Norge

De passer perfekt sammen

Kine Camilla Tøften elsker å mingle. Marianne Hayes Antonsen vil aller helst holde kontordøren lukket.

Marianne Hayes Antonsen (t.v.) og Kine Camilla Tøften (i midten) i opplysningskontoret for meieriprodukter, Melk.no, liker å jobbe på forskjellige måter, og med ulike arbeidsoppgaver. Med hjelp fra organisasjonskonsulent Monica Brante har de lært å dra lasset på jobben i lag.
  • Ida De Rosa
Da organisasjonsutvikler Monica Brante (t.h.) kom inn i Melk.no opplevde bedriften irritasjonsmomenter som kunne skape konflikt og uro på sikt. Med hennes hjelp jobber nå Kine Camilla Tøfte (foran) og Marianne Hayes Antonsen (bak) mer effektivt og konstruktivt i team.
DEN EKSTROVERTE: Kine Camilla TøftenLiker best: Relasjonsbygging, målfokus og leveranser på tvers av team.Liker ikke: Å stå fast i et komplisert Excel-ark.Flink til: Å se de store linjene, motivere medarbeidere til å gjøre de riktige tingene for å komme til felles mål.Dårlig til: Å holde pulten papirløs.
DEN INTROVERTE: Marianne Hayes Antonsen Liker best: Å få ting gjort og levere kvalitet til rett tid. Liker ikke: For mye prat og forsinkelser.Flink til: Prosjektledelse, struktur, ta beslutninger og kvalitetssikre leveranser.Dårlig til: Å mingle uten mål og mening.

Etter en periode med lite effektiv jobbing og irritasjonsmomenter som kunne skape konflikt på arbeidsplassen, besluttet Opplysningskontoret for meieriprodukter, Melk.no, seg for å kartlegge personligheten til alle sine ansatte.

Kine Camilla Tøften og Marianne Hayes Antonsen havnet på hver sin ende av skalaen: Mens Tøften elsker å mingle, komme med ideer og å prate, fortrekker Antonsen å kunne lukke døren og jobbe uforstyrret.

Hvordan er du? Ta Aftenpostens jobbtest!

Spiller på hverandre

På personlighetstester karakteriseres Tøften som ekstrovert og Antonsen som mer introvert. Rundt 70 prosent av norske arbeidstagere er ekstroverte, og rundt 30 prosent introverte (se faktaboks).

Mens dét tidligere kunne være en kime til konflikt, har Tøften og Antonsen nå lært seg å spille på hverandres styrker.

– Hvis jeg skal ha gjort noe i Excel, vet jeg at Marianne kan gjøre det på to dager, mens jeg hadde brukt to uker. Mens jeg formulerer budskap, tekster eller skriver e-poster, noe hun ikke er spesielt glad i, sier Tøften.

Bedre til å lytte

En arbeidsplass trenger begge personlighetstyper, mener psykologiprofessor Paul Moxnes.

Les også

- Ingenting galt med å være introvert

– Selv om arbeidsplassen er laget av og for de ekstroverte, som er kjappe, frempå og glad i konkurranse, trenger arbeidslivet de introverte – de kreative, grundige, samvittighetsfulle og forbereder seg godt før de snakker og tar beslutninger, sier han. Å utnytte hverandres egenskaper på denne måten, gjør en gruppe og en arbeidsplass klokere, viser forskning.

– Når én snakker 80 prosent av tiden, mens alle de andre holder kjeft, da sier det seg selv at det ikke blir et intelligent team, sier Moxnes.

Ansetter feil

Likevel er det fremdeles slik at ekstroverte egenskaper etterspørres mest, sier førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI, Ole I. Iversen.

– Du ser aldri en jobbannonse som etterspør en introvert person. Derimot vil mange ha egenskaper som er typiske for ekstroverte personer, men som kanskje ikke er nødvendige i stillingen, sier Iversen.

Les også

«Vil du bli en informant?»

Det kan føre til feilansettelser, mener han. – Det er ikke mer positivt å være ekstrovert enn introvert. Det å vektlegge «kjemien» på et jobbintervju kan være en feilkilde som gjør at man ikke finner de flinkeste til jobben.

Professor i historie ved NTNU, Ingar Kaldal, har forsket på arbeidslivet i et historisk perspektiv. Han mener det at skillet mellom jobb og fritid er blitt utvisket kan være årsaken til et det nå er høyere krav om å være ekstrovert og sosial – også på jobb.

Det har mentor, tidligere HR-direktør og mangeårig leder, Ingfrid Landsnes, opplevd.

— Har fremelsket det ekstroverte

— Jeg har latt meg fascinere av en positiv, ekstrovert energi. Der ligger i all hovedsak mine feilansettelser, sier hun.

I løpet av sin karriere hun vært med på over tusen ansettelser. Selv er hun ekstrovert, og mener hun ikke har gitt jobben til en del introverte fordi hun ikke har lyttet godt nok.

-Siden jeg er ekstrovert selv, har jeg nok fremelsket den ekstroverte lederen. Konsekvensen er at man kan risikere å mangle den introverte lederen - som lytter, og som tar seg tid til å tenke før han eller hun gjennomfører, sier Landsnes.

Selv om fortsatt mange overser styrkene til den introverte personligheten, tror hun det er i ferd med å forandre seg.

— Arbeidslivet er nok blitt litt mer bevisst på at vi trenger forskjellige personer som kan fylle ulike roller, sier hun.

Les også

Ingen vil ansette meg

Professor i historie ved NTNU, Ingar Kaldal, har forsket på arbeidslivet i et historisk perspektiv. Han mener det at skillet mellom jobb og fritid er blitt utvisket kan være årsaken til et det nå er høyere krav om å være ekstrovert og sosial — også på jobb.

Krav om jobbpils

— På enkelte arbeidsplasser har det gått så langt at du nærmest blir utstøtt dersom du ikke vil delta på den faste pilsen etter arbeidstids slutt. Å se på jobben bare som en jobb er mindre legitimt i dag enn det var før, sier Kaldal.

Nye arbeidsoppgaver har også gjort norske arbeidsplasser mer sosiale.

— Da jeg ble ansatt som professor, var jeg ikke en gang på jobbintervju. Nå skal ferske professorer gjennom både jobbintervju og prøveforelesning, sier han.

Tilbake i kontorlokalene til Melk.no, tar ekstroverte Tine Camilla Tøfte ordet. Hun mener at det hele handler om å se arbeidsoppgavene fra den andres perspektiv.

– Man leser ofte andres handlinger ut fra sitt eget verdensbilde, og det er ikke alltid lett å se det positive i andres måter å gjøre ting på. Men jeg har lært at Marianne er superflink til å lage systemer. Det letter min arbeidshverdag veldig, sier Tøfte.

– Jeg har vel oppdaget at å åpne kontordøren gjør meg mer effektiv. Sammen får vi sakene fortere unna, sier Antonsen.

Les også

  1. Hvilken jobb passer du til?

  2. - Personligheten din kan bestemme jobbprestasjon

  3. Sendes på kurs for å lære å takle stress