Norge

Skal forske på effekten av lærertetthet

 Et stort forskningsprosjekt settes i gang for å finne ut hvor stor effekt det har å sette inn ekstra lærere i grunnskolen.

Hvordan skal de nye lærerstillingene best brukes? Det skal forskerne teste ut i ulike modeller.
  • Ntb

Stortinget har vedtatt å bruke 500 millioner kroner over fire år på prosjektet. Av disse pengene vil opp mot 400 millioner gå til ekstra lærerstillinger i 1.– 4. trinn i rundt 300 norske skoler. Samtidig skal 50 millioner kroner gå til forskning på effekten av forsøket, melder Forskningsrådet.

I alt er 40 kommuner involvert i prosjektet, og forskningsinstituttet NIFU skal i samarbeid med Universitetet i Stavanger stå for forskningen, ifølge Klassekampen.

Les de erfarne lærernes gode råd til kunnskapsministeren:

Les også

De har 99 års erfaring fra læreryrket. Slik vil de endre norsk skole

Skal teste ut måter å bruke nye lærerstillinger på

Det blir opp til forskerne å bestemme hvordan de nye lærerstillingene skal fordeles, i samråd med kommunene og skolene som deltar.

Forskerne skal teste ut flere måter å bruke lærerne på, blant annet gjennom tolærersystemer, undervisning i smågrupper og målrettet innsats mot elever med særskilte utfordringer.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier han er spent på resultatene.

– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet, sier Isaksen.

Les også

  1. Foreldre: - Grensen for klassestørrelser er sprengt

  2. Læreren som digital rollemodell

  3. Ikke lett å være rebell i klasserommet sitt | Kristoffer Hansen