Norge

Norsk sjøfartskultur en hit i Frankrike

1100 år etter at Gange-Rolv gjorde strandhogg i Normandie skal norske sjøfarere igjen slå ned på franskekysten. Denne gang fredelig - i kystbyen Brest i naboregionen Bretagne.

Vaaghals - tro kopi av en unik middelalderbåt funnet under utbyggingen av Bjørvika. FOTO: SCANPIX
  • Ntb
Skonnerten Svanen, tremastet toppseilskonnert bygget i Danmark i 1916 for frakt av trelast. FOTO: SCANPIX
Nyhetsbrev Få oversikten over ukens viktigste saker i Aftenpoddens nyhetsbrev.

En flåte på 20 norske tradisjonsbåter og kulturhistoriske fartøyer skal innta verdens største maritime festival en uke i juli neste år.

Denne gang kommer vi ikke som fryktede voldsmenn og erobrere, men som inviterte hedersgjester for å vise det ypperste av norsk maritim teknologi, norske håndverkstradisjoner på sitt beste og to tusen år sagnomsust sjøfartshistorie.

— Men det blir ikke bare for å skue tilbake og mimre om fortiden. Vi skal også bringe kunnskap om norsk maritim virksomhet inn i fremtiden. Verden skal vite at Norge fortsatt er helt i tet på maritim teknologi og utvikling, sier prosjektleder for «Norge til Brest 2012», Tore Friis-Olsen i Forbundet KYSTEN til NTB.

Betydelig

Fra en egen «landsby» skal Norge ved siden av tradisjonskultur og båtbygging, også vise ny teknologi og systemer for bedret trafikkovervåking og miljøberedskap på kysten.

— Norge er verdensledende på flere av disse områdene. Her blir Kystverket en sentral aktør, sier Friis-Olsen.

Det er ingen ubetydelig begivenhet Norge faktisk blir en sentral del av 13.-19. juli denne sommeren:

Det er 20 år siden kystbyen Brest arrangerte sin internasjonale maritimfestival første gang. Siden debuten i 1992 har begivenheten vokst seg stor og varig: Mer enn 2.000 historiske skip fra 30 nasjoner og 700.000 tilskuere fra hele verden er ventet til festivalen 2012.

Maritim sensasjon

Norge har deltatt fra starten og også ved flere andre internasjonale maritime festivaler. Men denne gang stiller vi med et helt nygammelt klenodium: Vaaghals, tro kopi av middelalderfunnet Barcode 6, best bevart av 13 båter avdekket under utbyggingen i Bjørvika.

Den åtte meter lange fraktebåten er en replika av Nordens eldste «plattgatter» - flatt akterspeil, rekonstruert med to master, klinkbygd av tømmer steds- og tidfestet til oslofjordområdet i 1595. Båttypen har typiske trekk fra Skagerrak og Øst-Norge.

— Intet mindre enn en maritim sensasjon. Et «missing link» i vår skipshistorie, sa en meget oppspilt og begeistret førstekonservator Terje Planke til NTB da tradisjonsbåtbygger Lars Stålegård i fjor sommer startet byggingen av replikaen for åpen scene ved Norsk Maritimt Museum.

I høst ble den sjøsatt på Bygdønes, og meningen er nettopp at fartøyet skal brukes i undervisning og kulturformidling. Som på festivalen i Brest.

Mange klenodier

Men også mange andre flytende klenodier fra Norge skal vises i Frankrike. Både eldre og yngre norsk skipsteknologi og klenodier som speiler nesten 2.000 års norsk sjøfartshistorie, blir stilt til skue for et internasjonalt publikum.

Norge er en meget respektert deltaker på festivalen, som arrangeres hvert fjerde år.

— Faktisk er vi neste år til stede for tredje gang på rad som «Guest of Honour» - hedersgjest, takket være våre sjøfarts- og kulturhistoriske tradisjoner. Det er vi alene om. Det er vi stolt av, men det forplikter: Vi må levere. Og det skal vi gjøre, sier Friis-Olsen.

— Båtbygging og det at publikum kan være med og lære av håndverkerne våre har vært en av suksessfaktorene i Brest.

Den norske satsingen i Brest er et samarbeid mellom bl.a. Forbundet KYSTEN, Kystverket, Norsk Maritimt Museum - tidligere Sjøfartsmuseet, Havforskningsinstituttet, Geitbåtmuseet - og Marinemusikken som fremfører en spektakulær fyrverkerikonsert. (©NTB)