Norge

SAS-streiken over: SAS ber reisende møte på flyplassen som normalt

OSLO / GARDERMOEN (Aftenposten): 61 SAS-avganger er fredag kansellert i Norge. Selv om streiken er over, vil det ta tid før alle flyene går som normalt igjen. Men familien Langnes var blant de heldige.

– Nå gleder vi oss til å se familien, sier Monica Langnes. Hun flyr til Kristiansund fredag morgen sammen med barna Matheo og Amine.
  • Hans O. Torgersen
    Journalist
  • Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder
  • NTB

Innstillingene gjelder ved 14 av de 15 flyplassene SAS opererer fra, med unntak av Kirkenes i Finnmark.

Flest innstillinger fredag er det i Bergen, hvor 14 fly blir stående på bakken. Det viser en oversikt på Avinors nettsider klokken 4.15 natt til fredag.

SAS oppfordrer de reisende som har flybillett for en avgang fredag, til å møte opp på flyplassen som normalt.

Her kan du se hvilke fly som går, og hvilke som er innstilt:

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er fredag morgen glad for at det aller meste av trafikken er i gang igjen.

– Streiken ble først avblåst klokken 23 torsdag. Først da kunne vi trekke tilbake permitteringen for de kabinansatte. Det var en logistikk-utfordring å få dem tilbake. Jeg synes det er fantastisk at de ansatte har jobbet hardt for å gjenoppta programmet, sier Johansen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er lettet over at flystreiken er over.

En annen grunn til at enkelte avganger er kansellert er at noen fly står på «feil sted». Det vil si at flyene ikke er på de flyplassene der de skulle ha vært fredag morgen på grunn av streiken.

– Bekymret for at konfirmasjonen kunne ryke

Blant de flere tusen som er glad for at SAS-streiken er over, er familien Langnes.

De kom fra London torsdag kveld og skulle reise videre til Kristiansund der de skal på konfirmasjon lørdag.

På grunn av streiken ble de sendt på hotell ved Gardermoen. Fredag morgen kunne de fortsette turen til Kristiansund.

– Jeg var bekymret for at konfirmasjonen kunne ryke. Heldigvis er streiken over. Nå slapp vi unna med en ekstra overnatting på veien, sier Monica Langnes som har med barna Matheo (10) og Amine.

Barna virker litt slitne etter at de måtte våkne grytidlig for å rekke flyet som går ved 08-tiden.

– Nå gleder vi oss til å se familien, sier Monica Langnes før trioen haster videre til sikkerhetskontrollen.

– Kunne vært løst på en annen måte

Også Willy Nyland er på vei til konfirmasjon. Han skulle til Bodø torsdag kveld, men måtte vente til fredag morgen. I likhet med for flere andre reisende ordnet SAS hotell for Nyland.

Han har ikke veldig stor forståelse for streik.

– Prinsipielt er jeg imot streiker. Det koster begge parter mye og kunne vært løst på en annen måte, sier han.

Jobbet i 12–14 timer daglig

Mens pilotene har streiket, har enkelte ansatte vært nødt til å jobbe i 12–14 timer. Det gjelder de ansatte på serviceskranken til SAS rett ved sikkerhetskontrollen.

Mens pilotene streiket, måtte Odd-Einar Vikra og hans kolleger jobbe ekstra for å hjelpe passasjerer som var strandet på Gardermoen. Vikra har ikke opplevd like stor pågang ved serviceskrankene siden mange satt askefast for ganske så nøyaktig ni år siden.

– Vi var tilgjengelige for passasjerer fra klokken 05 til midnatt. Selv om vi hadde oppbemannet kraftig og jobbet en god del overtid, så var det lange køer her. Mange måtte i flere timer for å hjelp, sier Odd-Einar Vikra, operativ leder for servicepersonell.

Han sier at de flere tusen passasjerer som skulle til utlandet ble ombooket til andre flyselskaper. De som skulle reise innenlands, hadde derimot få muligheter til ombooking.

– Vi fikk hjelp fra selskaper som Emirates, British Airways og Qatar Airways. Innenriks hadde vi ikke like mange samarbeidspartnere. Så da var det få alternativer for innenlandske passasjerer. En passasjer som skulle til Nord-Norge måtte vente i fem dager. Noen ble sendt nordover med Widerøe. Det ble noen stopp for dem underveis, sier Vikra som nå får skryt fra ledelsen.

– Jeg er en stor beundrer av de ansatte som har stått på for å minimere konsekvensene for de reisende, sier informasjonssjef Johansen.

Stolene som ble satt ut i forbindelse med streiken, er nå pakket sammen.
Les også

Flyanalytiker tror på billigbilletter etter SAS-streiken

Striden som førte til streiken har i hovedsak stått om arbeidstid, turnusplanlegging og lønn. I den treårige avtalen som nå er inngått både for Norge, Sverige og Danmark, sikres pilotene en lønnsøkning på 3,5 prosent i 2019, 3 prosent i 2020 og 4 prosent i 2021.

Pilotenes krav var på 13 prosent.

Treårig avtale

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, sier til NTB at forhandlingene har vært kompliserte, men at han er fornøyd.

– Vi har fått gjennomslag for veldig mye av kravene som var viktige for oss. Det er en treåring avtale som adresserer alle spørsmålene og spesielt bekymringene vi har hatt, sier han og nevner blant annet ansettelsestrygghet og forhold mellom arbeid og fritid.

– Vi har en jobb som er komplisert og som har lange arbeidsdager. Vi jobber opp til 60 timer i uken med et gjennomsnitt på 47,5 timer. Da er det viktig med den forutsigbarheten som trengs slik at man kan lage et liv ved siden av jobben og ha tid til familie og venner, sier han og tilføyer at streiken har vært nødvendig. Samtidig beklager han til alle som er blitt rammet.

Den offisielle beskjeden om at streiken var over, kom klokken 2300 torsdag.

Nesten nøyaktig en uke etter at pilotene gikk ut i streik, kunne SAS-sjef Rickard Gustavsen torsdag kveld fortelle at de har fått på plass en ny avtale som skal sikre driften.

– Jeg kan med lettelse informere våre kunder og våre medarbeidere at vi nå kan legge denne konflikten bak oss. Vi har nå i kveld tegnet en ny kollektivavtale med våre fire pilotforeninger, sa SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson på pressekonferansen i Stockholm torsdag kveld.

Konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson, møtte pressen i Stockholm torsdag kveld.

Han fortalte at avtalen er treårig og gir SAS en ny fleksibilitet ved at hver enkelt pilot kan fly både korte og lange ruter.

Han ba kundene om unnskyldning.

– Jeg vil be våre strandsatte passasjerer om unnskyldning. Det kommer til å ta minst ett døgn innen vi er tilbake i normal rytme. Jeg har full forståelse for at vi har en jobb å gjøre for å vinne tilbake tilliten fra våre kunder, sa Gustafson.

– Lang streik i flybransjen

Arbeidslivsforsker Kristine Nergaard i Fafo betegner den syv dager lange pilotstreiken som lang.

– Det er en lang streik i flybransjen. Men en uke er ikke langt hvis vi ser på alle typer streiker. En til to uker er ganske vanlig, men her er det stor variasjon, forteller hun til Aftenposten.

Les mer om

  1. Fly
  2. Luftfart