Norge

- La bilen stå hjemme i kulden

Bilbergerne over hele landet har dobbelt så mye å gjøre som i fjor. Nå råder Viking folk til å unngå bilen på kortere turer.

Oppfordringen om å la bilen stå var unødvendig for Heidi Rød på Grønland i går formiddag – den sto av seg selv. Men med hjelp fikk hun til slutt vinteren til å slippe taket. Foto: STEIN J. BJØRGE

  • Stein Erik Kirkebøen

Startvansker og flate batterier har stått for over halvparten av rekordmange assistanseoppdrag hos bilbergerne de siste to ukene.

Siden lille julaften har NAF, Viking og Falck hatt over 40.000 oppdrag. Det er dobbelt så mye som i samme periode i fjor.

Og skal vi tro bilbergerne, er det storbyfolk som er mest hjelpeløse i kulden.

– Når folk i byer får problemer med bilen, er det første de gjør å ringe etter hjelp. Ute på bygdene er det gjerne det siste folk gjør. De er mer vant med å klare seg selv og hjelpe naboen, mener Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I juleferien har det vært «fryktelig mye å gjøre» på bilbergingsstasjoner i populære fjellområder som Gol, Geilo og Hemsedal. Denne uken har trykket forflyttet seg til det sentrale Østlandet.

Bare Falck teller nå 1200–1400 assistanser i døgnet.

– Unngå korte bilturer

Til helgen er det varslet under 30 minusgrader på det indre Østlandet og under 20 minus i Oslo. På Røros kan det bli under 40 grader for første gang på syv år.

– I minus 40 grader er det beste rådet å vurdere behovet for i det hele tatt å starte en bil. Når det blir så mange kuldegrader, blir det ekstra belastning på motoren, som kan gi oljelekkasjer, advarer Engebretsen i NAF.

Og været skal holde seg stabilt kaldt i en uke fremover. Lengre kuldeperiode betyr enda større vansker med å få start på bilen.

– Man kjører gjerne kortere turer til jobb og lar bilen stå. Da vil ikke batteriet, som allerede er belastet av kulden, rekke å lades i løpet av turen. I tillegg blir oljen tykkere, som igjen belaster batteriet ved start av motoren, sier Hans Petter Semmelmann i Viking bilberging, som har rådet klart:

– Unngå de korte turene som tapper batteriet i kulden.

Gufset fra Sibir

Den lange og stabile kuldeperiode forklares med at det har blåst kaldt fra Sibir, Russland og Nord-Finland i lang tid. Denne kulden har kommet i stedet for det mer vanlige vestaværet med mildere og fuktigere luft fra England.

– Så det er gufset fra Sibir som har gitt drømmevinteren?

– Det er i hvert fall det som har gitt oss den stabile kuldeperioden, sier statsmeteorolog Vibeke Thyness. Om en uke skal det bli mildere igjen.

Les ekspertenes tips

Bilen

– Kjører du på gammel motor— olje, bør du skifte til ny, tyntflytende olje. Da går motoren lettere rundt i startøyeblikket og tapper batteriet for mindre strøm, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han anbefaler å lade batteriet over natten eller i et døgns tid, og en sjekk av hva slags temperaturer frostvæsken tåler.

For fastfrossede låser er tipset å fylle en bærepose halvfullt med varmt vann og legge posen over låsen. Et annet tips er å tine opp låsen med låsespray.

– Men smør låssylinderen med låseolje for å unngå at den tørres ut og fryser igjen, sier Engebretsen, som også råder folk til å smøre dørlistene med silikonstift for å unngå at de fryser fast.

På saltede veier anbefaler NAF å vaske dekkene med såpe eller dekkrens og vann én til to ganger i uken for utnytte gripeevnen i dekkene. «Skyll av» såpen ved å kjøre over snøen hvis du ikke har tilgang på vann.

Har bilen kjørt seg fast, råder NAF deg til å få folk til å sette seg på panseret for å få vekten riktig på forhjulsdrevne biler. For bakhjulsdrevne biler er tipset å be noen sette seg i bagasjerommet.

Hjemme

Enova anbefaler at folk fyrer med ved og bioenergi som pellets. Men tiden er ikke inne for å spare penger på strømforbruket, advarer Evy Aspheim, kommunikasjonsrådgiver i Enova.

– De som kun har elektrisitet, må bruke det. Når det er så kaldt som nå, må man holde varmen i hus. Strømprisen er ikke på det høyeste akkurat nå. Skal man spare strøm, er det viktig å se på strømforbruket gjennom hele året, sier Aspheim, og minner om at kostnadene ved frosne og sprengte vannrør er verre enn en liten økning i strømregningen.

Ellers råder Enova til etterisolering, skifte til lavenergivinduer og tetningslister til trekkfulle vinduer.

Brannvernforeningen advarer samtidig mot økt brannfare ved at det elektriske anlegget blir overbelastet.

– Dersom det lukter svidd eller sikringer er så varme at de er ubehagelige å berøre, bør man umiddelbart kutte strømforbruket og kontakte autorisert elektriker, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening. Sikringsskap bør sjekkes jevnlig, og skorstein og ildsted holdes i orden.

Barn

– Ull innerst mot kroppen, et lag til med fleece eller ull og så parkdressen. Gode sko med plass til ullsokker. Ullue. Hals. Votter. Har barna alt dette, kan de fint være litt ute når det er kaldt. Men det er viktig å sørge for varme klær og det er viktig at de voksne følger nøye med på barna, ifølge Henriette Øien, avdelings- direktør i Helsedirektoratet.

Hun presiserer at det er forskjell på små og større barn.

– For de aller minste barna, som ikke er så mye i bevegelse, er det ikke nødvendig å være så mye ute. Bevegelse er viktig når det er kaldt, sier hun.

Voksne bør følge med og sjekke jevnlig at barna ikke er kalde på hender og føtter.

– Er kuldekrem viktig?

– Det kan man bruke i tillegg, men det er ingen garanti mot frostskader. Man må uansett følge godt med på barna, sier Øien.

Eldre

For friske eldre gir ikke kulden noen restriksjoner.

– Det er viktig å kle seg godt. Ull innerst og pass på at hodet er godt dek- ket. Det største var metapet kommer derfra, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Folk som har sykdommer, som for eksempel astma, bør være litt forsiktige med overgangene fra varm inneluft til kald uteluft og generelt med å være ute. Og hvis det gjør vondt å puste inn den kalde luften, kan kuldemaske være noe man kan bruke.

– Da slipper man veldig kald luft ned i lungene. Eventuelt kan man også dekke til med skjerf, sier hun.