Norge

Bjørnebær på topp

Norske forskere har vurdert innholdet av antioksidanter i matvarer. <strong>Sjekk hvilke som scorer høyest.</strong>

Det er lurt å spise mye bjørnebær. Da får man nemlig i seg mye antioksidanter. Foto: BERIT KEILEN / SCANPIX

  • Woman24
  • Woman24 Susan Harrington
  • Susanne Harrington

Norske forskere fra fra avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo har analysert over 1000 amerikanske matvarer for dets innhold av antioksidanter. Studien, som er publisert i The American Journal for Clinical Nutrition, viste at det er meget store variasjoner mellom innholdet av antioksidanter ulike matvarer seg imellom. Les hele studien.

Reduserer sykdomsrisiko

Mange faktorer er avgjørende for en god helse. Arv, miljø og livsstil er alle elementer som kan påvirke helsestatusen i positiv eller negativ retning. Mye er enda uvisst, men det vi vet er at en aktiv livsstil, og en sunn kost med mye frukt, bær og grønnsaker kan redusere risikoen for flere sykdommer som hjertekarsykdommer, kreft, overvekt og diabetes type 2. Krydder, frukt, grønnsaker, bær, mørk sjokolade, nøtter og frø var blant matvarene som hadde høyest innhold av antioksidanter. Dette er matvarene med høyest innhold av antioksidanter:

  1. Bjørnebær
  1. Valnøtter
  1. Jordbær
  1. Artisjokk, tilberedt
  1. Tranebær
  1. Kaffe
  1. Bringebær
  1. Pekannøtter
  1. Blåbær
  1. Nellik

Antioksidanter og tilberedning

Studien avdekker også interessant nok at innholdet av antioksidanter faktisk kan øke etter varmebehandling av grønnsaker. Bearbeiding av matvarer gir ofte noe tap av næringsstoffer underveis, for eksempel ved at vannløselige vitaminer til en viss grad kan fordampe under koking. Studien viste for øvrig at innholdet av antioksidanter i matvarer som gulrot, brokkoli, spinat, asparges, rødkål, kål, poteter, og tomater økte under koking, damping eller oppvarming i mikrobølgeovn. Det samme resultatet ble observert etter å ha ristet ulike brødtyper. Innholdet av antioksidanter ble godt bevart under de fleste bearbeidingsmetoder. Det ble forøvrig vist en nedgang i innhold av antioksidanter under koking, damping eller oppvarming i mikrobølgeovn av hvit ris og spagetti.

Antioksidantkilder i dag

Ifølge Sosial og helsedirektoratet viser beregninger av norske data at kaffe bidrar med omtrent 65 %, mens frukt og grønnsaker kun bidrar med 10-10 prosent av det totale inntaket av antioksidanter. Det finnes ingen offentlige anbefalinger som forteller oss hvor mye antioksidanter man bør innta per dag. Det finnes heller ikke nok kunnskap om virkningsmekanismen i forhold til hvordan frukt og grønnsaker faktisk kan redusere risiko for ulike sykdommer. Det beste rådet du kan få er per i dag er derfor å sørge for en variert kost, med rikelige mengder(minst 5 om dagen) av ulike typer av følgende matvarer:

  • Frukt og bær i alle farger
  • Grønnsaker i alle farger
  • Grove kornprodukter
  • Nøtter (obs høyt kaloriinnhold)
  • Urter
  • Belgfrukter, (bønner og linser)

Les også

Saken er levert av nettstedet Woman24.no Aftenposten.no er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.

Les mer om

  1. Helse

Relevante artikler

  1. SPREK
    Publisert:

    Harvard-blogg: Ti matvarer du bør ha i kostholdet ditt

  2. VITEN
    Publisert:

    Bør vi alle bli vegetarianere?

  3. SPREK
    Publisert:

    Ny studie: En håndfull nøtter om dagen kan redde liv

  4. SPREK
    Publisert:

    Dette er tre av de sunneste fruktene

  5. SPREK
    Publisert:

    Brønnkarse rangeres som den sunneste grønnsaken

  6. SPREK
    Publisert:

    Her er grønnsakene du bør spise mer av