Luftrommet trolig åpent til onsdag morgen

Avinors prognoser antyder at luftrommet er uten restriksjoner til klokken 08:00 onsdag morgen.

Fly fra både SAS og andre flyselskaper har stått mye på bakken de siste dagene. I dag har flere snudd i luften på grunn av askefaren.
  • Mari Torsdotter Hauge

SISTE : Det forventes ingen restriksjoner over norsk luftrom frem til onsdag klokken 08, er siste prognose fra Avinor klokken 21:10 tirsdag kveld.

— Frem mot ny prognose klokken 02:00 i natt vil luftrommet være uten restriksjoner, inkludert området over norske oljeinstallasjoner, sier pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor til Aftenposten.no.

Trafikken i det norske luftrommet går likevel langt fra normalt tirsdag kveld.

Tre fly har så langt måttet snu i luften etter å ha kommet for nær askeskysonen.

Snudde over Kjevik

To fly som skulle til Kjevik, henholdsvis fra Oslo og Bergen, måtte i kveld snu i luften etter å ha oppdaget en askesky. Ett fly på vei til Sola fra Gardermoen har også snudd på grunn av asken.

— Jeg har registrert at det er to fly som var på vei til Kjevik som har snudd, ett fra Gardermoen og ett fra Bergen. Pilotene har snudd etter en antatt observasjon av en askeholdig sky, sier lufthavnsjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik, Thomas Langeland, til Aftenposten.no.

Ifølge Langeland er Kjevik lufthavn fortsatt åpen, men Norwegian har valgt å kansellere flyene til Kristiansand og Haugesund. Angivelig for å bruke kapasitet til å hente hjem strandete passasjerer på feriedestinasjoner som Kreta og Lanzarote.

Ifølge NRK mener SAS at flyene hadde fått for dårlige kart fra Avinor, og derfor valgte å snu i frykt for å komme inn i et område med aske.

Selv om luftrommet nå er åpent, sier Ånonsen at man ikke kan forvente at trafikken går som normalt.

Årsaken til det er at nye og mer fleksible regler for askeflyvning ble vedtatt mandag, og reglene stiller krav til flyselskapene om å utarbeide prosedyrer for flyvning i områder med mindre askekonsentrasjon, ifølge Ånonsen.

Disse prosedyrene er forskrifter for hvordan pilotene skal håndtere områder med lettere konsentrasjon av aske, og handler i stor grad om skjerpede krav til vedlikehold, for eksempel at man oftere ser til og vedlikeholder motorene enn vanlig, ifølge Ånonsen.

Må lage egne aske-regler

SAS kan ikke benytte seg av de nye reglene for å fly i områder med lav askekonsentrasjon før selskapet har utarbeidet egne prosedyrer for slik flyging. Deretter må disse godkjennes av myndighetene.

— For å kunne fly ytterst i randfeltet av askeskyene, må vi ha prosedyrer for hvordan vi skal gjøre det. Disse prosedyrene må dernest godkjennes av de overordnede skandinaviske tilsynsmyndighetene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til NTB tirsdag kveld.

Overlater vurdering til flyselskaper

I tillegg skal et SAS-fly på vei fra Gardermoen til Stavanger lufthavn Sola ha måttet snu, også dette flyet på grunn av at det kom for nær området hvor det kan være askeskyer.

Avinor sier at luftrommet nå er åpent, og overlater vurderingen om man skal fly eller ikke til flyselskapene.

**Det siste døgnet har Widerøe hatt tre

Les også

Widerøe nødlandet tre ganger på ett døgn

.**