en aldersgruppe som til nå nesten ikke har brukt IKT (informasjons— og kommunikasjonsteknologi) i skolen.

I denne alderen dannes like fullt barnas fundamentale tallforståelse. Forskningen viser tydelig at god tallforståelse i denne alderen henger sammen med bedre matematikkresultater langt oppover i årsklassene.

God tallforståelse krever både forståelse og mengdetrening. I en vanlig skolesituasjon, der en lærer skal undervise 20–30 elever, er det imidlertid krevende å få nok mengdetrening.

Jean Baptiste Huynh vil «lure» ungene til å forstå tall. Jan T. Espedal

Men hva om talltreningen i stedet var en lek? I Dragonbox Numbers fjernes de vanskelige sifrene til å begynne med.– Vi er de første som har klart å skape levende tall. Målet er at barna skal bli helt oppslukt av matematikkens verden, sier mattelærer, gründer og adm. dir Jean Baptiste Huynh i We Want To Know.

Slik virker det:

Når førsteklassingene møter tallene fra 1 til 10 i Dragonbox Numbers , ser de ikke sifferet vi voksne kjenner, men små monstre med forskjellig lengde, farge og personlighet. Førsteklassingen Marius Løksa Finstad tar frem papirversjoner av monstrene og forklarer:

Her har Marius full kontroll på enere og toere. Jan T. Espedal

– Det der er tre og fire, og det er syv, forteller han. Mens det vi voksne ser på pulten foran ham, bare er noen ulike papirfigurer med varierende lengde – ingen tall. Likevel ligger nøkkelen til denne spesielle matematikkundervisningen her:

  • Den varierende lengden til hvert monster korresponderer med en tallverdi.
  • Tre er rød, stram og rar.
  • Fire er grønn, hårete og litt bekymret.
  • Stabler du grønn på rød, spiser de hverandre og blir til den blide og tullete blå.
  • Prøver du å dele en blå i to, blir den til en grønn og en rød.
  • Og det barna til å begynne med ikke får vite, er at blå er syv.

«Alvoret» lures inn

Svært forsiktig og gradvis, i løpet av flere timer, mens barna i virkeligheten allerede adderer og subtraherer, trekkes personligheten vekk og erstattes av sifre med den samme fargen. Enda lenger ut i spillet trekkes også fargene vekk, og det som står igjen er 3,4 og 7. Nå har de lært å regne – selv om de ikke engang har lært seg å skrive tallene skikkelig ennå.

Bilde 22.10.15, 11.50.49_doc6msh86n2zn94d2ifef5.png

Førsteamanuensis Helmer Aslaksen ved Utdanningsvitenskapelig fakultet på UiO forsker på matematikkundervisning. Han har selv prøvd Dragonbox Numbers på sine barn på åtte og ni år. – Jeg tør ikke si bastant at dette er veldig effektivt, men jeg vil si at jeg har veldig tro på den filosofien som ligger bak. Hemmeligheten er at man ikke prøver å pugge, men i stedet visualiserer og konkretiserer tallene. Barna ser gradvis en sammenheng mellom de abstrakte tallene og de konkrete mengdene som tallene representerer. Plutselig forstår de at 48 er fire tiere og åtte enere. Dette har jeg stor tro på, sier Aslaksen.

Dette er tallforståelse

Det Dragonbox Numbers trener barna i, er såkalt tallforståelse, altså en dyp kunnskap om hva hvert siffer representerer og hvordan de står i forhold til hverandre.

Jean Sebastian Huynh har beregnet at en typisk førsteklassing med tradisjonell undervisning gjør 20–50 mattestykker ukentlig.

Hvor mange stykker hvert barn regner ved hjelp av den nyutviklede appen, varierer voldsomt, men de første resultatene fra tester i skolen tyder på at ungene gjør ti ganger så mange stykker som ved vanlig undervisning. Noen ivrige førsteklassinger har gjort flere tusen stykker. Det hadde selv de ivrigste neppe gjort, om alternativet var penn og papir.

Lettere for en seksåring enn å skrive et tretall

Ved Berger Skole på Nesodden har lærer Bjørnar Heggdals elever brukt Dragonbox Numbers en uke.

– Jeg vil nok tro at elevene både ser og opplever tall, og må ta valg som har med tall å gjøre, raskere i en sånn app enn med blyant. Det har noe med motorikk å gjøre. Det kan ta lang tid for en seksåring å skrive et tretall, påpeker han.

Også Heggdal merket med en gang han begynte å bruke appen at spillet er engasjerende for barna.

Da elevene skulle ta med seg nettbrettet hjem, fikk de derfor beskjed om å holde seg til maks en halv times mattetrening hver dag. Det er ikke vanlig i et skoleverk som sliter mye med matteangst, og der de nasjonale resultatene i matematikk ikke står i stil med de betydelige midlene som brukes på skolen her i landet, ifølge PISA-undersøkelsene.

Mange tilnærminger til svaret

Jean-Baptiste Huynh mener det viktigste er at barna tvinges til å bruke forskjellige strategier når de skal regne.

– Ved å bruke en stige med tiere tvinger vi dem til å regne med tiere. Det går ikke an å telle på fingrene, du må forstå hva en tier er, sier han.

I første omgang er appen rettet mot foreldre som allerede kan kjøpe den i App Store og Google Play. Men i samarbeid med et foreløpig ikke navngitt forlag lager utviklerselselskapet også en komplett læringsressurs for skolen.

Pokémon-inspirert

Det inkluderer ikke bare appen, men også muligheter for å følge opp hver elev basert på resultater, og dessuten en serie med kort opp til hundre. Barna skal på godt, gammeldags vis samle og bytte kort med monstre som har tall helt til 100.

- Ti tiere... da får man hundre! Camilla Frich tenker seg ikke lenge om. Jan T. Espedal

Modellen er inspirert av megasuksessen Pokémon, som også blander dataspill og kort. Det har lærer Ida Elisabeth Hardal på Nedre Bækkelaget skole i Oslo sansen for.– Elevene synes dette er veldig gøy, og det er ikke bare en måte å nærme seg stoffet på. De bruker hele seg, og kan sitte med nettbrettet samtidig som de deler kort med hverandre. I starten skjønner de ikke hva de selv gjør, fordi det er så intuitivt. Men så ser du at de gradvis forstår at spillet har med matematikk å gjøre. De får mengdetrening på en helt annen måte enn når de jobber med en bok. Jeg ser virkelig gevinsten i å bruke nettbrettet som en del av undervisningen, sier hun.

Skolene mangler nettbrett

Nettopp tilgangen på nettbrett kan bli en begrensning for skoler som ønsker å ta i bruk verktøyet. Selv om de aller fleste barna har nettbrett hjemme, har de færreste skolene like mange nettbrett som PC-er. Enkle Android-nettbrett er imidlertid nå å få helt nede i 700–800 kroner stykket, og er derfor innenfor rekkevidde for skolene.

Jean Baptiste Huynh mener Dragonbox Numbers -verktøyet vil være så effektivt at alle skolene nå bør få nettbrett.

Forøvrig mener også Hyunh at det kan bli for mye. Hans egen 7-åring får ikke mer enn to timer skjermtid i uken:

– To timer ukentlig er veldig lite. Jeg skal innrømme at det er en kamp å holde det på et så lavt nivå. Men da er det viktig at den tiden fylles med kvalitet.

«Jeg hadde aldri trodd at Norge var så avansert.»

Les Aftenpostens artikkelserie om digitale norske foregangsskoler:

Barneskolen:

Les også

Derfor lykkes disse skolebarna digitalt

Ungdomsskolen:

Les også

Disse elevene får undervisning hjemme og gjør lekser på skolen

Videregående:

  1. Les også

    Sandvika-skole imponerer lærere over hele verden

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Data
  2. Lærere
  3. Matematikk
  4. Skole

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Apper på nettbrett og mobil skal gjøre læringen til en lek. Her er ekspertenes ni anbefalinger.

  2. FAMILIE OG OPPVEKST

    Barnet har ødelagt skolens nettbrett. Når skal foreldrene betale?

  3. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ekspertpanelet svarer: «Hater» barnet ditt matte? Her er mine konkrete tips og råd til deg.

  4. KRONIKK

    Meninger: Motstanden mot programmering i matematikkfaget er massiv i fagmiljøet

  5. NORGE

    Derfor forstår du ikke matteleksen til barnet ditt

  6. NORGE

    Vibeke strøk i matte. Så skjønte hun hva som skulle til for å bli god.