Dyrere uten paprika

Grandiosa bøyde av for kravet, men folket reagerer på prisen.

Folket ønsket Grandiosa uten paprika, og nå er den i butikkhyllene.
  • Ida Halvorsen Kemp

Etter å ha kjempet en tilsynelatende håpløs kamp i mange år, fikk anti-paprika-aktivister kravet sitt innfridd i januar. Nyheten om at Stabburet skulle produsere klassikeren Grandiosa original uten rød paprika høstet trolig mye jubel blant medlemmene av Facebook— og Nettbygruppene tilegnet saken. En undersøkelse utført av Synnovate på oppdrag for Stabburet, viste at

Les også

Paprika måtte gi tapt

ønsket seg en Grandiosa uten paprika og med mer ost. Men alt har sin pris, og i dette tilfellet er den høy. I alle butikkene Aftenposten.no har kontaktet, er den nye pizzavarianten priset langt høyere enn originalen med paprika.

33 prosent dyrere

Rema 1000 i Torggata opererer med 29,40 på Grandiosa original og 38,90 på den nye varianten, som heter 100 % uten paprika. På Rimi i Akersgata ligger prisen på henholdsvis 31 og 38 kroner, mens Bunnpris på Oslo S tar en hel tier mer for varianten uten paprika. Her er prisen 39,90 mot 29,90, en prisforskjell på hele 33,5 prosent. Informasjonsdirektør Robert Rønning i Stabburet avviser at den høye prisen er et takk for sist til forbrukerne etter en årelang kamp om paprikaen. — Det er hver enkelt butikk som fastsetter matprisene i Norge, vi i Stabburet opererer ikke med noen veiledende pris. Den originale Grandiosa har i alle år vært et populært kampanjeprodukt som selges relativt rimelig som en slags lokkevare, og det forvirrer prisbildet, sier Rønning. Han forteller at Grandiosa uten paprika dessuten inneholder mer ost, kjøtt og tomatsaus enn varianten med paprika, og at den derfor er dyrere å produsere.

Ti prosent mer ost

— Det er ti prosent mer ost i den nye varianten, og vi bruker norsk ost. Det er en av de aller dyreste råvarene du kan bruke, sier Rønning. Han vil ikke ut med hvor stor variasjon der er i butikkenes innkjøpspris mellom de ulike Grandiosa-variantene. - Det er flere som har ringt og spurt om prisen, og jeg har forståelse for at forbrukeren reagerer på dette. Prisen på Grandiosa er litt vanskelig å forstå for vanlige forbrukere som er vant til at originalvarianten «alltid» er på tilbud. Dette er en nylansering og mange har nok ikke oppdaget at den i tillegg inneholder f.eks. mer ost som er dyrere enn paprika, sier Rønning.

Les også

Paprika måtte gi tapt