Norge

8 spørsmål og svar om hva det betyr at Oslo sentrum skal bli bilfritt

Hva betyr det egentlig at Oslo sentrum skal bli bilfritt? Hvordan vil butikkene bli berørt -og har andre byer forsøkt det samme?

Miljøpartiet De Grønnes førstekandidat i Oslo Lan Marie Nguyen Berg (t.h.) ga syklister «high five» på St. Hanshaugen i valgkampen. I forhandlingene med SV og Ap om et nytt byråd jobber MDG for at Oslo sentrum skal bli bilfritt.
  • Karen Tjernshaugen
    Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef

Forhandlingene om et nytt, rødgrønt byråd i Oslo er i gang. Forslag om å forby privatbiler i sentrum er et av temaene som diskuteres på Østmarkseteren denne uken:

1. Hvem vil ha bilfritt sentrum?

Miljøpartiet De Grønne skriver i sitt program at Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen 2017.

Også Oslo Ap og Oslo SV har gått til valg på bilfritt sentrum, uten at de har definert at det er snakk om akkurat området innenfor Ring 1 eller hvor raskt dette skal gjennomføres.

Rødt, som trolig blir støtteparti for det nye byrådet, støtter forslaget.

2. Hva er Ring 1?

Området innenfor Ring 1 er den sentrale sentrumskjernen og berører blant annet Karl Johans gate med sidegater, Kvadraturen, Stortingsgata og ned til Aker Brygge, området rundt Tinghuset, Grensen, Stortorget, deler av Torggata, området rundt Oslo City og Operakvarteret.

Her er et kart:

Bilfri-pos1Rl4_3R.jpg

3. Er det sikkert at forslaget blir noe av?

Aps byrådslederkandidat Raymond Johansen bekreftet fredag at det kommer nye begrensninger på bilbruk i sentrum.

— Det må det bli, og så får vi se på detaljene om hvor og hvordan det gjennomføres, sa han til Aftenposten.

Men akkurat hvordan reglene for bilkjøring i sentrum blir og hvilke gater det blir lov å kjøre i, vet vi foreløpig ikke.

Ap vil trolig argumentere med at MDGs tidsplan er for stram, og at det må gjennomføres utredninger først.

— Stenger vi en vei, må vi passe på at det ikke popper opp andre steder. Der er det viktig å ha tett kontakt med kompetansemiljøer, sa Johansen fredag.

4. Kommer alle typer trafikk til å bli forbudt?

MDG skriver i sitt program at sentrum skal bli fritt for «privatbiler», uten å spesifisere hvem som skal ha lov til å kjøre der.

Oslo Ap vektlegger at det skal gjøres unntak for varelevering og forflytning av funksjonshemmede.

I tillegg kan det bli aktuelt med unntak for blant annet utrykningskjøretøyer. Hva som skjer med taxier er uvisst.

Få også med deg oversikten over sakene der Ap, SV og MDG allerede er enige:

Les også

Disse Oslo-endringene er det bare å forberede seg på

5. Hvor mange bor egentlig innenfor Ring 1?

1063 personer er bosatt i sentrum i 2015, ifølge Oslo kommunes statistikk. Deres definisjon av sentrum sammenfaller nesten med området innenfor Ring 1.

Hvor mange av disse som har bil har kommunen ikke tall for.

6. Hvor mange kjører i Oslo sentrum hver dag?

Statens vegvesen gjør tellinger av trafikken på Ring 1. Denne viser at mellom 15 000 og 18 000 kjøretøyer i snitt kjører på selve Ring 1 hver dag, opplyser Kaisa Froyn, seksjonsleder for trafikk ved veiavdeling Oslo.

Hvor mange av disse bilene som beveger seg innenfor ringen har ikke Veivesenet tall for.

Transportøkonomisk institutt (TØI) gjør spørreundersøkelser om folks arbeidsreiser. Deres tall viser at 7 prosent av arbeidsreiser til Oslo sentrum skjer med egen bil, mens 64 prosent reiser kollektivt, 22 prosent går og 7 prosent sykler.

Ifølge Plan— og bygningsetaten er det nesten 90 000 arbeidsplasser innenfor Ring 1.

Om man legger TØIs tall om arbeidsreiser til grunn er det litt over 6000 personer som kjører med bil til jobben innenfor Ring 1 hver dag.

7. Hvordan kommer butikkene i sentrum til å bli berørt av forslaget?

Hardt, om du spør Oslo handelsstands forening (OHF). De mener det vil være ødeleggende for handels- og servicetilbudene å gjøre sentrum bilfritt.

— Jeg håper politikerne har med seg hodet i forhandlingene som pågår nå. Det er behov for realisme og nøktern konsekvensanalyse, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i OHF.

En undersøkelse Bransjeanalyser gjorde på oppdrag for OHF i 2010 viste at 8 prosent av de handlende i sentrum enten kjørte bil selv eller satt på.

— Bilfritt vil tvinge virksomheter til å legge ned. Frittstående butikker, som gir sentrum særpreg, blir hardest rammet. Det er svært alvorlig for bylivet i sentrum, mener han.

8. Er det andre byer som har gjort lignende ting?

München i Tyskland står øverst på MDGs liste over byer med bilfritt sentrum som de mener man kan hente erfaringer fra. Her er store deler av gamlebyen bare for fotgjengere.

Også Freiburg, Gent og Firenze har bilfrie sentrum som partiet mener fungerer godt.

Les også:

Les også

  1. Er MDGs bilpolitikk mulig? Vi har sjekket med ekspertene

  2. Nå setter de seg ved forhandlingsbordet på Østmarkseteren

  3. Nå starter den rødgrønne dragkampen om Osloskolen

  4. MDG vil forhandle om nytt byråd med venstresiden

IMG_0932_doc6m6dedv1k0zr6ojqjth-hZBZK8viUp.jpg

Les mer om

  1. Kommunevalg 2015