Norge

Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet

Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.

Fire tunnelboremaskiner borer mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel – Follobanen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

  • NTB

Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021. Tidsskjemaet ser nå ut til å sprekke, skriver Smaalenenes Avis.

Årsakene skal blant annet være etterdønninger av komplikasjonene knyttet til den konkurstruede italienske entreprenøren Condotte, som i januar ble fjernet av Bane Nor fra prosjektet.

– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport, heter det i en epost fra Follobanen-ledelsen til Byggeindustrien.

Follobanen-ledelsen melder også at prosjektet nå er over 60 prosent ferdig.

  1. Les også

    Vil utsette InterCity-utbygging med flere år – stikk i strid med Stortingets vedtak

  2. Les også

    100 entreprenører på Follobanen etter at italiensk selskap fikk økonomisk trøbbel

Les mer om

  1. Follobanen
  2. Nasjonal Transportplan

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Follobanen-smell gir togpendlere en ekstra sommer med buss for tog: – Det luktet at det kom til å skje

  2. NORGE
    Publisert:

    Prestisjeprosjekt utsettes: Pendlere kan reise med Follobanen først i 2023

  3. NORGE
    Publisert:

    Den 20 km lange tunnelen skal få landets beste mobildekning. 52 datasentraler gjør det mulig.

  4. NORGE
    Publisert:

    Nordens lengste jernbanetunnel fra innsiden

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Kronekollaps gir milliardsmell for Follobanen

  6. NORGE
    Publisert:

    – Follobanen er et prosjekt uten styring og kontroll