Norge

Dansk sjøfartsinspektør: Peker ut nye drapsmenn på «Scandinavian Star»

Verken påtalejuristen eller Oslo politidistrikt ønsker å svare på om dette er nye opplysninger etter «Scandinavian Star»-brannen.

Flemming Thue Jensen, nylig pensjonert dansk sjøfartsinspektør, står frem og hevder han vet hvem som startet brannen på Scandinavian Star. Rolf Øhman

  • Lorns Bjerkan
  • Olav Eggesvik
  • Per Annar Holm

«Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star» holdt i ettermiddag en pressekonferanse med nye opplysninger i saken.

Den kom i stand etter at en tidligere dansk sjøfartsinspektør i går kveld kom med helt nye opplysninger om brannen som kostet 159 menneskeliv.

  • Den nylig avpensjonerte sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen går ut i flere medier med nye opplysninger om brannen som kostet 159 menneskeliv.

— Saken burde vært oppklart innen én måned

Inspektør Flemming Thue Jensen var om bord søndagen etter brannen. Han ble aldri avhørt av norsk politi.

— Hvis de hadde hørt på det jeg sa, ville de i løpet av noen dager kunne senket antall mistenkte fra 482 til tre personer, sier Flemming.

— Da burde saken vært oppklart innen én måned. Det skjedde ikke og er i mine øyne den største skandalen, politimessig.

Totalt ble det oppdaget seks ulike arnesteder for branner om bord.

Den siste brannen startet kort tid før skipet ble tauet inn til Lysekil i an haug madrasser noen hadde stablet sammen etter at de første brannene var slukket.

Hovedmannen død

Etter hva Aftenposten erfarer er den sjøfartsinspektører utpeker som hovedmann alt død, mens den andre lever i USA.

En tredje, som skal ha hatt en medvirkerrolle, skal nå befinne seg i Asia.

— Under sjøforklaringer har en av dem som jobbet i resepsjonen ha forklart at den vi mener er hovedmannen mottok et tykk konvolutt med penger, sier Thue Jensen.

Mener madrasser ble dratt ut i gangen

Ifølge Flemming Thue Jensen må brannen skyldes brennbart materiale som var antent. Det var lite brennbart materiale der hvor brannen startet, og madrasser var dratt ut i korridorene på skipet.

Flere mener dette er gjort av personer som har tent på brannen. Ifølge Flemming, var en kloss plassert for å hindre at en automatisk branndør kunne lukkes igjen, slik at brannen kunne få oksygen.

Dørene ut mot lastedekket sto også oppe slik at brannen kunne få rikelig tilgang på oksygen som i en skorstein.

Vil ikke la seg avhøre av norsk politi

Flemming sier han forsøkte å fortelle det norske politiet om klossen og hydraulikkrøret, uten at dette ble fulgt opp.

— Jeg vet hvem det er. Det er ikke jeg som må si det, det er norsk politis oppgave.

— Vil du la deg avhøre av norsk politi? spør Klomsæt.

— Nei, det vil jeg ikke, svarer Flemming.

Se tidslinje for «Scandinavian Star»-saken her. Ved å trykke på pilene på sidene av grafikken kan du bla deg frem og tilbake i tid. Saken fortsetter under grafikken.

— Det er ingen tvil om hvem som er hovedmannen. Den som startet hovedbrannen, var også den som startet hydraulikkoljebrannen.

— Klossen som blokkerte branndøren tilhørte skipet. Gjerningsmannen visste hvor den klossen var. Han kunne bare ta den og sette den i klem i døren.

— Norsk politi har ødelagt sin egen etterforskning. Fordi de ikke ville innse at det kunne være sabotasje, fant de aldri gjerningsmannen.

— Jeg vil la meg avhøre av svensk og dansk politi og stille i en rettssak, men jeg vil ikke la meg avhøre av norsk politi, sier Flemming.

-Var i svensk farvann

Advokat Sigurd Klomsæt er advokat for Stiftelsen etterforskning av mordbrannen på «Scandinavian Star».

Han er også bistandsadvokat for kaptein Hugo Larsen og enken etter trailersjåføren som av norsk politi ble utpekt som den hovedmistenkte om bord:

— «Scandinavian Star» var ikke i internasjonalt, men i svensk farvann, da brannen oppsto. Det er derfor svensk, og ikke norsk, politi og påtalemyndighet som burde ha utført etterforskningen, sier Klomsæt.

Mener diesel ble tatt fra tankene

Det manglet også diesel i tankene sammenlignet med hvor mye båten normalt ville brukt. Det er rundt 120.000 liter diesel, eller ti tankbiler, som man ikke kan gjøre rede for, mener Gisle Weddegjerde, som er sjøteknisk sakkyndig for stiftelsen.

Energien tilført fra denne dieselen stemmer godt overens med simuleringer av brannforløpet, ifølge Ståle Eilertsen i Skansen consult.

— Brannen kan umulig forklares uten at det tilføres energi, og det stemmer veldig godt med den mengden diesel som mangler, sa Eilertsen.

Politiet avventer

Pressesjef Unni T. Grøndal sendte Grøndal Aftenposten søndag ettermiddag denne mailen:

«Politimesteren i Oslo besluttet i 2014 ny etterforskning i enkelte deler av «Scandinavian Star»-saken. Etterforskningen pågår fremdeles, og er planlagt avsluttet til sommeren. Informasjon fremkommet under pressekonferansen og i media vil vi ta med oss inn i den videre etterforskningen. Opplysningene vil bli sammenholdt med opplysninger som allerede foreligger i etterforskningsmaterialet.

Utover det finner Oslo politidistrikt det ikke naturlig å kommentere de uttalelser og påstander som fremkommer, særlig fordi etterforskningen fremdeles pågår.

Oslo politidistrikt vil selvsagt komme tilbake med detaljer og resultatet i etterforskningen når den er avsluttet».

Taus politisjef

Nicolai Bjønnes var påtaleansvarlig for «Scandinavian Star»-brannen. Han jobbet som politiadvokat i Oslo i årene 1985-2000, og drev så sin egen advokatpraksis frem til han sommeren 2014 ble sykmeldt.

— Jeg så ikke innslaget om «Scandinavian Star» på TV 2 lørdag kveld, og har forøvrig ingen kommentar, sier Bjønness.

Både den branntekniske eksperten som leder etterforskningen og daværende politimester Willy Haugli er siden gått bort.

  1. Les også

    Scandinavian Star-rapport klar i 2017

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    – Scandinavian Star-rapporten er fullstendig verdiløs

  2. NORGE

    VG: Ingen tiltaler i ny Scandinavian Star-etterforskning

  3. NORGE

    Politiet om Scandinavian Star: Ingen bevis for flere brannstiftere

  4. KOMMENTAR

    Tvilen lever videre | Per Anders Madsen

  5. NORGE

    Scandinavian Star: - Ingen holdepunkter for sabotasje

  6. NORGE

    Fortvilet og oppgitt over Scandinavian Star-konklusjon