Norge

Tid for syrin

«Syrinbusken» (1881). Av Olaf Isaachsen (1835- 1893).

isaachsen.jpg NASJONALMUSEET

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Mai og juni er tiden da vi venter på syrin. Estetisk og velduftende pryder den offentlige rom, parker og private hager. Aftenposten henter frem et maleri av Olaf Isaachsen fra Mandal. Han var en beleven mann, og ifølge Norsk Kunstnerleksikon var han en blanding av pariser og setesdøl, som snakket flytende tysk, nederlandsk, engelsk, fransk og italiensk.

Familien hadde nær omgang med Tidemand-klanen, og Olaf Isaachsen fikk tegneundervisning av Adolph Tidemand.

Han er representert i Nasjonalgalleriet, Bergen Billedgalleri og Rasmus Meyers Samlinger i Bergen (nå KODE) og i Mandal Bymuseum.

EPOKEN

Sørlendingen dro ut i Europa og var bosatt i Düsseldorf og Paris fra begynnelsen av 1850— til begynnelsen av 1860-årene. Han var også på studieturer til London, Marseilles, Roma, Firenze, Milano, Zürich og Düsseldorf. Han var representert på Høstutstillingen i årene 1884-1888, men hadde liten kontakt med kunstnerne i Kristiania. Han hadde liten sympati for kunstlivet i hovedstaden.

HISTORIEN BAK BILDET

Isaachsen var elev av den revolusjonære Gustave Courbet, realismens grunnlegger i europeisk kunst, og det kan sees inspirasjon fra Courbet i dette bildet.Maleriet er omtalt med flere titler, både Piken med syrinbusken og Syrinbusk i morgensol , men er i Nasjonalgalleriet katalogisert som kun Syrinbusken.

Isaachsen var opptatt av fargebruk og hadde sett impresjonistene i Paris, og det antas at han må ha sett Gustave Courbets og Edouard Manets store separatutstillinger på slutten av 1870-tallet. Ifølge Sigurd Willoch, tidligere direktør ved Nasjonalgalleriet, er det ikke bekreftet at han studerte impresjonistene, men det er svært sannsynlig at han ble kjent med deres kunstneriske profil og at han ga uttrykk for sine Paris-impulser nettopp i Syrinbusken .

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Farger, fantasi og frihet (Asger Jorn)

Med Munch i Paris og på Tøyen (Edvard Munch)

Med døren på gløtt (Leonard Richter)

Abstrakte former og fargedryss (Anna-Eva Bergman)

Kunstneren på nervesanatorium (Ernst Ludwig Kirchner)

Streif av krigens skygger (Gabriele Münter)

Livskraft og lengsel (Eline Medbøe)

Livsbejaende og rødt i atelieret (Johannes Rian)

Kunsten å være kvinne (Liv Ørnvall)

Detaljert i bøkenes rom - fotoutstilling (Candida Höfer)

Skrekken for å bli lik sin mor(Lena Croqvist)

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Alle trodde bildet var falskt. Så begynte denne mannen detektivarbeidet.

  2. KULTUR

    Seks kunsthøydepunkter å få med seg i sommer

  3. KULTUR

    Skilt alenefar samlet kunstskatter på rekordtid

  4. KULTUR

    Stor interesse for Edvard Munch i Paris

  5. KULTUR

    Munchmuseet skal samarbeide med Sparebankstiftelsen, får dette verket i gave

  6. KULTUR

    Slik tar danskene vare på de mindre museene