Nordmenns handlevaner
Her er en oppsummering av hvordan vi oppfører oss i butikken.
- 60 prosent av dem som handler matvarer vil helst ha vært et helt annet sted.
- Kvinner står for 53 prosent av innkjøpene, menn for 29 prosent og flere i fellesskap står for 17 prosent. Den siste prosenten er det barn som står for.
- 5 prosent av varene står for 50 prosent av omsetningen.
- 90 prosent av alle som handler, kjøper varer de ikke hadde planlagt på forhånd.
- 60 prosent av oss bruker handleliste.
- I gjennomsnitt er vi innom en matbutikk 3,8 ganger i uken, betydelig mer enn folk i andre europeiske land.
Når vi er innom, bruker vi mellom 3–7 minutter pr. besøk i disse matbutikkene.
Kilder: Big&BlueCompany, PAConsulting, Orkla, Mills, Mondeleze, Nestle, Dagligvareleverandørenes forening og analyseselskapet Nielsen. I tillegg samtaler med kilder i dagligvarebransjen over flere år.