Norge

VG felt i PFU for samarbeid med Rema 1000

Klar fellelse fra pressens etikkpoliti torsdag. – Svekker også NTB-journalistenes troverdighet, mener utvalget.

Redaktør Torry Pedersen har respekt for rørleggernes faglige standard.
  • Gard L. Michalsen

Aftenposten i samarbeid med medier24.com. Les mer om samarbeidet her.

Under torsdagens møte i Pressens Faglige Utvalgble VG og seksjonen VG Familieliv felt for brudd på god presseskikk.

Dette etter en grundig diskusjon rundt uttalelsen og saken, der VG også fikk honnør for åeksperimentere oggjøre nybrottsarbeid.

Diskusjonen endte like fullt med et enstemmig vedtak om at Familieliv har brutt god presseskikk, slik seksjonen er utformet, og ut ifradagens regelverk.

VG Familieliver en seksjon som presenterer innhold «i samarbeid med Rema 1000». Innholdet fremstår som redaksjonelt innhold, men publiseres på en kommersiell seksjon, som er betalt av Rema 1000.

  • LES HELE saksbehandlingen for PFUpå Presse.no.
  • LES FLERE SAKER i vår dekning avVG Familieliv på Medier 24
    Hele fem PFU-klage, r som alle mener at dette kommersielle innholdet fremkommer utydelig, lå på utvalgets bord.

Saken kompliseres også av at VG presenterer dette som kommersielt innhold, men ber samtidig PFU vurdere om dette kunne vært presentert som redaksjonelt innhold og sponset journalistikk.

PFUslår fast at de må vurdere det som ligger til behandling, men antyder i sin uttalelse at VG Familieliv presenterer «aktuelle tema», og derfor ikke kan sponses etter dagens presseetiske regelverk, som forbyr sponsing av aktualitets— eller nyhetsjournalistikk.

Etter utvalgets mening har også Rema 1000 «innflytelse på innholdet», hvilket ikke er tillatt innenfor en slik sponsing.

Mener skille og merking er utydelig

Og når PFU skal vurdere dette som kommersielt innhold – reklame, finner utvalget det utydelig.

– Publiseringene gir inntrykk av å være redaksjonelle, og utvalget finner det vanskelig å skille dette fra det redaksjonelle stoffet,uttaler PFU.

Utvalget slår fast at virkemidler som tittel og ingress ikke er forbeholdt journalistikk, men at det skal kunne skilles fra redaksjonelt innhold.

PFU «kjøper» heller ikke forklaringene og presentasjonene fra VG som seksjonen er merket med.– Forklaringene er ikke oppklarende, heter det i uttalelsen.

Der man også stusser over bruken av ordet «sponset», når dette er presentert som reklame og ikke journalistikk.

– Truer NTB-journalistenes troverdighet

VG Familieliv presenterer også journalistikk fra NTB i denne kommersielle seksjonen, noe som er påtalt i flere av klagene til PFU – blant annet fra NTBs egen redaksjonsklubb.

Her gir PFU klagerne rett, og slår fast at denne bruken kan true enkeltjournalisters troverdighet.

PFU konkluderer med at seksjonen strider mot både 2.2 og 2.6 i Vær varsom-plakaten, og at VG har brutt god presseskikk.

Les også: Toppblogger Sophie Elise Isachsens nylige puppestunt har skapt hodebry for mange samfunnsdebattanter og feminister.

Les også

«Det var ikke en sliten og dradd ammepupp, et rynkete kvinnebryst, eller en halvfull a-kopp som ble vist frem på scenen»

Gir honnør og ønsker dialog med VG

PFU-medlemmene diskuterte saken i flere retninger, all den tid det nettopp fremstår uklart hvorvidt VG mener dette som journalistikk eller reklame.

PFU-nestleder Alexandra Beverfjord slo fast i møtet:

– Dette er ikke journalistikk, så vi kan ikke vurdere det som det, sa hun.

– Og ut fra dagens regelverk ser jeg heller ikke at det kunne vært det, mener Beverfjord.

Hun og flere ga som nevnt VG honnør for «nybrottsarbeid», og et forsøk på tydelig merking og presentasjon, men som i sum likevel blir utydelig. Ifølge PFU hjelper det ikke at VG forsøker å merke dette som reklame, når det likevel fremstår så tydelig som journalistikk.

Og dessuten: At merkingen som reklame med «sponset», «samarbeid» og VGs logo, gjør det utydelig.

PFU mener også det er utydelig at VG blant annet bruker journalistikk fra NTB i Familieliv.

– Det blir stadig viktigere å skille mellom hva som er en journalist og markedsfører, og når VG bruker innhold som er laget av journalister, bidrar de til å forstyrre dette skillet, sa Beverfjord.

Hva skulle VG ha gjort, da? Og hva skal de gjøre nå?

– Kanskje det burde ha vært kalt Rema 1000 Familieliv, og merket enda tydeligere som kommersielt innhold, antydet Eva Sannum.

PFU inviterer også VG med på en diskusjon videre om utviklingen:

– Jeg synes VG gjør mye riktig og skal ha honnør for det. Nå er jeg jo spent på hvordan de jobber videre med Familieliv, og her synes jeg vi skal jobbe videre med VG om hvordan dette kunne ha vært gjort, sa Henrik Syse.

Les også

  1. Han er trolig Norges yngste redaktør

  2. Kunnskapsministerens minneord om Lars Roar Langslet (1936-2016)

  3. VG kutter 40 årsverk og legger ned de tre siste lokalkontorene

Les mer om

  1. Medier
  2. Medier24