Norge

Sjefen som oppsøker trøbbel

Når kollektivtrafikken står, tar Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen bena fatt. Da klarer han ikke å sitte stille på kontoret.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen åpner gjerne ledermøtene med å stå noen minutter og se ut på alle trikkene og bussene som passerer på Jernbanetorget. Morten Uglum

  • Frøydis Braathen
    Journalist

Livet på toppen er en serie lederintervjuer som står i Aftenpostens Økonomimagasin hver torsdag.

- For fem år siden ble Ruter etablert, og dere har fått mye pepper i løpet av denne tiden. Hvordan har du opplevd det?

- Jeg er en person som lever meg inn i tingene jeg gjør og får vondt i magen når vi blir kritisert. I perioder har det vært vel mye negativt fokus. Vi forventer ikke applaus når ting går på skinner. At trikken går, er jo noe folk tar for gitt. Men når jeg våkner til trafikkmeldingen om morgenen, og beskjeden er at «kollektivtrafikken går som normalt», da tenker jeg at det er tusen ting som kunne gått galt. Og at det er mange mennesker i Ruter og selskapene vi samarbeider med som har gjort en god jobb denne morgenen.

- Hvordan reagerer du når ting går skeis?

- Før kunne jeg ha søvnløse netter, men jeg har lært å tenke at om 14 dager vil ikke denne episoden virke så dramatisk. Det går over, og dessuten hjelper det med handling. Hvis noe skjærer seg, klarer jeg ikke å sitte på kontoret og vente på telefon fra en som forteller meg om tingenes tilstand.

- Hva gjør du da?

- Da bretter jeg opp ermene og gjør noe med saken. Det hjelper ikke å utrede ting i hytt og vær, man må handle.

- Under ski-VM i Holmenkollen i 2011 ble det kaos på T-banen. Da stilte du i gul vest på Majorstua T-banestasjon og loset passasjerer av og på T-banen. Det er vel ikke vanlig at toppledere gjør sånt?

- For meg var det helt naturlig å stille opp i den situasjonen. Jeg mener det er viktig for oss i lederroller å være der det skjer innimellom. Derfor har jeg sendt alle i ledergruppen ut for å jobbe på trikken. De har også gjennomført kundeintervjuer, og selv har jeg sittet i skranken på Trafikanten, for å høre direkte hvordan kundene opplever oss. Ledermøtene åpner vi ofte med å stå noen minutter og se ut på alle trikkene og bussene som passerer på Jernbanetorget. Jeg mener at ledere som ikke setter seg inn i hvordan det er der ute, mangler respekt for organisasjonen de jobber for.

- Du har tidligere vært konserndirektør i Posten og jobbet som konsulent. Hvilke erfaringer har du tatt med inn i Ruter?

- Jeg tror jeg har fått inn i organisasjonen en kultur med å gjøre raske tiltak. Det gikk under et år fra vi startet med blanke ark til Ruter var etablert. Jeg er også klar på at ansatte ikke skal være for lenge på jobb. Jobber du mer enn ni timer om dagen, får du ikke tid til familien. Det ender med tap for alle parter.

- Du skal på den ene siden gjøre hverdagen enklere for alle i Oslo, og på den andre siden er du avhengig av penger fra politikerne. Kommer du ofte i en skvis?

- Jeg har ikke opplevd den mellomposisjonen som problematisk. I perioder har vi jo fått mye kjeft, men det blir noe annet. For meg er det viktig å vise både kundene våre og politikerne at Ruter får til ting. Vi må bruke pengene smart. Det viktigste for folk er punktlighet og frekvens. Ja, da er det der vi skal legge inn støtet. Når både kundene våre og politikerne ser at det skjer forbedringer, blir de også motivert til å betale for tjenestene våre og bevilge penger.

- Oslo vokser og behovet for en effektiv kollektivtrafikk blir enda viktigere fremover. Hva tenker du om oppgavene som ligger foran deg?

- Kollektivtrafikken griper rett inn i folks liv, og det tenker jeg på hele tiden. Jeg er utålmodig av natur, og det kan jeg kjenne på i arbeidet med byråkratiske saker. Når noe først står på planen, vil jeg ha raske tiltak. Alle skjønner for eksempel at Oslo må få minst en ny tunnel under byen. Spørsmålet er når den må stå klar. Men jeg har skjønt at det lønner seg å gi folk tid. Vi har en plan for kollektivtrafikken de neste årene, og vi er på rett spor.

  1. Les også

    Den store snuoperasjonen

  2. Les også

    «Vil du bli en informant?»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Ledelse

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Ruter med nytt smitteverntiltak: Syv av ti plasser blir borte

  2. OSLOBY

    Vurderer å merke setene på buss, trikk og bane

  3. OSLOBY

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  4. A-MAGASINET

    Kan kontorstolen din fortelle hva slags sjef du er?

  5. DEBATT

    Visk ut grensene i kollektivtransporten | Tomm O. Bråten

  6. KULTUR

    Vi har testet Netflix for personlig transport