Norge

Fregatthavariet: Fregatten Helge Ingstad er nesten helt under vann

Fregatten Helge Ingstad sank nesten helt i natt. – Uunngåelig så lenge båten var ustabil, sier skipsekspert Erik Tveten.

  • Helene Skjeggestad
    Journalist

Natt til tirsdag og tirsdag morgen røk flere av vaierne som holdt fregatten Helge Ingstad delvis over vann etter kollisjonen med tankskipet TS Sola.

Nesten hele skipet ligger nå under vann.

– Dette var uunngåelig og noe jeg regnet med komme til å skje. Båten veier 5000 tonn. Det finnes ikke festepunkter, hverken om bord eller på land, som kan holde en slik vekt når båten er ustabil, sier skipsekspert Erik Tveten.

Dette bildet, tatt av Kystverket tirsdag, viser at KNM Helge Ingstad nå ligger dypere i vannet.

I 35 år har han vurdert skadeomfang på alt fra trålere til alle typer lasteskip og ulike offshoreinstallasjoner.

Tveten mener at det ikke er naturlig å kritisere sjøforsvaret for måten de sikret fregatten på etter ulykken.

– Her er det rett og slett fysikkens lover som gjelder, sier han.

Allerede før vaierne røk, var Tveten usikker på om fregatten ville være mulig å redde.

Nå er det blitt enda mindre sannsynlig.

  • Dette vet vi om fregatthavariet: Les fra lydlogg og se grafikk og bilder

Sikringene røk foran

– Dette har hele tiden vært en krevende og kompleks sikringssituasjon, sier Yngve Skoglund fra Sjøforsvaret under en pressekonferanse tirsdag formiddag.

Til nå har fregatten ligget sikret til land med ti kraftige vaiere.

– Mandag kveld sank fartøyet ca. én meter dypere. Det var fordi to av vaierne som vi anså som de svakeste punktene, røk, informerer Håvard Mathisen fra Forsvarsmateriell.

Etter midnatt anså Forsvaret at det ikke var trygt å ha folk tilstede ved fregatten.

– Klokken 06.00 i dag tidlig røk samtlige vaiere foran på fartøyet. Dermed sank baugen ytterligere. Sikringene akterut er nå sikret, og skipet ligger i ro under vann.

Usikker på bunnforholdet

– Vaierne var sterke nok når båten lå horisontalt, men de holdt ikke når fregatten tippet, utdyper Skoglund.

Han mener heller ikke at det ble brukt for få festepunkter og vaiere i sikringen.

– Det er usikkerheten rundt bunnforholdet som er grunnlaget for at vi er der vi er i dag. Når flere tusen tonn beveger seg nedover handler det ikke om vaiere, men om masse og kraft, forteller han.

Forsvaret undersøker nå området med miniubåt, og de antar at fregatten foreløpig ligger stabilt.

Kun radartårnet og deler av bakenden på fregatten stikker nå opp fra vannet.

Vil ta opp båten

På pressekonferansen ble det klart at det i dag sannsynligvis er større skader enn det var i går, men at det er for tidlig å si hvor store disse skadene er.

Men Forsvaret understreker at de vil ta opp båten og få den undersøkt. Det er planlagt å løfte fartøyet opp med to kranlektere. De er bestilt og på vei mot havaristedet.

Siden Forsvaret ikke har erfaring med å berge fartøy, er det hentet inn ekstern hjelp fra BOA Offshore AS, som har gjort lignende arbeid tidligere.

Det ligger fremdeles en del våpen om bord i fartøyet. Disse skal ikke ut før skipet heves.

Intern undersøkelse

Forsvaret vil nå iverksette interne undersøkelser sammen med Statens havarikommisjon.

Undersøkelsesgruppen i Forsvaret vil bli ledet av en utenfor staben, men på pressekonferansen sa Forsvaret at de ikke vil opplyse om hvem som skal lede undersøkelsesgruppen.

Politiet etterforsker også om det har skjedd noe straffbart.

Samtidig skjer det et arbeid for å få bestningen klare til å seile igjen.

– Dette er et team som har hatt gode prestasjoner og har en rekke spesialister. Det er viktig for Forsvaret å beholde dem som ressurs, sier Rune Andersen fra Marinen.

Les også

Havarikommisjonen: – Jeg tror at alle som har fått med seg hva som skjedde, er glad for at liv ikke gikk tapt

Ikke flere utslipp

Kystverket har ansvaret for å begrense de miljømessige skadene ved den havarerte fregatten.

– I dag er det tidvis lekkasjer, men ikke noe mer enn det som har vært før. Derfor jobber vi foreløpig etter samme linje som tidligere, sier Lilleheim.

Les mer om

  1. Fregatthavariet