Norge

Selger annenhver matbit i Norge

Norgesgruppen står for nesten halvparten av maten som selges til norske familier, institusjoner, hoteller og restauranter.

Johan Johannson (t.v.) er landets tredje rikeste, blant annet som følge av at hans selskap, NorgesGruppen, serverer Krigsskolen på Linderud. FOTO: OLAV OLSEN/INGAR STORFJELL

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Personellet i kongens klær langer innpå mat fra gigantlagrene til Norges tredje rikeste. Fra i år fikk Johan Johannsons selskap kontrakten med å levere proviant til hele forsvaret – over hele landet. 30000 måltider serveres hver eneste dag.

— Hvem som leverer maten har jeg ikke tenkt så mye på så lenge det smaker godt. Og det gjør det her, sier fenrik Thomas Bøe Jevnaker mens han forsyner seg fra salatbaren i messen til Krigsskolen på Linderud i Oslo.

Annenhver matbit

Milliardæren Johan Johannson er en nokså anonym mann på 43 år. Kongen av norsk mat skal være god for 20 milliarder kroner, ifølge bladet Kapital.

Han tjener penger på nesten annenhver matbit som spises i Norge. Hvert eneste døgn, året gjennom, dersom man også regner med dem som selges til hoteller, restauranter, offentlige institusjoner, kiosker og bensinstasjoner.

Årlig omsettes det dermed dagligvarer for 168 milliarder kroner årlig i Norge. Det er nesten like mye som det norske folk betaler i skatt på formue og inntekt til staten i år.

Av totalen omsetter Johan Johannsons NorgesGruppen for 73 milliarder kroner. NorgesGruppens største grossistkonkurrent innenfor storhusholdning er Servicegrossistene. De omsetter til sammenligning for 2,7 milliarder kroner, og har dermed en total markedsandel på 1,6 prosent, mot NorgesGruppens 43,4.

Har du tips om denne saken? Send oss en e-post!

Størst på alt

Mens det omsettes matvarer for 15,4 milliarder kroner til kiosker og bensinstasjoner, går det mat for 18,6 milliarder kroner via storhusholdninger som hoteller, restauranter, kantiner, forsvarets messer og sykehus.

Det viser tall fra analysebyråene The Nielsen Company og Markedsfakta.

Det er allment kjent at NorgesGruppens dagligvarekjeder med Kiwi, Meny og Spar i spissen, står for 40 prosent av alle dagligvarer som selges til vanlig forbruk.

NorgesGruppen har også 42 prosent av alle leveranser til storkjøkkener som hoteller og restauranter. De har samtidig 75 prosent av markedet for kiosker og bensinstasjoner. Fordelingen bekreftes av analysebyrået Markedsfakta.

Dette gjør NorgesGruppen til landets suverent største grossist.

Liten konkurrent

Å være grossist er en samleoppgave, der man påtar seg å skaffe og levere det utvalget av varer en kunde ønsker. Andre leverer kun enkeltvarer direkte, som Tine. De leverer melk. Ringnes øl og brus. Markedet for storhusholdning kan derfor deles i to, mellom de som har en grossererfunksjon, og de som leverer direkte.

Ser man på storhusholdning på denne måten, viser regnestykket at NorgesGruppen sitter på 70 prosent av «grossistmarkedet». Den eneste konkurrenten som kan måle seg på dette feltet er Servicegrossistene, sitter på 24 prosent av det samme markedet. Resten holdes av andre, små grossister.

Ser man på tallene for Servicegrossistene i totalmarkedet, har de kontroll på 1,6 prosent, mens hovedkonkurrenten NorgesGruppen sitter på 43,4 prosent.

Da blir forskjellene store og gir utfordrende forhandlinger med nye kunder. –Det har mye å si for oss. Vi merker dette hver dag, sier daglig leder Inge Eliassen i Servicegrossistene AS.

Bevisst

NorgesGruppen er dessuten fullt klar over at de er store. De aller fleste lastebilene deres er utstyrt med slagordet «Vi forsyner Norge med mat».

Les også

  1. Har vokst i det stille

  2. Kan bli slutt på billigribbe

  3. Fritt frem for kopiering av varer

  4. NorgesGruppen og Nortura inngår samarbeid

  5. Meny-kjøpmenn taper på bleiekrigen

  6. NorgesGruppen tjener godt på butikkene

  7. Vil redde de store butikkene