Norge

Her er de nye yrkene

Sosiale medier skaper nye typer arbeidsplasser og stillingstitler som ikke fantes før. I Sverige er allerede flere av de nye stillingstitlene etablert i jobbannonsene.

Sverige ligger i forkant av Norge på dette området, og der er allerede de nye digitale stillingstitlene etablert i jobbannonsene. Foto: REUTERS/Michael Dalder

  • Frøydis Braathen
    Journalist

Kommunikasjon-, medie— og IT-bransjen endrer seg raskt, og stadig flere arbeidsgivere ser seg nødt til å ansette egne ansatte som jobber spesifikt med dette sosiale medier.

Rekrutteringsfirmaet Hammer & Hanborg har spesialisert seg på rekruttering innen kommunikasjonsfaget, og merker pågangen fra arbeidsgivere som skal rekruttere personer til å jobbe med sosiale medier på ulike måter.

— Hittil har det ofte vært ansatte i informasjons- eller kommunikasjonsavdelingen som har fått oppgavene med å overvåke sosiale medier, blogge, og analysere sosiale medier. Nå ser vi at norske arbeidsgivere begynner å se behovet for en egen dedikert person til dette, sier Charlotte Gundhus.

Må finne på stillingstitler

Les også

Han er fremtidens app-utvikler

Hun forteller at de sammen med arbeidsgiverne diskuterer hvilke yrkestitler som passer best på de nyopprettede stillingene.— Sammen med én aktør kom vi for eksempel frem til «kommunikasjonsspesialist» som tittelen på en stilling. I Sverige ser vi at titler som blogg-PR-rådgiver og sosiale medier-analytiker ikke uvanlig, sier Gundhus.

Sverige i forkant

Sverige ligger i forkant av Norge på dette området, og der er allerede de nye digitale stillingstitlene etablert i jobbannonsene.

Gundhus mener de nye titlene vil bli vanligere og vanligere i norske jobbannonser også i løpet av de neste tre til fem årene.

— Vi merker at også norske arbeidsgivere ser behovet for egne personer som jobber med digital kommunikasjon. Det er også mye mer fokus på analyse innenfor digitale stillinger enn før, og på måleverktøy som kan gi svar på hvordan sosiale medier kan brukes for firmaets beste.

Samlekategori

Hun peker på at mange arbeidsgivere gjør den feilen at de tenker at en stilling innen sosiale medier er som en stor samlekategori.

— Det er noen ganger nødvendig å dele opp de digitale oppgavene i flere ulike stillinger. Et firma kan både ha behov for at noen blogger for selskapet, skriver i sosiale medier og lager strategier for disse kanalene. Den raske utviklingen innen fagfeltet kan gjøre det vanskelig for ansatte å gjøre dette ved siden av andre arbeidsoppgaver. Det vil derfor været hensiktsmessig å opprette egne stillinger for disse arbeidsområdene, sier Gundhus.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook

  1. Les også

    Forutser arbeidsledighet på sosiale medier

  2. Les også

    - Krevende å forby bruk av Facebook

  3. Les også

    Søker IT-talenter via Donald Duck

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    Sjefen din sjekker deg på nett. Slik fremstår du best mulig

  2. KARRIERE

    Hun er gravid og søker jobb. Bør hun nevne det på jobbintervjuet?

  3. DEBATT

    21 grunner til at ledere ikke trenger å bry seg om sosiale medier

  4. KARRIERE

    Mer enn fire av ti stillinger blir aldri utlyst. Her er syv tips for å hevde deg i konkurransen

  5. NORGE

    Slik lager politikerne nyhetene selv - uten journalister

  6. KARRIERE

    «Jeg er nyutdannet og langtidsledig. Hvordan får jeg jobb?»