Norge

Ras i Europas lengste <br/>undersjøiske tunnel

Bømlafjordtunnelen stenges en måned i sommer, og det blir full utstøping i den ennå ikke fullførte Finnfasttunnelen i Rogaland. Årsak: Ras og nedfall.

Her gikk raset i Finnfasttunnelen. Mannskaper fra entreprenøren er her i sving med full utstøping av en strekning på 18 meter. Foto: ANNE-MERETE GILJE / VEIVESENET

  • Kjetil Sæter
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Raset i Finnfasttunnelen gikk en måned etter raset i Hanekleivtunnelen i Vestfold. Raset gikk under bygging av tunnelen og er ikke offentlig kjent.

Ifølge Statens vegvesens eget tidsskrift, Vegen og vi, var det nok en gang en svakhetssone med leire som forårsaket raset.

Ingen kom til skade

Hverken mannskaper eller maskiner kom til skade. Det ble straks besluttet å sikre en strekning på 18 meter med full utstøping for å hindre nye ras.

Underveis i prosessen holdt byggeleder for prosjektet i Veivesenet, Anne-Merete Gilje, kontakt bl.a. med ekspertene som gjennomførte granskning av raset i Hanekleivtunnelen.

Full utstøping innebærer at man lager et fullprofilskjold mot fjellet med armering og betong.

— Selv om entreprenøren (NCC Construction, red.anm.) ikke har drevet med denne type utstøping de siste 10–12 årene var det fra vår side ingen tvil om at dette var den tryggeste og beste løsningen, sier Gilje til Vegen og vi.

Finnfasttunnelen skal bli nesten 5,6 km lang og skal binde Finnøy og Talgje sammen med Rennesøy og Rennfast-sambandet videre til Stavanger. Raset førte til en forsinkelse på 3–4 uker i byggingen.

Undersjøisk

Bømlafjordtunnelen stenges en måned fra midten av juni. Den 8 km lange tunnelen mellom Føyno og Sveio i Haugland er Europas lengste og nest dypeste undersjøiske tunnel.

I løpet av det siste året har flere tonn med stein og leire løsnet i tunnelen. Ingen er blitt truffet, men nå tar Astrid Eide, den lokale distriktsveisjefen, affære.

— Det er ikke snakk om ras, men nedfall. Dette er noe vi har oppdaget selv. Fire geologer, deriblant en ekstern, har vært inne i tunnelen og vurdert situasjonen. På bakgrunn av dette kommer vi til å stenge tunnelen i juni, sier Eide til Aftenposten.no.

- Hvorfor stenger dere den ikke med en gang?

— Geologene har konkludert med at det ikke er noen umiddelbar fare for mer nedfall. Det er heller ingenting som har kommet ned i veibanen. Massene ligger på siden av den betongstøpte hvelvingen.

- Er det helt trygt å kjøre i tunnelen?

— Hadde vi vært usikre på dette, hadde vi stengt tunnelen umiddelbart. Vi tar dette veldig alvorlig og kommer til å ha inspeksjon hver uke frem til tunnelen stenges.

I likhet med i tunnelene i Vestfold skal nå deler av skalle pluss sprøytebetong fjernes, for å sikre bedre.

  1. Les også

    Nye tunnelkrav

Relevante artikler

  1. NORGE

    Trafikkaos etter takras i den nyoppussede Brynstunnelen – og på mandag stenger trolig Operatunnelen

  2. A-MAGASINET

    Vetle Lid Larssen: Tunneler har dét felles at de alltid bygges der man trenger dem minst.

  3. NORGE

    Her er de gode og de dårlige nyhetene for sommertrafikken på E18

  4. POLITIKK

    Disse løftene gir Regjeringen for vei og bane

  5. NORGE

    Har funnet sannsynlig årsak til brann Oslofjordtunnelen – arbeidene med reparasjoner i gang

  6. NORGE

    En av landets travleste tunneler er stengt annenhver dag – Regjeringen har bestemt seg for løsningen på problemet