Mener anti-mobbekampanjer bør rettes mot lærere

Mannen bak et av landets mest brukte antimobbeprogram, mener det er på tide å lage opplegg også mot lærermobbing.

Hver tyvende lærer mobber, ifølge flere undersøkelser. ILLUSTRASJONSFOTO: SCANPIX

— Lærere som mobber har vært et problem i mange år. Nå er det på tide at man lager et opplegg som jobber også opp mot lærere.

Professor Erling Roland. ARKIVFOTO: SCANPIX

Det sier professor Erling Roland ved Senter for adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Han er opphavsmannen bak Zero, et av de mest brukte antimobbe-programmene i Norge. Aftenposten skriver fredag at Elevundersøkelsen viser at 15.000 norske skoleelever opplever at de blir mobbet av læreren sin.

Til sammenligning oppgir rundt 24.000 at de blir mobbet av medelever.

— I Norge har vi vært flinke til å ha fokus på elevmobbing, og det finnes flere effektive antimobbe-programmer. Det er et godt spørsmål hvorfor det ikke er noe på problemet med lærerne.

- Hva tror du er årsaken?

— Jeg tror rett og slett at lærere som mobber er så touchy og vanskelig å håndtere at Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet tar på det med silkehansker, sier Roland.

Professoren mener Norge trenger et opplegg som gjør lærerkollegiet oppmerksomme på hvordan man kan oppdage at lærere mobber elever og hva man skal gjøre med det.

Måtte bytte skole

Fredag skriver A-magasinet om Halvar Ellingsen, som hevder han ble mobbet i to år av klasseforstanderen sin på barneskolen. Rundt påske i fjerde klasse toppet det seg, da han ble holdt inne på et rom, bare ikledd badeshorts.

Den livsglade gutten som begynte på skolen var blitt en ensom, innesluttet og apatisk skolegutt som for lengst hadde sluttet å spille fotball. For å få slutt på mobbingen, tok foreldrene hans ham til slutt ut av skolen.

— Vi følte oss veldig maktesløse. Det var ganske sterkt å oppleve. Det er grusomt å se sønnen sin så medtatt, sier hans mor Sigrid Larsen til Aftenposten.

Hun anbefaler i dag andre foreldre som rammes av lignende situasjoner å la barnet bytte skole.

Hver tyvende lærer mobber

Erling Roland er en av Norges fremste forskere på mobbefeltet, og han var også en av de første som så nærmere på fenomenet lærermobbing - allerede på midten av 1990-tallet.

Den gang undersøkte han hvor mange elever som ble mobbet på barneskolen, og hvor mange lærere som sto bak.

— Vi kom frem til at rundt fem prosent av elevene ble mobbet av læreren den gang, og at en tilsvarende prosentandel av lærerne sto bak. Jeg tviler på at dette har endret seg noe særlig. Andelen elever som blir mobbet av lærere ser ut til å være relativt stabil, sier han.

Ifølge årets Elevundersøkelse er det 4,3 prosent som blir mobbet av læreren.

- Hvorfor mobber enkelte lærere elevene sine?

— Det er to hovedårsaker. Den ene er svake og fortvilte lærere som står ustøtt i klassen, og derfor velger seg ut svake elever som de mobber som en del av et maktvåpen for å få mer kontroll over klassen. Disse lærerne er det vanligvis mulig å snakke til fornuft.

- Og de andre?

— Det er styggere saker, og folk som absolutt ikke burde ha vært lærere. Det er rett og slett klassisk trakasserende personer, som uten å være truet gjør dette fordi det får dem til å føle makt og glede. Disse har ofte stor uformell makt i kollegiet, og får misforstått kollegial støtte. De er kyniske og vanskelige å håndtere, sier Roland.

Professoren har selv vært kalt inn i en rekke alvorlige mobbesaker, enten fra kommunen eller av foreldre. Han har vært borti flere av den siste typen mobbere.

— Lærere som mobber er alltid ekstra tunge og krevende saker - men desto viktigere å jobbe med. Jeg har selv forsøkt å snakke en del av dem til fornuft. Det er dessverre ikke alltid mulig. Men jeg går aldri fra denne typen saker uten at det har kommet en løsning. Det synes jeg ikke man kan gjøre, sier han.