Norge

Ferdskriveren fra ulykkeshelikopteret er intakt

  • Bergens Tidende
  • Anne Hovden
OPT_IMG_2898_doc6pj51401s1l197gbk8r3_doc6pj51oekaxv6wynmd0d-AmPeurF0SI.jpg
  • Alt var der, og dataene hadde god kvalitet.

Et team på fem personer har søndag jobbet med å laste inn data fra den kombinerte tale— og dataregistratoren som ble hentet opp fra helikoptervraket ved Turøy fredag kveld.

- God kvalitet

Arbeidet med den såkalte svarte boksen pågår hos den engelske havarikommisjonen i Farnborough i Storbritannia.

— Vi har nå lest ut dataene fra recorderen. Alle dataene var der, og de er av god kvalitet, sier Kåre Halvorsen, som er avdelingsdirektør for luftfart i Havarikommisjonen. BT snakket med han da teamet var i ferd med å pakke sammen for dagen søndag kveld.

Ifølge Halvorsen var teamet en periode spent på om de i det hele tatt klarte å få dette til.

— Men den britiske havarikommisjonen har mye erfaring på dette, så vi klarte å få det til etter hvert, sier han.

Les også

  1. Britiske Iain Stuart (41) omkom i helikopterulykken

  2. Piloten Michele Vimercati (44) omkom i helikopterulykken

Teknisk info og lydspor

I tillegg til Halvorsen består teamet i Storbritannia av tre personer fra den britiske havarikommisjonen og en person fra den franske havarikommisjonen.

— Hva slags informasjon kan leses ut av denne recorderen?

— Det er i hovedsak to typer informasjon: teknisk informasjon og et lydspor. Den tekniske informasjonen forteller hvordan de ulike systemene fungerte forut for ulykken – motorparametre, rotorparametre, kurs, høyde og hastighet. Lydsporene forteller oss hva som ble sagt i cockpit, og mellom cockpit og land.

Ifølge Halvorsen er det at de nå sitter med intakte data et svært viktig bidrag i å forstå hva som har skjedd.

Les også

De pårørende får besøke ulykkesstedet i dag

Tar lang tid

— Men dette er et stort puslespill. Nå skal det drives utstrakt kvalitetssikring av den informasjonen vi sitter med, så skal informasjonen settes inn i et større bilde. På mange måter er det nå arbeidet for alvor starter, sier han.

Havarikommisjonen uttalte søndag formiddag at det kunne gå opp til et år før man har et svar på hva som var årsak til helikopterulykken.

— Hvorfor tar dette så lang tid, nå når dere har dataene fra recorderen?

Dette er møysommelig arbeid som involverer mange aktører. det er mye formalisme om kvalitetssikring og hvem som skal uttale seg om hva. Men all sikkerhetsinformasjon blir delt fortløpende med flymyndighetene, sier Halvorsen.

Hovedteam på ulykkesstedet

Parallelt med analysearbeidet i England, fortsetter hovedteamet til Havarikommisjonen arbeidet på ulykkesstedet.