1. Kjempeinvesteringer

Etter at investeringsbølgen i sosiale medier har lagt seg, er det virtuell virkelighet (virtual reality/VR) og utvidet virkelighet (augmented reality/AR) som er den nye gullungen i Silicon Valley. Det hele startet med prototypen på VR-brillene Oculus Rift for to år siden. Satsingen tok helt av da Facebook i fjor betalte 12 milliarder kroner for det vesle selskapet bak brillene.

VirtuelVirkelighet-1.jpg
Kilde: National Venture Capital Association/Wired

2. Facebooks Oculus Rift

Facebook-sjef Mark Zuckerberg har sagt at han ser på VR som den neste store plattformen i den digitale utviklingen. Han kjøpte Oculus Rift etter han selv testet de samme brillene som nå vises på Gardermoen.

Når du har på Oculus Rift-brillene, dekker den virtuelle verdenen dekker nesten hele synsfeltet. Hemmeligheten er de spesielle linsene.
Ørn E. Borgen

Oculus Rift har klart å levere teknologien til alle utviklere som vil ha den for rundt 2500 kroner. Dette er langt mindre enn for tidligere VR-briller. Ledelsen i selskapet har sagt at de selv vil bli skuffet om de ikke har en forbrukerversjon klar i løpet av 2015.

3. Sonys Project Morpheus

Spillkjempen presenterte i fjor sitt Project Morpheus. Denne prototypen er en databrille som skal kobles til Playstation 4. På samme måte som Oculus Rift, gir den en følelse av å være fullstendig omsluttet av en annen verden.

Sony har store planer med sitt Project Morpheus for Playstation4. Ved hjelp av Move-kontrollere i hendene skal det bli mulig å integrere - og dermed se - brukerens hender i den virtuelle virkeligheten.
Jae C. Hong

Morpheus skiller seg ut ved at den kan benytte Sonys eksisterende Move-kontrollere til også å projisere virtuelle kopier av hendene dine inn i den virtuelle virkeligheten.

4. Microsofts Hololens

Microsoft presenterte i januar sin databrille Hololens. Windows-produsenten satser på en litt annen måte enn Sony og Facebook. I stedet for en helt virtuell virkelighet, skaper Hololens en såkalt utvidet virkelighet (AR). Det betyr at du ser det eksisterende rommet rundt deg, men dette modifiseres av kameraer, skjermer og en datamaskin i brillene. Virtuelle møbler, skjermer, dyr og monstre kan dukke opp i rommet du befinner deg i – omtrent som hologrammer. Forutsetningen er at du har på deg brillene.

Microsoft Hololens er Windows-gigantens satsing. Brillene skaper virtuelle hologrammer som "limes inn" i brukerens virkelige verden.
Microsoft

Foreløpig er ingen lanseringsdato klar, men Microsoft har antydet at brillene vil være på markedet innen et års tid. AR gir ikke simulatorsyke som VR, fordi du hele tiden også ser de virkelige omgivelsene dine.

5. Googles hemmelige Magic Leap

Google har også kastet seg med i kappløpet, ved å investere i det foreløpig mystiske Magic Leap.

Detaljene er bare kjent for dem som er villige til å underskrive en taushetserklæring. Men teknologien ser kanskje ut til å være den mest ambisiøse, om man skal tro forhåndshypen.

Selskapet lover at de snart skal vise en helt ny teknologi som gjør det mulig å plassere virtuelle objekter inn i vår virkelige verden – ikke ulikt Microsofts Hololens. Løsningen skal være mobil, i motsetning til Oculus Rift, slik at man ikke skal være avhengig av å være tilkoblet en datamaskin med kabel.

Allerede før noe som helst er offentliggjort, er Magic Leap verdt hele 4 milliarder kroner.

...Og 2 grunner til at databrillene kanskje aldri tar av likevel:

1. Sjøsyke

Michale Louka ved Halden Virtual Reality Center har jobbet med virtuell virkelighet i nærmere 20 år. Han er ikke overbevist om at virtuell virkelighet blir et medium for massene.

Louka påpeker at mediet fortsatt sliter med det samme gamle problemet: simulatorsyke.

Hvis den virtuelle virkeligheten inneholder mye bevegelse, blir mange brukere sjøsyke. Problemet blir mindre i de nyeste prototypene, fordi verdenen oppdaterer seg raskere. Men Louka har ennå ikke sett eksempler på at man helt kan unngå sjøsyken.

Realiteten er at ingen i dag helt vet om simulatorsyke forsvinner når teknologien er bra nok, fordi ingen har testet perfekt teknologi ennå. Louka minner om at uansett hvor bra teknologien blir, vil det alltid vil være et misforhold mellom det øynene ser og det kroppen opplever, akkurat som når du er under dekk på et skip i store bølger.

2. Google Glass

Det er verdt å merke seg at ingen av de store gigantene ennå har lansert et faktisk produkt rettet mot et stort publikum.

For to år siden lanserte Google sine beryktede Google Glass databriller. De skulle bli et masseprodukt. Men prototypen førte til kraftige protester mot brukerne, som kjapt ble omdøpt til «glassholes» på folkemunne. Et kamera i brillene gjorde det mulig å filme alt bæreren foretok seg. Mennesker i omgivelsene følte seg overvåket. Mange av testerne rapporterte også om at de ikke følte seg komfortable med å ha på seg «stygg» teknologi i ansiktet ute på gaten.

riks000525407-6gwvoRaRhr.jpg
NTB Scanpix

Google hevder at utviklingen ikke er avsluttet. Men det er en realitet at prototypen har gått ut av produksjon, uten at planer for et forbrukerprodukt er offentliggjort. Kanskje tenker Google på Magic Leap, hvor selskapet er deleier, som sin nye utgave av Glass?

Bli med på prøvekjøring — sånn virker brillene:

Hva om du kunne «prøvekjøre» en bil på de mest spektakulære steder – helt uten å måtte dra til forhandleren og booke time? Nå kan reisende på Gardermoen prøvekjøre en bil mens de venter på flyet.

Dette er trolig Norges første VR-reklame. I SAS-loungen på Gardermoen kan du prøvekjøre en Mercedes mens du venter på flyet.
Ørn E. Borgen

Stolen jeg sitter i kjennes som et ekte Mercedes-sete. Jeg sitter midt i en SAS-lounge på Gardermoen. Om et øyeblikk skal jeg tre inn i en annen verden. Idet jeg tar på Oculus Rift-brillene, forsvinner omgivelsene mine fullstendig.

Med tidligere VR-briller var det som å se ut gjennom to glugger på en verden som ikke hang helt med. Nå er følelsen av et begrenset synsfelt nesten helt borte. Rundt meg i alle retninger ser jeg Trollstigen i solnedgang. Bilen svinger langsomt oppover, mens jeg sitter i førersetet og kan se meg om i alle retninger. Siden jeg ikke trenger følge med på veien, kan jeg snu meg og rolig kikke opp gjennom soltaket. Toppen av Storgrovfjellet nærmer seg, langt der oppe.

Trollstigen bare er der, rundt meg

Det merkelige er at det hele kjennes så selvfølgelig ut. Som om det er slik man alltid har fått fremmede opplevelser. Trollstigen bare er der, rundt meg.

Det eneste som kjennes unaturlig, er at kvaliteten på bildene langt fra er perfekt. Oppløsningen er fortsatt ganske dårlig og gir assosiasjoner til en kornete farge-TV med litt lett snø fra et fjernt 80-tall. Men utviklingen går raskt, og denne ett år gamle prototypen blir snart erstattet av en med langt bedre bilde.

Slik ser et lite utsnitt av Trollstigen i 360-graders versjon ut. Brukeren opplever bildet i 3D. Det omslutter deg, uansett hvilken retning du ser i. Bildet er tatt med mobilkamera gjennom brillene. Kvaliteten og oppløsningen er derfor noe bedre for brukeren.
Ørn E. Borgen

Hva med kvalmen?Idet jeg når toppen, har jeg sittet i bilen på de mest svingete veier, og kjenner ikke antydning til den mye omtalte kvalmen mange brukere av tidligere VR-briller har fortalt om. Verken fotografen eller jeg merker noe. Men det er ingen tvil om at noen fortsatt får denne følelsen, også med de nyeste brillene

Jeg har ikke fått lyst til å kjøpe Mercedes, men jeg er blitt spent på hvilke nye opplevelser dette nye mediet kommer til å gi i årene som kommer.

Det er nemlig Mercedes-Benz Norge som har fått Hamar-selskapet Making View til å bygge det de hevder er Norges første VR-reklame. Christoffer Nøkleby er kommunikasjonsdirektør i bilselskapet.

En mellomting mellom virkeligheten og nettsurfing

–Vi vet at den beste metoden for å selge en bil er å få folk til å prøve den. Men i dag sitter kundene hjemme på nett og sjekker alt. Når de kommer til forhandleren, er prøveturen bare den siste bekreftelsen på at beslutningen er riktig. Opplevelsen vi gir her er en mellomting mellom prøvetur og nettsurfing. Den gir en mye mer realistisk opplevelse av bilens interiør enn det du kan få på en Ipad, mener han.

– Men det er jo så godt som ingen som har disse brillene hjemme?

– Vi valgte SAS-loungen på Gardermoen, fordi dette er et sted hvor vår målgruppe tar seg en pust i bakken og har et øyeblikk til overs. Men i løpet av våren skal vi sende setet og brillene ut på en turné til mange av våre forhandlere, slik at alle som er interessert kan få oppleve den uten å måtte løse flybillett. Om fem år tror jeg briller som disse er å finne i norske hjem, akkurat som den fem år gamle Ipaden nå ligger i sofaen, sier han.

Hamar-selskap er blitt Google-partner

For de fem ansatte i Making View er ikke kontrakten med Mercedes så ekstraordinær. De er allerede valgt ut av Google som partner når 360-graders film snart blir tatt inn på YouTube som et av standardformatene.

De samarbeider også med Oculus Rift. Bare hittil i år har de produsert ni videoer av samme type for ulik selskaper, blant annet som Red Bull. Og de har allerede hatt både BBC og Discovery Channel på besøk.

— Ta med sykehjemspasienter på safari!

– Akkurat nå er det reklame som er det store. I dag kan ikke opplevelser som disse leveres over nett, fordi datamengden er for stor. Men på sikt ser jeg for meg mange andre typer bruk, alt fra styring av oljeinstallasjoner fra land til at du kan være til stede på en forelesning på Harvard fra Norge. Eller tenk deg at du kan ta eldre på et sykehjem med på en ti-minutters safari i Kenya.

— Sånne ting har jeg tro på, sier Are Vindfallet i Making View.

I videoen i toppen av saken kan du se selv se inn gjennom Oculus Rift-brillene og bli med på journalistens «kjøretur».

  • Les også:

Blir vi kvalme? Aftenposten har testet Norges første virtual reality-reklame. Måtte vi gi etter for den beryktede sjøsyken?