Norge

HD som gir hakeslipp

Canon HV20 og Panasonic HDC-SD1 går til topps i vår test, men tilfredsstiller ulike brukerbehov.

Ingen grunn til ikke å skyte sommerminnene i HD-kvalitet. Da får du en bildekvalitet du kan leve godt med også når poden står til konfirmasjon om 10 år. Foto: Geir Amundsen

  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen
Les også

Slik får du den beste feriefilmen


Les alle testene:

Vi har testet tre videokameraer fra henholdsvis Panasonic, Sony og Canon, som alle tar opp i HD-kvalitet (High Definition) og følgelig lar deg nyte ferieminnene i høyoppløselig bildekvalitet.

Har du allerede en HD-klar TV, ja så tar de høyoppløste videokameraene bildekvaliteten et sjumilsteg videre sammenlignet med ditt gamle standardoppløste videokamera. Det mens du fortsatt bare kan drømme om å nyte NRKs sendinger i HD-kvalitet...

Og best av alt, prisene har kommet ned på et nivå det begynner å smake salgsvolum av. Faktum er at du betaler mindre for et HD-kamera i dag, enn mange gjorde for et godt DV-kamera for tre-fire år siden. Du har med andre ord aldri fått mer videokamera og bedre bildekvalitet for pengene.

Ulike egenskaper

Testens tre videokameraer har ikke bare sine sterke og svake sider, Panasonics minnekortbaserte kamera er på mange måter et annet type produkt en de to HDV-kameraene til Sony og Canon. Brukerbehov og hvorvidt man foretrekker å lagre film på DV-tape eller minnekort med alt hva det innebærer, bør derfor spille en viktig rolle i beslutningsprosessen.

Canon og Panasonic til topps

Med hovedfokus på bildekvalitet, går Canon og Panasonic til topps. Begge kameraene leverer gode og skarpe bilder, er flinke til selv å sette en behagelig hvitbalanse. Mens Canon er den mest lyssterke, er Panasonic flinkest til å holde igjen i toppen og ikke brenne ut og overeksponere lyse partier.

Canon har de beste tilkoblingsmulighetene, men også den dårligste kvalitetsfølelsen.

Sony når ikke helt opp, først og fremst for de bildene ikke oppleves like skarpe. Sony-kameraet representerer også en noe annen fargeestetikk. Den manuelle fokusen er kronglete, og kameraet mangler dessuten en fokusassistent.

Karakter: 5

Pris: 10.499

Format: HDV 1080i

Lagring: DV-tape

Bildebrikke: CMOS

Optisk zoom: 10x

Lyd: Stereo PCM

Vekt:

Canon HV20 imponerer med god bildekvalitet i de fleste situasjoner og er enkelt å bruke. Innebygd videolys er også kjekt å ha. Fult så imponerende er ikke kvalitetsfølelsen og tendenser til overeksponering i en del situasjoner. Trekk også for en overfølsom og kronglete zoombetjening.

.

Foto: Geir Amundsen

Karakter: 5

Pris: 10.000

Format: AVCHD 1080i

Lagring: SDHC-kort

Bildebrikke: 3CCD

Optisk zoom: 12x

Lyd: 5.1 Dolby Digital

Vekt: 430g (u/b)

Panasonic HDC-SD1 er på mange måter en smak av fremtiden. AVCHD i kombinasjon med lagring på minnebrikke og et ultrakompakt design vil sikkert tiltale mange. Mulighet for 5.1 lyd skiller den også fra sine HDV-konkurrenter. Meget god bildekvalitet med en jevnt over forbilledlig eksponering og hvitbalanse trekker opp. Stiv pris på minnebrikker trekker sammen med begrensede tilkoblingsmuligheter noe ned.

.

Karakter: 4

Pris: 9990,- Format: HDV 1080i

Lagring: DV-tape

Bildebrikke: CMOS

Optisk zoom: 10x

Lyd: 5.1 Dolby Digital

Vekt: 530g

Også Sony-kameraet leverer bilder som er i stand til å imponere, men bildene er ikke like skarpe som med to andre kameraene. Autofokusen henger ikke helt med, fargene har en litt annen estetikk, og kameraet er langt fra like lysfølsomt som Canon HV20. "Easy Mode" fikser det meste, men om du ønsker å benytte manuelle innstillinger må du ta til takke med den trykkfølsomme skjermen. Noe man elsker eller hater. Vi savner en fokusassistent og liker ikke den sære blitsskoen som primært bare er kompatibel med Sonys egne produkter.

.

Foto: Geir Amundsen

Tips og råd for den beste feriefilmen

Fortsatt tidlig

HD-kameraer er strengt tatt ikke noe nytt fenomen i konsumentmarkedet, men vi er fortsatt i en tidlig fase. Flere produsenter snakker rett nok om 2007 som HD-kameraenes gjennombruddssår, men salgsstatestikkene viser at HD-kameraene fortsatt utgjør en beskjeden prosentandel av det totale videokameramarkedet.

Synd, da holdbarhetsdatoen på hjemmevideo bør være lang, eller i det minste forventer mange at videominnene skal leve til barna blir gamle. I et slik perspektiv burde egentlig alle kjøpe et HD-kamera. Regn nemlig ikke med at fireråringen husker hvordan de lavoppløste bilderørs-TV-ene så ut når far i konfirmasjonsselskapet om ti år febrilsk prøver å unnskylde de støyfulle opptakene gjort med det standardoppløste DV-kameraet.

For er det en ting som er sikkert, så er det at bildene fra selv et godt standardoppløst DV-kamera fort faller igjennom når det blåses opp på en høyoppløst flat-TV eller .

Formatforvirring

Et tydelig tegn på at HD-kameraene befinner seg tidlig i livssyklusen, og en viktig forklaring på HD-kameraenes beskjedne salgstall, er de ulike formatene som leverer side ved side i butikkhyllene.

Om du bør velge lagring på DV-tape, harddisk, DVD, eller minnekort finnes det ikke noe entydig fasitsvar på, da de alle har sine styrker og svakheter. Hvilket lagringsformat du bør velge, vil derfor langt på vei være et spørsmål om preferanser og brukerbehov.

Et godt utgangspunkt for et lykkelig valg, er en grundig behovsanalyse. Nøl heller ikke med å benytte deg av foretningens ekspertise, eller gå til neste butikk om du ikke er fornøyd med veiledningen du får.

Det handler fortsatt om lys

Uansett oppløsning, komprimering, eller lagringsformat, så vil bildekvaliteten fortsatt avhenge av kameraets evne til å fange lyset. Kvaliteten på alt fra opptikk og bildebrikke til intern prosesseringer vil derfor være like avgjørende for et HD-kamera, som med alle andre kameraer være seg om det er stillbilder eller levende bilder som skal foreviges. Det betyr også at pris nødvendigvis vil ha noe kvalitet og gjøre.

Testkriterier

Vi har valgt å legge hovedfokus på bildekvaliteten når regnskapet skulle gjøres opp. Det er tross alt bildekvalitet det handler om, å det hjelper fint lite om brukervennlighet og funksjonalitet er på topp om kameraets evne til å fokusere, eksponere og sette rett fargetemperatur ikke holder mål. Når det er sagt er selvsagt også brukervennlighet og funksjonalitet viktig for at man skal få gode resultater og brukeropplevelser.

Foto: Houmb, Sverre

Lag bedre hjemmevideo!

1. Planlegg: Tenk gjennom hva du ønsker og vil med filmen og scenevalgene dine. Du skal fortelle en historie, hvilken?

2. Videokameraet: Lær deg videokameraets funksjoner og finesser å kjenne. Bruksanvisningen er et godt sted å begynne.

3. Zoom: Begrens bruken av raske inn— og utzoominger. Dette gir fort et masete inntrykk. Skal du zoome, bruk heller kroppen å gå mot og gjerne tett på motivet. En vidvinkelforsats kan være noe å vurdere.

4. Lys: Tenk og bruk lys. Dårlige lysforhold er din verste fiende, være seg mørke eller motlys. Et ekstra videolys vil garantert være en god investering.

5. Rediger: Undersøkelser viser at bare en brøkdel av videokameraeiere gjør noen form for redigering. Det er synd, for det er ikke mye som skal til av redigering på PC-en før resultatet blir dramatisk bedre. Vi har fortsatt til gode å høre at noen klager på at scener blir for korte.

Flere tips og råd for den beste feriefilmen

Relevante artikler

  1. DIGITAL
    Publisert:

    Dette er årets beste kameraer 2017

  2. DIGITAL
    Publisert:

    Den beste kameramobilen

  3. NORGE
    Publisert:

    Fortsatt uklart hvorfor kvinne i Kragerø døde

  4. NORGE
    Publisert:

    Nå: Omfattende skogbrann langs togsporet i Maridalen

  5. NORGE
    Publisert:

    Forsvarssjefen: Bilene passer ikke inn i Norges krigføring

  6. NORGE
    Publisert:

    Jernbanedirektøren varsler utvidet togtilbud