Norge

Slik tenker butikkene

I matbutikken er absolutt alt nøye planlagt. Detaljstyringen skal sørge for at kundene legger igjen mest mulig penger.

  • Forf>
  • <forf>peter Markovski <

Lukt, lys og gule salgsplakater. Dette er bare noen av verktøyene for å få norske butikkunder til å handle mer enn de i utgangspunktet hadde tenkt.— Ingenting i butikkene er tilfeldig. Alt er helt gjennomtenkt, hver eneste vare og hylle, sier Trond Blindheim, amanuensis ved Oslo Markedshøgskole (OMH).Daglig er cirka 1,3 millioner kunder innom over 4000 dagligvarebutikker, og bransjen omsetter for 100 milliarder kroner i året. Vel innenfor dørene er det om gjøre å få hver eneste av dem til å kjøpe med seg mest mulig.- 70 prosent av kundene kjøper mer enn det de hadde tenkt på vei inn i lokalet. Butikkene har kontroll på alt, og vi lar oss lure. De kan se om reklame påvirker salget, og de kan se nøyaktig når på dagen det går mest av et produkt. Vi hadde heller ikke vært oppmerksomme på visse varer hvis det ikke hadde vært for lys, lukt og andre stimuli, eller fordi vi bokstavelig talt snubler over noen varetyper, sier Blindheim.Kristina Johansen, informasjonssjef i Norgesgruppen, bekrefter at det brukes ressurser på mange forskjellige tiltak.- Innen handelen er det et fagfelt som heter "Space management" (optimalisering av plassen i hyllene). Det er et satsingsområde for våre butikker. Produktene eksponeres etter gitte kriterier, som har som målsetning å virke salgsfremmende, sier hun.

Kamp om oppmerksomheten.

En kunde blir eksponert for hele 300 merkevarer i minuttet, og man bruker i gjennomsnitt under fem sekunder på å ta en kjøpsavgjørelse. Da er det klart at kampen om oppmerksomhet og plassering blir tøff, også for leverandørene.I vinter avslørte mediene at leverandørene bruker opptil 1,2 milliarder kroner årlig for å få de beste plasseringene i butikkhyllene. Kjedene kan kreve det, fordi det er vitenskapelig bevist at god plassering og eksponering gir høyere salg.Hva er så en gunstig plassering i et butikklokale? Å få synliggjort varer ved inngangen til lokalet, utenom de vanlige reolene, er noe av det beste. I hyllene er den gunstigste plasseringen rett under hodehøyde.Samtidig slåss leverandørene om å stå i enden av en hylle, lengst mulig unna midten. I frysedisken er det om å gjøre å komme først. I frysedisken har varene som ligger først 20 prosent større omløpshastighet enn varene som ligger sist.

Manipulert impuls.

Det er en kjent sak at småvarer som godteri, snacks og DVD-filmer plasseres ved kassene.- Butikkene plasserer impulskjøp-varene der kundene oppholder seg lengst, for eksempel i forbindelse med kødannelse ved ferskvaredisken og kassene. Her plasseres også produktene som ikke står på handlelistene.Store, prangende salgsplakater er et vanlig syn i norske butikker, og ikke engang fargene er tilfeldig valgt. - Vi tror en stor plakat er ensbetydende med nedsatt pris. Det heter at de tre beste plakat-virkemidlene er gratis, halv pris og uttrykket "se prisen". Fargene er ofte oransje og gult, som assosieres med billig, forteller Blindheim.

Les også

  1. De vet at de blir lurt

  2. Virkemidlene bidrar positivt