Norge

Tilbakeviser forbrukerkrav

Krev ny vare ved mangler, skrev vi i går. Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon mener det ikke er så lett.

  • Peter Markovski

I går publiserte vi en artikkel der vi presenterte 10 av de viktigste forbrukerrettighetene.

Handels— og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) reagerer på store deler av innholdet.

Blant annet sa avdelingsdirektør Terje Sørensen hos Forbrukerrådet følgende:

— Du kan alltid kreve ny vare eller heve kjøpet ved feil og mangler hvis du har reklamert innen rimelig tid.

- Feil

— Det er ikke riktig. Forbrukeren kan ikke heve når mangelen er uvesentlig. Selv om kravet til heving ble senket da forbrukerkjøpsloven kom, skal det likevel en del til for å heve et kjøp.

I lovens forarbeider sies det at man fortsatt skal ta utgangspunkt i de alminnelige prinsippene for hevingsvurderingen. Disse viser at det skal foretas en grundig vurdering hvor det både tas hensyn til forbrukeren og selgeren, sier advokatfullmektig Bernt Jørgen Stray i HSH til Forbruker.no.

HSH viser til ta forbrukeren ikke ubetinget kan kreve ny vare i stedet for reparasjon. Forbrukeren kan ikke kreve ny vare, hvis omleveringen er umulig eller påfører selgeren en urimelig kostnad.

Til Høyesterett

Høyesterett skal om kort tid behandle en prinsipielt viktig sak, der man går inn på som må anses som urimelig kostnad for selger.

Stray forlenger også den "evigvarende" debatten om det skal være to eller fem års reklamasjon.

— Utgangspunktet er to år for alle varer. Hvis varen er ment å være vesentlig lengre en to år, økes fristen til fem år. I lovens forarbeider antydes det at fem års fristen vil gjelde når produktets forventede levetid er fire år.

Mobiltelefoner er en forbruksartikkel som skiftes hyppig ut. Dette taler for at to års fristen også skal gjelde for denne type produkter, sier han.

Stray reagerer i tillegg på at Sørensen oppfordrer forbrukerne til ikke å godta betaling for feilsøking.

— Ifølge forbrukerkjøpsloven skal forbrukeren betale for nødvendige undersøkelser når dette er avtalt på forhånd. Hvis undersøkelsen viser at produktet har en mangel, vil forbrukeren uansett ikke måtte betale.

  1. Les også

    Forbrukerne er godt beskyttet

  2. Les også

    To av tre får medhold

  3. Les også

    Vet ikke hva de kan kreve

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Utredning foreslår tiltak som kan kutte utslipp tilsvarende 40 millioner tonn CO2 over ti år

  2. NORGE

    Odvar Nordlis liv i bilder

  3. NORGE

    Etter 22. juli ønsket AUF-lederen å rive hele bygget. I dag er han glad for at det ikke ble gjort.

  4. NORGE

    Frykter kollaps for gods på jernbane i 2019. Det kan bety 1000 flere lastebiler på veiene.

  5. NORGE

    KrF og Venstre mistet over 2.000 medlemmer på ett år

  6. NORGE

    Ungsomsvolden i Bergen: Vidar Helland ventet på pizza, plutselig var kjeven knust