Aftenposten tar opp kampen om norsk nettdebatt

Dobler nettdebattbemanningen og lanserer flere nye debattformater.

Aftenpostens nettdebattprogram Agenda er allerede i gang. Nyansatt debattmedarbeider Ingeborg Senneset må for anledningen trå til som sminkør for advokatforeningens leder Erik Keiserud før forrige ukes debatt om straffenivået i Norge.

— Gjennom noen år har vi klart å bygge opp status som attraktiv debattarena på avis. Nå er målet å bygge opp det samme på nett, sier Erik Tornes, konstituert debattredaktør i Aftenposten.

For nettdebatt er ikke hva det en gang var, mener Tornes.

— For et par år siden var det mange som takket nei kun til å bli publisert på nett. Da foretrakk de heller en annen avis, om den så var mye mindre enn Aftenposten i opplag. Slik er det definitivt ikke lenger, sier Tornes.

For samfunnsdebatten er i økende grad i ferd med å gli over på nett. Debattanter vil i større grad bli publisert der, gjerne så fort som mulig, og med forventning om å få umiddelbar respons.

Daglig publiserer Aftenposten flere debattinnlegg eksklusivt for nettet, og for et drøyt år siden lanserte NRK sin debattportal Ytring, som er blitt en stor suksess.

— Det har vært bra med konkurranse, og Ytring har også gjort noe med synet på nettdebatten. Av mediehusene er det nok det som er vår største og viktigste konkurrent, sier Tornes.

Les også

Het debatt om nettdebatt

For debattavisen Aftenposten er imidlertid konkurransen med nye medier vel så viktig.— Facebook er en sentral debattarena for veldig mange, og Twitter også. Det tror jeg alle mediehus merker, og slikt sett har alle aktørene en felles interesse av å gjøre nettdebatten bedre, sier Tornes.

Lanserer ny duell

Aftenposten har ansatt to nye nettdebattmedarbeidere og dermed doblet sin stab, i en tid der bemanningen ellers gjerne skjæres ned. Blant annet skal Aftenposten bli enda bedre til å finne og følge opp nye stemmer. I tillegg lanserer avisen flere nye debattformater.

— Vi har allerede hatt fem sendinger av Agenda, vårt nett-TV-debattprogram. Det har fungert ganske bra så langt, og noen av debattene har vært veldig godt besøkt. Men det er ikke klikktall som styrer hva vi skal prioritere, dette handler vel så mye om hva slags profil vi skal ha, sier Tornes.

Denne uken lanseres også nettkonseptet «Duellen», som Tornes har stor tro på.

Les også

Aftenposten krever nå fullt navn i nettdebattene

— Her vil to personer utfordre hverandre skriftlig, med kortere eller lengre svartid mellom hvert innlegg. I TV- og radiodebatter blir det faktisk ofte slik at partene egentlig ikke forholder seg til hverandre. Her forsøker vi å tvinge dem til å lese, lytte og besvare i større grad, sier Tornes.Her vil det også mulig for andre å komme med innspill til debatten, via en debattleder.

Store ambisjoner for kommentarfelt

For to uker siden begynte Aftenposten å kreve fullt navn i kommentarfeltene under nettartiklene. Tornes mener det har vært vellykket så langt, selv om det er litt tidlig å trekke endelige konklusjoner.

— Vi må følge litt med på om vi er brede nok og får med mange nok stemmer. Vi har ganske store ambisjoner for kommentarfeltene våre. De er en del av den offentlige debatten, og bør ha gjennomslagskraft. Der er vi ikke helt i dag, og jeg tror fullt navn er med på å trekke i den retning. Alt kan bli bedre, men vi synes våre kommentarfelt er ganske gode i dag, sier Tornes.

Han mener at det fortsatt er mange grupper som er underrepresentert i den offentlige debatten.

— Kvinner, studenter, eldre, folk som bor utenfor Oslo. Det er egentlig lettere å peke på dem som ikke er underrepresentert: Menn på rundt 60 fra Oslo med professortittel er vel det eneste vi ikke har for lite av, sier Tornes.