Norge

Nødnett-leverandør får 14 millioner i gebyr for «alvorlige avvik»

Nødnettet er kommunikasjonssystemet for nødetatene, og et av Norges største offentlige IKT-prosjekter noensinne. Foto: Audestad Paal / Skjeggestad Helene

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gir Nødnett-leverandøren Broadnet et gebyr på 14 millioner for det de omtaler som «alvorlige avvik» i en av det offentlige Norges største IKT-investeringer noensinne.

  • Henning Carr Ekroll
    Henning Carr Ekroll
    Nyhetssjef

I vurderingen av overtredelsesgebyret, har Nkom lagt vekt på at Broadnet «har utvist grov uaktsomhet» i flere av de undersøkte tilfellene som har avdekket avvik, skriver Nkom i en pressemelding.

Bakgrunnen er NRK-avsløringer om store sikkerhetshull i selskapets systemer som brukes i nødnettet. I strid med loven ble nettet driftet av IT-arbeidere i India, ifølge kanalen.

Brukes til kritisk kommunikasjon for nødetatene

Nødnettet er en riksdekkende kommunikasjonsløsning for nødetater som brann, politi og ambulanse, og er et de dyreste og mest samfunnskritiske kommunikasjonssystemene vi har i Norge.

Bakgrunn: Dette er historien om Nødnett – og slik fungerer det

Broadnet opplyser i en pressemelding at de er uenige i Nkoms beskrivelse og forståelse av faktiske forhold, deres juridiske tolkning, måten deler av tilsynet er gjennomført på og konklusjonene som er trukket i granskingen.

Vurderer å påklage beslutningen

Selskapet har derfor tidligere påklaget Nkoms vedtak og vil også vurderere å påklage gebyret.

- Vi har fra første dag vært tydelige på at vi har gjort feil, og tatt konsekvensen av dette ved å umiddelbart flytte driften hjem til Norge for å overta den i egen regi. Vi har hele veien også håndtert dette som en svært alvorlig sak, skriver Torbjørn G. Krøvel, driftsdirektør i Broadnet, i pressemeldingen.

– Hendelsen fikk ingen konsekvenser for våre kunder. Broadnet jobber tett med alle myndigheter, for å forsikre våre brukere om at sikkerheten til enhver tid er ivaretatt. Det har vi jobbet systematisk med siden vi avdekket
feilen, og dette er det viktigste vi gjør, skriver Krøvel videre.

Les også

  1. Skulle oppgradere AMK-sentraler etter 22. juli-kritikk – vraker prosjektet etter planlegging for 17 millioner

  2. Indisk IT-arbeider hadde tilgang til norsk nødnett i 14 måneder

  3. Kommunikasjonsmyndighet krever drift av norske nettverk i Norge

  4. Helsevesenet reagerer på mangler i milliardsystem: Tar opp mot to år å få rettet feil

Les mer om

  1. Nødnett
  2. Broadnet
  3. Beredskap
  4. Nkom