Norge

Her er grunnene til at Go-Ahead vant Sørlandsbanen

Go-Ahead tapte på kvalitet, men vant anbudet. Her er Jernbanedirektoratets forklaring på hva som ga utslaget.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik stiller seg bak valget av Go-Ahead som vinner av Sørlandsbanen, Jærbanen (lokalbanen til Stavanger og Arendalsbanen). Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Stortinget vil ha svar på hvordan britiske Go-Ahead vant Sørlandsbanen. Dette er svarene samferdselsminister Jon Georg Dale kommer til å gi.

Den 19. november fortalte Aftenposten at NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kvalitetspunkter. To endte uavgjort. Likevel vant Go-Ahead konkurransen om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Dette er én av flere grunner til at partiene SV, Ap, Sp, Rødt og MDG vil ha samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til Stortinget for å forklare hvordan Go-Ahead kunne vinne.

Jernbanedirektoratet vil være Dales primærkilde til svar. Her er deres utfyllende svar, til Aftenposten.

Så store var forskjellene

De tre selskapene ble under konkurransen målt på 15 ulike kvalitetskriterier, med 10 poeng som maks score på hvert punkt.

  • Go-Ahead fikk 9,0 på ett punkt. NSB oppnådde 9,0 poeng eller mer på fire punkter, SJ på fem.
  • Go-Ahead var nede på 7-tallet på seks punkter, NSB på ett. SJs dårligste resultat var 8, 0.

Mens direktoratet har uttalt at de tre selskapene dermed endte helt jevnt på kvalitet, som skulle telle 60 prosent, mener advokat Robert Myhre, en av Norges ledende eksperter på offentlige anskaffelser, at forskjellene som fremkommer på kvalitet er ganske så store.

Ifølge ledelsen i Jernbanedirektoratet betegnes alt fra 7,0 til 8,9 som «meget godt», 9 eller 10 som «svært godt».

«Det er grunnen til at vi har karakterisert forskjellene som marginale», skriver ledelsen i en mail til Aftenposten. De skriver også at forskjellen på pris, som skulle telle 40 prosent, var klart større.

De utfyllende svarene på hvorfor Go-Ahead vant

Her er direktoratets skriftlige svar på spørsmål fra Aftenposten, sendt av fungerende sjef for konkurranse, Svein Horrisland:

– Forstår direktoratet undringen, når Go-Ahead ifølge en ekspert som Myhre havner så markant bak på kvalitet?

– Ja, fordi det i den offentlige debatten nærmest er blitt fremstilt som om kvalitet skulle telle 100 prosent. Når forskjellene i kvalitet var så små var det til slutt prisforskjellene som ble utslagsgivende.

Svein Horrisland er fungerende direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet. Foto: Helge Mikalsen

Magnus Hedin (f.v.), Ulrika Mebius og Cathrine Elgin fra Go-Ahead under tildelingen av den første trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge, den 17. oktober hos Jernbanedirektoratet. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Kom med nytt pristilbud tre ganger

I tre runder justerte selskapene som nådde finalerunden sitt pristilbud, forklarer Horrisland.

– Det var først ved det endelige tilbudet at Go-Ahead rykket fra, skriver han.

– På hvilken måte har dere ettergått Go-Aheads prisberegninger, blant annet med tanke på at det er lite rom for kapasitetsøkning, som på den travleste banen, Jærbanen?

– Vi har nøye ettergått beregningene. Det er på Sørlandsbanen Go-Ahead ser størst mulighet for inntektsvekst.

– Hvordan ser dere på at Go-Ahead kommer dårlig ut i brukerundersøkelser i Storbritannia?

– Det finnes en rekke undersøkelser som gir forskjellige resultater, også der Go-Ahead kommer godt ut i flere kategorier. Men dette lar seg bare i begrenset grad overføre til norske forhold, med annen infrastruktur og langt færre reisende. Vi har derfor forholdt oss til det som fremkommer i tilbudet og selskapets evne til å drifte et kompetent jernbaneselskap.

Har stilt garanti på en halv milliard

Go-Ahead har selv opplyst til Aftenposten at de har langt mindre erfaring med å konkurrere i Norden, og at de i praksis bygger opp et nytt, norsk selskap. Likevel underbyr selskapet sine nordiske konkurrenter kraftig på pris.

– Horrisland, opplever dere at dere nå tar en risiko?

– Vi oppfatter ikke at vi tar en større risiko ved å velge Go-Ahead enn et hvilket som helst annet nytt selskap. Det var også et krav i konkurransen at selskapet må stille garantier på tilsammen 500 millioner kroner.

– Go-Ahead har selv nevnt matservering og stillesoner for å rekruttere flere passasjer. Hvilke andre grep kjenner dere til som skal rekruttere flere hundre tusen nye, over en femårsperiode?

– Alle detaljene om markedsaktiviteter tror vi Go-Ahead selv skal få lov til å presentere.

– Generelt, hvordan vil dere beskrive konsekvensene av jernbanekonkurranse i Storbritannia?

– I dag ligger Storbritannia i høyt på listen over de beste jernbanelandene, og på jernbanesikkerhet er de nummer to i Europa, skriver Horrisland.

Les mer om

  1. Go-Ahead
  2. Jernbanedirektoratet
  3. Jon Georg Dale
  4. SJ
  5. Vy

Relevante artikler

  1. NORGE

    Nekter å vise frem regnestykket om Go-Ahead-seieren

  2. NORGE

    Hevder pristilbudet fra Go-Ahead er urealistisk. SJ vil ha omkamp om Sørlandsbanen.

  3. NORGE

    NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kvalitetspunkter – tapte likevel kampen om Sørlandsbanen

  4. NORGE

    Slik forklarer Go-Ahead at de kuttet prisen på Sørlandsbanen i siste runde

  5. NORGE

    Om Dale ikke overbeviser tirsdag: Vil pålegge Riksrevisjonen å se på Go-Ahead saken

  6. NORGE

    Jernbanedirektoratet avviser klage fra SJ