Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet
Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.
Fire tunnelboremaskiner borer mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel – Follobanen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
- NTB
Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021. Tidsskjemaet ser nå ut til å sprekke, skriver Smaalenenes Avis.
Årsakene skal blant annet være etterdønninger av komplikasjonene knyttet til den konkurstruede italienske entreprenøren Condotte, som i januar ble fjernet av Bane Nor fra prosjektet.
– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport, heter det i en epost fra Follobanen-ledelsen til Byggeindustrien.
Follobanen-ledelsen melder også at prosjektet nå er over 60 prosent ferdig.
Les mer om
Flere artikler
Follobanen-smell gir togpendlere en ekstra sommer med buss for tog: – Det luktet at det kom til å skje
Prestisjeprosjekt utsettes: Pendlere kan reise med Follobanen først i 2023
Den 20 km lange tunnelen skal få landets beste mobildekning. 52 datasentraler gjør det mulig.
Nordens lengste jernbanetunnel fra innsiden
Kronekollaps gir milliardsmell for Follobanen
– Follobanen er et prosjekt uten styring og kontroll