Norge

Veien gjennom GPS-jungelen

Det er lett å kjøre seg vill når du skal velge GPS-navigasjon til ferien. Vi har testet ni stykker med 3,5 tommers skjerm for deg.

Vi har testet GPS for bil. Sjekk hvilken som passer for deg. Foto: Klaus Børringbo

  • Klaus Børringbo
    Frontsjef

Les testene her:

Vinner: Mio C710

Karakter 5: Novogo S700BT

Karakter 4: Medion GoPal315

Karakter 4: TomTom ONE Europe

Karakter 4: Garmin Nüvi 310

Karakter 4: Sony NV-U51

Karakter 3: Blaupunkt Lucca 3.3

Karakter 3: Pioneer AVIC S1

Karakter 2: Nokia 330

Store og brede

Vi har også testet fem større, mer avanserte GPS-er.

Stor bredde i toppskiktet


I flere uker har vi kjørt land og strand rundt og testet GPS-navigatorer, små enheter som hjelper deg å finne frem ved hjelp av satellittstyring.

I denne omgang har vi testet ni ulike forholdsvis enkle enheter med 3,5 tommers skjerm. I neste uke kommer del to av denne testen her på Forbruker.no. Da tar vi for oss litt dyrere og mer avanserte enheter med større skjerm.

Hovedkonklusjonen i denne første delen er at forskjellene egentlig ikke er så veldig store. Men de er der og vi vil guide deg i tilbudsjungelen.

Enkle i bruk

Brukervennlighet har vært ett av våre hovedfokus under testingen: Hvor lett er det å ta enhetene i bruk, hvordan er de ulike funksjonene og menyene lagt opp — og hvordan fungerer det forskjellige GPS-ene i praksis? Dette er bare noen av faktorene man som forbruker ikke kan få så veldig godt inntrykk av i butikken.

Prisen – og hva man får for pengene - er selvsagt også en faktor.

Samme ruter

Vi har opprettet og kjørt de samme rutene med hver eneste GPS. Vi har også kjørt med flere testenheter mot hverandre, for å identifisere forskjellene mellom dem.

Navigasjon til sjøs ved hjelpe av satellittsystemet GPS (Global Positioning System) har de fleste båtførere vendt seg til å bruke. Nå er GPS i bilen også i ferd med å bli allemannseie.

Oppdaterte kart

Noe er likt for de fleste GPS-ene vi har testet: Kartdataene er som regel godt oppdatert og GPS-antennene og -chipene har blitt veldig bra. Mister man GPS-signalet i en tunnel eller mellom høye bygninger i trange bygater, finner enhetene veldig raskt sin posisjon igjen når man er forbi hindringene.

Enkelte nye enheter simulerer også kjøring i tunnel. Slik at når man mister GPS-signalet, fortsetter kartet å vise at man kjører den samme veien man kjørt – også inne i tunnelen. Av enhetene i denne første delen er det Navigon og TomToms GPS-er som har slik funksjonalitet.

Ruteberegning

Prosessorkreftene i de fleste nye GPS-er er også såpass bra at de beregner nye og lange ruter på få sekunder. Bare noen få av enhetene i vår test utmerket seg negativt med treg ruteberegning.

TeleAtlas og Navteq er de store kartleverandørene som brukes av nesten alle GPS-produsentene. Begge disse firmaene har egne team som kjører opp gater og veier og oppdaterer dataene om endringer på strektninger og i kryss og rundkjøringer.

Vi har vurdert hvordan vi synes GPS-enhetene er å ta i bruk, hvordan kart og navigasjon fungerer og hva man får med i de ulike pakkene, og gitt dem poeng ut i fra det.

Vinner: Mio C710

Karakter 5

Har skjerm med god oppløsning, Bluetooth, MP3-spiller, bildevisningsmuligheter, kontaktregister og kalkulator. Den har det aller meste av navigasjonsmuligheter, og er svært enkel å lære seg og god å bruke.

I tillegg til de vanlige navigasjonsfunksjonene viser denne deg hvor fort du kjører og hastighetsgrensen på stedet. I tillegg kan du la den varsle deg om du kjører for fort. Fotoboksvarsleren er elegant. Den teller ned antallet meter frem til boksen og viser deg hvilken fartsgrense du må holde.

Den har kart for hele Vest-Europa og prisen ligger på rundt 3750,— kroner.

Les hele testen her

Novogo S700BT

Karakter 5

Har også en god skjerm. Den har nesten den samme programvaren som vinneren fra Mio, men Novogo har også gjort enkelte egne tilpasninger. Den har de samme gode navigasjonsmulighetene, men selve boksen er litt større og litt mer klumpete. Dessuten mangler den MP3-spiller og bildefremviser.

Denne har også kart for hele Vest-Europa. Prisen ligger på rundt 3200,— kroner.

Les hele testen her

Medion GoPal PNA315

Karakter 4

Medions GPS fungerer bra. Den beregner rutene imponerende raskt og har en fin, men nesten litt for detaljert kartvisning. Samtidig er den forholdsvis enkel å bruke, men har også sine små mangler.

Prisen med kart for hele Vest-Europa ligger på rundt 2000,— kroner. Det er billig for en såpass god GPS.

Les hele testen her

TomTom ONE Europe

Karakter 4

Dette kunne vært vår favoritt. Den er enkel å ta i bruk, behagelig og enkel å navigere med. Men ruteberegningene går forferdelig tregt.

I tillegg til selve kart— og navigasjonsfunksjonene har den mulighet for Bluetooth-tilkobling til mobilen. Dermed kan man laste ned oppdateringer om blant annet fotobokser og trafikkmeldinger.

Den har kart for hele Europa, og koster drøyt 3000,- kroner.

Les hele testen her

Garmin Nüvi 310

Karakter 4

Garmins GPS kan du ta rett opp av boksen og være i gang med i løpet av svært kort tid. Den har mange praktiske tilleggsfunksjoner, som språk— og byguider, MP3-spiller for både musikk og lydbøker.

Denne GPS-en er enkel, men egentlig litt for enkel. Valgene er få og opplysningene om navigasjonen din må du knotte litt mye for å få frem.

Denne kommer med kart for Norden pluss Tyskland og koster i underkant av 3000,- kroner.

Les hele testen her

Sony NV-U51

Karakter 4

Sonys GPS er en tung og kompakt sak. Men den har også testens desidert beste monteringsbrakett. Den er kun en navigasjonsenhet, ingen tilleggsfunksjoner her.

Den har ganske bra brukervennlighet. Menyene, og ikke minst det grafiske grensesnittet, er veldig bra. Kartene er imidlertid ganske mørke og grå. Det setter ned lesbarheten noe i sterkt sollys, selv om antirefleksen faktisk er veldig bra.

Den kommer med kart for Norden og prisen ligger på rundt 2500,— kroner.

Les hele testen her

Blaupunkt TravelPilot Lucca 3.3

Foto: KlausBørringbo

Karakter 3

Blaupunkts GPS har mye bra ved seg, men jobber litt tregt og er ikke av det aller mest brukervennlige. Spesifikasjonene lover godt, men den skuffer dessverre i praksis. Den er nemlig ikke helt til å stole på. Den melder noen ganger om kryss og avkjørsler både litt for tidlig og litt for sent.

Kart for over 20 europeiske land følger med og prisen ligger for tiden på 2990,— kroner.

Les hele testen her

Pioneer AVIC S1

Karakter 3

Dette er også en navigasjonsenhet der de tekniske spesifikasjonene lover godt. God skjerm med god oppløsning, stort internminne og rask prosessor. Vi er imidlertid ikke helt fornøyd med hvordan den navigerer. Den følger ikke bestandig bilens bevegelser godt nok, og kartet er stedvis dårlig oppdatert.

Her følger hele 26 europeiske land med, ferdig installert. Men prisen på nesten 5000,-kroner er allikevel alt for høy.

Les hele testen her

Nokia 330

Karakter 2

Nokia lager gode mobiltelefoner og nå kommer mobilene også med innbygget GPS – som fungerer. Men denne rene GPS-enheten for bilen kunne de egentlig ha spart seg.

Menyene er tunge, lange og delvis kaotiske. Kartgrunnlaget er dårlig oppdatert. Man risikerer å bli ledet på feil vei, mot enveiskjøringer og gjennom gater og veier som i virkeligheten er sperret.

Kartene er riktignok fra den store og godt oppdaterte produsenten Navteq, men det er muligens selve navigasjonsprogrammet Route 66 som ikke er bra nok.

Her får man med kart for hele Europa til en totalpris på rundt 3000,— kroner .

Les hele testen her

Relevante artikler

  1. DIGITAL
    Publisert:

    Høre på musikk i solveggen på hytta? Vi har testet åtte bærbare DAB-radioer

  2. DIGITAL
    Publisert:

    Du skal lete lenge etter bedre støvsuger til lavere pris

  3. DIGITAL
    Publisert:

    Test av Apple Watch LTE: Omsider fri fra mobilen!

  4. OSLO
    Publisert:

    «175 kr for pizzaen føles som et ran. 249 kr for burgeren føles som om man blir både ranet og slått ned.»

  5. DIGITAL
    Publisert:

    Slik får du mest ut av teknojulegavene dine

  6. A-MAGASINET
    Publisert:

    Plutselig la ti dresskledde japanere seg la seg under bilene for å fotografere asfalten. Det er det en god grunn til i denne byen.