Norge

Havarikommisjonen: Viking Sky var kun en skipslengde fra å grunnstøte

Havarikommisjonens foreløpige rapport viser at lavt oljenivå var årsaken til at motorene stanset opp.

Skipssiden på cruiseskipet Viking Sky ble undersøkt da skipet lå til havn i Molde etter motorstansen i mars. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

  • Ingeborg Moe
    Journalist i utenriksredaksjonen
  • NTB

Viking Sky fikk motorstans på Hustadvika lørdag 23. mars 2019. I en omfattende redningsaksjon ble 479 av de 1373 personene om bord i skipet ble heist om bord i helikoptre.

Nå har den foreløpige rapporten fra Statens havarikommisjon kommet. Den bekrefter alvoret i ulykken da motorene sluttet å virke og cruiseskipet mistet fremdrift.

  • Ifølge rapporten sluttet dieselgeneratorene å virke som følge av lavt oljenivå. Tankene med smøringsolje ble holdt på et for lavt nivå. Da skipet ble utsatt for mye bevegelse i de høye bølgene 23. mars i år fikk ikke dieselgeneratorene sugd nok olje inn, noe som gjorde at motorene stanset.
  • Alle de tre generatorene stanset i løpet av 19 minutter.
  • Ifølge granskerne var Viking Sky kun en skipslengde fra å grunnstøte.

Mellom klokken 5 og 9 om morgenen varslet alarmen 18 ganger om for lavt oljenivå. Men det var først utpå ettermiddagen at dette fikk alvorlige konsekvenser og satte motorene ut av spill.

Klokken 14 sendte cruiseskipet ut mayday-signal.

Dette kartet viser hvor nær det store cruiseskipet var å gå på grunn. Foto: Havarikommisjonen

Dette bekrefter det Sjøfartsdirektoratet tidligere har fastslått.

– Det vi foreløpig kan slå fast, er at den direkte årsaken til at motorene på cruiseskipet stanset på Hustadvika lørdag 23. mars, var lavt oljetrykk, uttalte Sjøfartsdirektoratet 27. mars i år, kun få dager etter havariet.

– Den tunge sjøen på Hustadvika medførte trolig så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel. Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, fastslo direktoratet.

Hustadvika er kjent for å ha vanskelige og farlige værforhold.

Les også

Evaluering av Viking Sky-aksjon: – Svært godt samarbeid

Det var svært dramatisk da cruiseskipet Viking Sky mistet motorkraft og drev mot land i det elendige været. Foto: Lange, Odd Roar / NTB scanpix

Førte til nye sikkerhetsregler

I etterkant av ulykken har Sjøfartsdirektoratet utarbeidet en generell sikkerhetsmelding om å sikre tilførsel av smøreolje til motorer og andre kritiske systemer under forventede værforhold.

Dette bør ifølge direktoratet gjøres i samarbeid med motorleverandør og tas inn som en del av skipets risikovurderinger i sikkerhetsstyringssystemet.

– Fryktet skipet skulle kantre

Kraftig vind og høye bølger gjorde situasjonen dramatisk. Motorstansen gjorde at skipet drev mot land. Mannskapet fikk imidlertid den ene motoren i gang igjen. Samtidig fikk den ankerfeste. Men det holdt så vidt. To-tre minutter til så hadde skipet sannsynligvis havnet på et skjær eller i fjæresteinene.

– De siste timene om bord i skipet var noen av de mest redselsfulle vi har opplevd. Vi fryktet av skipet skulle kantre, fortalte ekteparet Leslie og Gary Collins fra Arkansas i USA til Aftenposten.

Det dramatiske døgnet

Dette skjedde det dramatiske døgnet etter at Viking Sky sendte ut nødmelding.

  • I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en maydaymelding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal.
  • Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.
  • Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger. 1.373 personer var om bord, 915 passasjerer og 482 besetningsmedlemmer. De fleste passasjerene kom fra USA og Storbritannia.
  • Helikoptre ble satt inn for å evakuere passasjerer. Passasjerene ble heist opp en etter en og fløyet til land. I løpet av kvelden og natta ble 479 personer evakuert.
  • Det ble opprettet et mottak på land i Brynhallen i Fræna kommune. Mange passasjerer ble også busset til Molde og Kristiansund for å finne soveplasser.
  • Påfølgende natt fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde søndag ettermiddag.
  • Totalt ble 27 personer behandlet på sykehus i Molde og Kristiansund etter hendelsen.
  • Fire dager senere seilte Viking Sky fra Molde til Kristiansund for å utbedre flere skader på skipet.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Viking Sky-evaluering: Norge mangler plan for masseevakuering

  2. NORGE

    Lasteskip drev mot land – var 500 meter fra nærmeste grunne

  3. NORGE

    Dommen etter fregatthavariet: For uerfaren besetning. For dårlig kommunikasjon. Trafikksentralen på land overså krigsskipet.

  4. NORGE

    30 år siden brannen om bord i Scandinavian Star

  5. ØKONOMI

    Får kanskje aldri vite hva som skjedde da pappa døde ved en kai i Randaberg

  6. VERDEN

    Medisinsk helsepersonell er om bord på Ocean Viking