Norge

- Fredsprisen forplikter norske forbrukere

Nobel-komiteens leder Thorbjørn Jagland mener at årets fredspris også er et kraftig signal til oss som forbrukere og til klesgiganter som kjøper inn klær fra bedrifter som bruker barnearbeidere.

Thorbjørn Jagland mener at årets fredspris også forplikter norske forbrukere
  • Alf Ole Ask
    Alf Ole Ask
    Journalist

Årets Nobels fredspris er en meget populær pris, ikke minst fordi den går til den pakistanske Malala Yousafzai som deler prisen med indiske Kailash Satyarthi.

Den første er en internasjonal kjendis, mens Kailash Satyarthi er mindre kjent.

Satyarthi har bidratt til å sette barnearbeid på den politiske dagsorden, både hjemme i India og internasjonalt. Hans arbeid har ført til at den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO har tatt dette med barnearbeid mer alvorlig.

Du krever det

Men drivkraften bak barnearbeid er forbrukere som ønsker billigere produkter og at mer og mer av produksjonen flytes til ulike lavkostland.

Vesten får en rekke av sine forbruksvarer, ikke mints klær, produsert i lavkostland der barnearbeid er vanlig.

— Med denne prisen, retter ikke komiteen også oppmerksomheten mot forbrukere og bedrifter i Norge og resten av vesten at ønske om stadig billigere varer er en drivkraft bak barnearbeid?

Sender et klart signal

— Jo absolutt. Det er det, sier Jagland og fortsetter:

— Dette er signal til at alle om at det uakseptabelt å utnytte barn til økonomisk vinning. De skal gå på skole for senere å få jobb. De skal ikke utnyttes til å lage varer som vi kjøper billig.

Aftenposten TV har gjennom en egen dokumentarserie rettet oppmerksomheten mot uverdige arbeidsforhold til tekstilarbeidere i lavkostland.

Nobel-komiteens leder regner med at årets tildeling vil styrke oppmerksomheten rundt disse forholdene.

— Jeg tror det tildelingen vil føre  til mer debatt om dette, men jeg oppfatter også at dette er tema som den siste tiden er blitt gjenstand for en mer omfattende debatt, sier Thorbjørn Jagland.