Norge

- En stor belastning

Ruter overtok ansvaret for Flexus i 2009. – Vi forsøker å gjøre det beste ut av en stor investering. Kanskje var forventningene til Flexus urealistiske, sier Ruter-sjefen.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. Foto: SCANPIX

Les også:

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, sier at sperrene på T-banen aldri skulle vært montert for fem år siden.

— At utstyret har stått der ubrukt hele tiden har vært en stor belastning for hele kollektivtrafikken, sier han.

- Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter sa 30. august at T-banestasjonene i sentrum snart vil bli stengt. Når skjer det?

— Det er ikke tatt en beslutning om dette. I dag stenger vi portene når det er billettkontroll, og det fungerer bra.

- Blir sperrene noen gang stengt?

— Vi skal regne på kostnader og nytte. Stengning av sperrer må være økonomisk og sikkerhetsmessig forsvarlig uten vesentlig ulempe for passasjerene. Det finnes smartere måter å gjøre dette på enn å holde stengt hele driftsdøgnet. De som kjøpte systemet, tenkte kanskje annerledes, sier Ruter-sjefen.

Reitan Jenssen sier at han aldri har trodd at informasjonen for all trafikk i datasentralen skulle være komplett.

— Vi får mer informasjon enn tidligere, men må også støtte oss til trafikktellinger. Det er mulig at de som bestilte systemet i 2002 trodde noe annet. Dette systemet vil aldri gi en fullstendig oversikt over hvor og hvilke transportmidler folk reiser med, og vi forventet heller ikke det da vi overtok systemet i 2009. Min forventning var aldri en hundre prosent løsning. Da måtte kundene ha validert både inn og ut på hver reise, sier Reitan Jenssen.

- Er sentralen for reisestatistikk overflødig?

— Nei, den holder orden på hvem som har solgt hva av kort og billetter, og hvor billettene tas i bruk første gang.

- Kan dere stole på statistikken når folk ikke validerer hver reise?

— Ja og nei. Det gir bedre presisjon på deler av reisebildet, men er ikke fullstendig. Der folk starter reisen med buss, registrerer de reisen og dataene er gode. Det gir oss et bilde sammen med andre tellinger.

- Hvorfor sier dere at folk skal validere kortet for hver reise, når kortet likevel er gyldig?

— Hvis folk validerer hver reise, er kundene sikre på at de har gyldig billett og vi får bedre statistikk. Vi ønsker å innføre systemet i samarbeid med kundene, sier Reitan.

  1. Les også

    – Sperrene skulle aldri ha vært montert

Relevante artikler

  1. OSLO

    De kostet millioner, men ble aldri tatt i bruk: Nå skal de fjernes i hele Oslo

  2. OSLO

    Slik vil Ruter se nøyaktig hvor du reiser

  3. OSLO

    Nå fjernes sperreportene på T-banen

  4. OSLO

    Synes du det er blitt trangere på T-banen? Det kan være du har rett

  5. FOTBALL

    Ringes av bekymrede billettkjøpere: NFF frykter nordmenn kan bli lurt i EM

  6. NORGE

    NSB med «hemmelig» busstilbud - bussene kjører nesten tomme