- Fløy i askesky fra vulkan

Å fly inn i askesky fra vulkan kan påføre flyet store skader. I verste fall kan en risikere at vitale deler rammes slik at flyet styrter.

<b>GJENNOM VULKANSKY:</b> Per Gram fra Stavanger fløy uforvarende gjennom en sky med vulkanaske fra Jan Mayen med et av Luftforsvarets Orion-fly. Maskinen fikk store skader i hendelsen.

Les også:

VULKAN: – Jeg har selv erfart hvor risikabel flyvning i en askesky fra vulkan kan være. 22.september 1970 fløy jeg uten å være klar over det inn i sky fra utbruddet til vulkanen Beerenberg på Jan Mayen, opplyser flyver Per Gram fra Stavanger, til Aftenbladet .

Inntil det plutselige utbruddet for 40 år siden trodde alle at vulkanen på den norske ishavsøya var utdødd og ufarlig. Gram var pilot på et av Luftforsvarets P-3B Orion-fly fra 333. skvadron.

– På det tidspunkt var det ikke kjent at vulkanskyer kunne være farlige for lufttrafikken. Da det norske overvåkingsflyet landet på basen på Andøya viste det seg at skrog og vinger på den fire-motors store turbopropmaskinen var som sandblåst av støvet, fortsetter Gram.

Alle fire propeller var så pass ødelagt av asken at samtlige måtte skiftes etter toktet. Det samme var frontrutene i cockpiten og diverse andre deler på maskinen.

Erfaren

Per Gram er for tiden daglig leder for flysikkerhetsinstitusjonen Norsk Flyoperativt Forum. Han har selv mer enn 20.000 timer i luften som pilot. Han har også vært aktiv tillitsrepresentant i Norsk Flygerforbund og den internasjonale flyverorganisasjonen Ifalpha.

Gram understreker at vulkanutbrudd er en stor risiko for all flytrafikk. Etter et større utbrudd på Philippinene for noen år siden blåste vulkanskyen to ganger rundt jorden før den gikk i oppløsning.

Vulkansky

Det var først etter et alvorlig uhell med en Boeing 747-.200 fra British Airways natt til 24. juni 1982 verden ble klar over faren fra vulkanskyer. Flyet kalt «City of Edinburgh» var på vei til Australia og New Zealand da det uforvarende fløy inn i sky med vulkanaske over Det indiske hav.

Flyverne var ikke kjent med utbruddet fra vulkanen Galunggung på øya Java i Indonesia. Plutselig stanset alle fire motorer nesten samtidig på Jumbojet-maskinen med 248 passasjerer og 15 personer i besetningen.

Flyet begynte straks å miste høyde. Ar samtlige motorer stanset var også ufattelig for pilotene som startet arbeidet med å få maskineriet i gang igjen.

Siste hilsen

Uten motorkraft fant pilotene ut de kunne holde seg i luften i bare 23 minutter. For de ombordværende var situasjonen lite hyggelig. Mange begynte å skrive siste hilsner til sine nærmeste.

Flyverne fryktet for nødlanding på havet i mørke da de klarte å starte en av motorene. Deretter kom en til og kapteinen kunne begynne å stige en smule. Til sist fikk de liv i tre av motorene.

Nødlanding ble forberedt i Djakarta. Da Jumbojet-maskinen nærmet seg viste sed seg at frontrutene var fullstendig dekket av aske.

I blinde

Pilotene måtte derfor stole på instrumentene og lande i blinde. Landingen gikk bra, men først da flyet ble inspisert etter å kommet ned på bakken ble man klar over skadene fra vulkanen.

Siden den gang har den globale lufttrafikken vært klart over farene ved vulkanutbrudd og tatt signalene på alvor.