Norge

Racertog skal revolusjonere tog Oslo-Stockholm

Ti ganger så mange tar fly som tog Oslo-Stockholm. Mellom Göteborg og Stockholm tar seks av ti tog. Avstanden er omtrent den samme. Det har også SJ nå funnet ut.

Dette er toget som skal kjempe med fly på strekningen Oslo-Stockholm. SJ 2000, eller som det kalles som merkevare: X 2000. Kasper Dudzik

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Masse nostalgi. Gode gamle seter. Og tid til å tenke. Men toget til venstre oser «utgått på dato» i den moderne togverden.

En verden der svenske SJ, som tidligere sto for Statens Järnvägar, er blitt en vinner på langdistansetog. Nå vil SJ rappe tusenvis av flypassasjerer på strekningen Oslo-Stockholm.

Det skal X2000, toget til høyre, sørge for. Fra i sommer kuttes reisetiden mellom Norge og Sveriges to største byer med halvannen time.

Hvorfor?

Da SJ mistet monopolet sitt og ble ribbet for togstrekninger, vedlikehold, hoteller, restauranter og rengjøring, spredte depresjonen seg.

Men den gamle togkjempen gjorde come back, rendyrket profilen og satset massivt på langdistansetog.

I dag konkurrerer de knallhardt på den svenske indrefileten, Göteborg-Stockholm.

Dette er opplysningene som får SJ til å slåss for Oslo-Stockholm:

  • Tog er i ferd med å utkonkurrere fly på strekningen Göteborg-Stockholm. 58 prosent tar nå tog.
  • Bilstrekningen Göteborg-Stockholm er 469 km.
  • Bilstrekningen Oslo-Stockholm er 526 km.
  • I fjor reiste 1.360.000 med fly Oslo-Stockholm.
  • Ca. 130.000 reiste med tog mellom endestasjonene.
  • SJ mener potensialet for å rappe flypassasjerer er stort.
  • I Norge kaprer for første gang tog passasjerer fra fly på forretningsreiser.
    Les også:
Les også

Erfaring fra Europa viser at lyntog vil utkonkurrere fly på mange strekninger.

Derfor tror de på togsuksess Oslo-Stockholm

— Vår ambisjon er å øke antall reiser med 20 prosent fra og med i høst.

Det sier Peter Hellström ved SJs pressetjeneste.

Kutt i reisetid på halvannen time vil kunne ha stor effekt - for toget.

Det sier Harald Thune-Larsen, logistikk-forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Et SJ-tog på vei til sentralstasjonen i Stockholm Vegard Grøtt

— Tog er også mer miljøvennlig enn fly. Det kan trekke til seg nye kundegrupper.

Det sier Kristin Krohn Devold, sjef for NHO Reiseliv.

Slik blir endringene Oslo-Stockholm:

I dag er det to avganger fra Oslo til Stockholm, 07:32 og 15:41. Reisetid i begge tilfeller er rett i underkant av seks timer.

Fra august blir det tre avganger, med reisetid på 4,5 timer.

Det er likevel langt unna tidene for Göteborg-Stockholm, der «snabbtog» gjør unna reisen på 3,05 timer. (Somletog bruker 4,40/5,10 timer.)

Da tog skulle bruke 2,46 timer Oslo-Stockholm

Da lyntog ble utredet i Norge i 2012 ble ruter vurdert både via Indre Østfold-Arvika og Lillestrøm-Karlstad.

For bare et par år siden levde drømmen i Norge om lyntog som langdistansetog, også mellom Oslo og Stockholm. Nå er planene lagt på is. Stein J. Bjørge

Sistnevnte ble prioritert, og med stopp kun i Karlstad, Örebro og Västerås skulle reisen ta 2 timer, 43 minutter og 36 sekunder.

Men samtlige lyntogplaner ble lagt på is, og Norge valgte i stedet å inntil videre satse på InterCity.

Lyntogutreder: — Vil neppe klare å konkurrere med fly

Det var Tom Stillesby som ledet lyntogutredningen. Han tviler på at SJ vil ta mange flypassasjerer Oslo-Stockholm.

— Vi gjorde flere studier på hva som skulle til for å konkurrere med fly. Vi snakket med eksperter fra Spania og Frankrike og flere andre land.

- Konklusjonen var at hvis flytiden er på én time, må toget ned på tre timer for å kunne konkurrere.

- Da er reisetid til og fra flyplass, bagasjehåndtering og sikkerhetskontroll inkludert?

— Ja. Vi la inn én time før og etter selve flyturen. Med en gang totaltiden går over tre timer faller markedsandelen, sier Stillesby.

Arlanda langt utenfor byen - og tog/flypriser

Med flytoget Arlandaekspressen tar det 20 minutter inn til Stockholm sentrum. Men reisen koster også 260 svenske kroner, 460 tur-retur.

Med buss tar det vesentlig lenger tid. Og om man møter opp en halv til en time før avgang, og bagasjen tar tid, endres tidsforholdet.

Selve togreisen Oslo-Stockholm koster i dag fra 530 til 620 kroner, opp til 1000 kroner på 1. klasse.

SAS operer med flypriser fra 600 til 1100 kroner. Da kommer ev. reise ti og fra flypass i tillegg.

Til sammenligning koster snabbtog mellom Göteborg og Stockholm ca. 1000 kroner, 1400 på 1. klasse.

NB! I Sverige endres billettprisen frem mot avgang. Med opptil mange hundre kroner.

- Dette må norsk reiseliv benytte seg av!

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, er begeistret for SJ-satsingen.

— Dette gir muligheter som både svenske og norsk reiseliv må benytte seg av, i hovedsak Oslo, sier Krohn Devold.

Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv har tro på SJs togsatsing Oslo-Stockholm, også fordi mange vil reise miljøvennlig. Signe Dons

— Med raskere og hyppigere avganger kan vi her hjemme også nyte godt av turiststrømmen til Stockholm.

— Så handler det om å selge denne togturen som en både effektiv og hyggelig opplevelse, gjerne med utvidet mat og drikke. Vi må også gjøre det enklere å booke tur mellom byene, og opplevelsene i de to byene.

— Spesielt nå med gunstig kronekurs for svenskene kan dette øke sjansen for flere svensker til Norge, sier Krohn Devold.

Snabbtog også mellom Trondheim og Stockholm

Det kan komme raskere tog på flere grensekryssinger mellom Norge og Sverige. Politikere i Sør-Trøndelag og Västernorrland har ifølge NRK innledet samarbeid for å få til en snabbtoglinje Trondheim-Stockholm.

Denne må imidlertid vente. Først må nemlig Meråkerbanen elektrifiseres.

Les også: Kinesisk selskap med erfaring fra Sverige vil konkurrere med NSB i Norge.

Det eldste togsettet som gjester Oslo S? Slik ser dagens tog mellom Oslo S og Stockholm ut. Linjen styres av SJ, som nå vil ha flere passasjerer på strekningen. Monica Strømdahl

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Samferdsel

Relevante artikler

  1. REISE

    Siden 1990 er nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo blitt borte

  2. NORGE

    Dette er NSBs motstandere i kampen om norsk jernbane - og de har mye å by på

  3. ØKONOMI

    Kinesisk selskap kan overta Bergensbanen

  4. VERDEN

    Svenske SAS-piloter streiker

  5. ØKONOMI

    Bjørn Kjos lover å skape tusenvis av jobber i Norge, hvis han får fly over Russland på veien til Asia

  6. NORGE

    Fortsatt tog mellom Oslo og Stockholm