Medias Klinikum brukte døde kreftpasienter i markedsføring

I reklame og artikler fortalte den tyske klinikken hvor godt behandlingen har virket for navngitte pasienter. Men flere av dem var allerede døde av kreft.

Professor Karl R. Aigner driver kreftklinikken i Burghausen i Tyskland. – Vi er svært lei oss hvis vi har såret de pårørende, sier han.

Aftenposten har den siste tiden skrevet flere artikler om den tyske privatklinikken Medias Klinikum, som opplyser at de har behandlet minst 70 norske kreftpasienter de siste årene.

Flere av klinikkens pasienter er blitt fremstilt som suksesshistorier i reklamevideoer og tyske avisartikler etter at de er døde.

En av dem er en norsk kvinne. I en video publisert på klinikkens Facebook-side i desember forteller kvinnen at hun tok kontakt med professor Karl R. Aigner, som eier og driver Medias Klinikum, etter å ha fått beskjed fra de norske legene om at de bare kunne tilby henne smertelindrende behandling.

Den tyske professoren forteller deretter at den norske pasienten er i god form, og at behandlingen han har gitt henne, har virket.

Klinikken delte videoen på Facebook sammen med teksten: «De norske legene ga henne bare seks måneder».

Da hadde kvinnen allerede vært død i to uker, men dette opplyste ikke klinikken om.

– Vi reagerer på at klinikken ikke opplyser om at vår mor er død, sier kvinnens pårørende til Aftenposten.

Av hensyn til familien, som ønsker å være anonyme, publiserer ikke Aftenposten videoen. En anonymisert skjermdump er gjengitt med tillatelse fra familien. De etterlatte visste ikke at videoen ble publisert av Medias Klinikum etter kvinnens død, og de ga ikke sitt samtykke til publisering.

En video av en norsk pasient ble publisert på Facebook-siden til Medias Klinikum to uker etter hennes død, uten at det ble opplyst om at hun var død. Bildet er gjengitt i anonymisert form med tillatelse fra kvinnens familie.

Kreftforeningens generalsekretær: – Dette opprører meg

Reklamevideoen med den norske kvinnen ble opprinnelig publisert på nettstedet Vimeo av en kanal som reklamerer for behandlingen i Tyskland.

«Behandling med regional kjemoterapi virket for pasienten og ga henne håp», het det i beskrivelsen av videoen. Etter at Aftenposten stilte spørsmål til professor Aigner om videoen av den norske kvinnen, er den og flere andre fjernet.

– Dette opprører og provoserer meg. Å servere solskinnshistorier om hvor godt behandlingene virker med sannhetsvitner som i virkeligheten er døde av kreft - og uten å opplyse om dette - er i beste fall uetisk, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Dette er noen av pasienthistoriene fra tyske ukeblader og aviser som var gjengitt på hjemmesiden til Medias Klinikum. Det var ikke oppgitt at flere av de omtalte har gått bort etter at intervjuene ble gjort.

Omtales i tyske ukeblader etter sin død

Aftenposten har samarbeidet med det tyske kringkastingsselskapet Norddeutsche Rundfunk (NDR) i Hamburg og avisen Süddeutsche Zeitung i München om dekningen av Medias Klinikum.

De tyske mediene har dokumentert at klinikken har brukt minst fem avdøde pasienter i markedsføringen. Dette har blant annet skjedd ved at en PR-rådgiver, som har vært lønnet av klinikken, har fått publisert artikler i tyske ukeblader.

Artiklene er så blitt gjengitt på klinikkens hjemmesider som eksempler på presseomtale.

PR-rådgiveren, som ikke ønsker å kommentere saken, fikk tillatelse fra pasientene til å skrive artiklene mens de følte at behandlingen virket. Men etter at pasientene døde, har pårørende opplevd at artikler er blitt publisert om igjen i andre ukeblader.

Stor belastning

Pårørende har opplevd det som en stor belastning at deres kjære har fremstått som «helbredet» i artikler etter at de er døde.

– Kort tid etter begravelsen kom en nær bekjent til meg og ga meg et ukeblad. Der var det en artikkel om min kones «helbredelse». Da var jeg allerede mektig opprørt, sier en sveitsisk enkemann til NDR.

Sveitseren ønsker ikke å stå frem med navn.

Mannens kone døde et halvt år etter at intervjuet til ukebladet ble gjort, men da han sjekket Medias-klinikkens hjemmesider i høst, fant han flere artikler hvor hun fortsatt figurerte som «helbredet».

– Der står det fortsatt «helbredelse» og «fremgang», men min kone har vært død lenge. At man i det hele tatt kan gjøre det, reklamere med avdøde mennesker for et produkt som lover helbredelse! utbryter enkemannen.

Artiklene er fjernet fra klinikkens hjemmeside etter omtalen i Tyskland.

– Helbredelse ikke mulig

Tekstene i ukebladartiklene handler ofte om «helbredelse», eller i det minste «håpet om helbredelse». Kreften blir «beseiret». Dette er et sentralt punkt i fremstillingen av behandlingsmetoden regional kjemoterapi, professor Aigners spesialitet, sier Prof. Dr. Jutta Hübner.

Onkologen og overlegen jobbet lenge i den tyske kreftforeningen. Hun underviser nå ved Universitetet i Jena.

– Folk som er fortvilte, og som fortsatt leter etter en mulighet til å bli friske, blir tilbudt ordet «helbredelse». At folk setter sin lit til dette, er selvsagt forståelig ut fra situasjonen de er i. Det er desto mer forkastelig fra en leges ståsted, fordi jeg er forpliktet til å gi pasienten en realistisk vurdering av hva som er mulig. Ved en viderekommen svulstsykdom er ingen helbredelse mulig med denne metoden, uttaler professor Hübner til NDR.

Aigner: – Ikke ansvarlig

Aftenposten har konfrontert professor Karl R. Aigner med at videoen av en norsk kvinne ble brukt som markedsføring etter hennes død. Han har ikke kommentert dette, men videoen er nå fjernet.

Til det tyske kringkastingsselskapet NDR svarte han at artiklene i ukeblader ikke var laget av ham, men av en PR-agent. Han anser seg ikke ansvarlig for at agenten har brukt setninger som «folk ble kurert av kreft». Grunnen til at de fortsatt var på hjemmesiden til klinikken, var at han ikke hadde sjekket den.

I en pressemelding fra Medias Klinikum har Aigner beklaget at disse artiklene ikke er blitt fjernet fra sykehusets hjemmeside. Der beklager Medias-klinikken «eventuelle feil» i presse- og mediearbeidet, og at artikler om avdøde pasienter fortsatt er blitt brukt på hjemmesiden deres.

– Vi er svært lei oss hvis vi har såret de pårørende, skriver Aigner i meldingen, men avviser sterkt alle betenkeligheter rundt behandlingsmetoden regional kjemoterapi som har fremkommet fra tysk helsepersonell i tysk presse.

Ønsker et balansert bilde

Det er det norske selskapet Oncolomed som har satt de fleste norske pasientene i kontakt med den tyske klinikken. Også de har latt presseklipp bli liggende på sine nett- og Facebooksider etter at pasientene har gått bort.

– Hvorfor bruker dere avdøde pasienter i markedsføringen?

– Vi vurderer å fjerne disse henvisningene. Når det er sagt, er det faktum at pasienten er død ikke alltid en indikasjon på at behandlingen har vært mislykket. Vi ønsker et balansert bilde på vår virksomhet, og vi lover på ingen måte mirakler mot kreften, snarere tvert imot, sier daglig leder Torkel Oftedal.

– Det kan også argumenteres for at vi ved å fjerne disse søker å skjule det faktum at flere av pasientene må påregne å tape kampen mot kreften, uansett hvilket sykehus man måtte velge å la seg behandle på, ute eller hjemme, skriver han til Aftenposten.

Etter at Aftenposten gjorde Oncolomed oppmerksom på presseklippene med avdøde pasienter, er de fleste klippene fjernet.

– I hvilken grad opplyser dere til potensielle pasienter at mange av dem dere har formidlet, ikke lenger er i live?

– Det er en naturlig del av vårt informasjonsarbeid. Enhver pasient som oppsøker oss, får i enhver sammenheng vite at vi selvsagt ikke kan hjelpe alle, svarer Oftedal.