Norge

Påvirker norske nettsamfunn

Noen går dårligere ved siden av Facebook, mens andre rir på bølgen av nettsamfunn-interesserte nordmenn.

  • Christine Jensen

MSN har ifølge TSN Gallups målinger hatt langt over 2 millioner unike brukere og 50 millioner sidevisninger de siste fem ukene, men hadde "bare" 1,99 millioner brukere og 48 millioner sidevisninger i uke 20.

— Vi ser alltid en liten nedgang i trafikken i mai, men det skyldes nok ikke Facebook alene, sier portalsjef i MSN Norge, Helge Birkelund, som likevel innrømmer at Facebook stjeler noe av trafikken fra deres eget nettsamfunn.

— Det vil snarere overraske meg om de ikke tar noe av trafikken fra Windows Live Spaces på kort sikt, sier Birkelund. Han er imidlertid ikke urolig for fremtiden.

— Fortsatt er det nær 700.000 brukere av Windows Live Spaces i Norge. Jeg er ikke veldig bekymret for det på lengre sikt, sier han til Forbruker.no.

Han tror det vil være plass til flere nettsamfunn, men har en klar formening om hvem som vil lykkes best i fremtiden.

— Vinnerene vil være de som best evner å ivareta brukernes behov for trygghet, samtidig som de er et verktøy for god interaksjon gjennom tekst, bilder, video, musikk og andre opplevelser som ønskes delt, sier han og peker på MSNs fordel med koblingen mellom lynmeldingstjenesten Live Messenger og nettsamfunnet Live Spaces.

Det er ikke noe hold i spekulasjonene om at færre bruker Messenger til å kommunisere etter at de ble aktive på Facebook. Bruken av lynmeldingstjenesten fortsetter nemlig bare å stige.

— Bruken av Messenger er fortsatt økende. Vi regner med at vi runder 1.7 millioner brukere av Windows Live Messenger i mai, sier Birkelund. Han mener at de to tjenestene er så forskjellige at de mer komplementerer enn erstatter hverandre.

- Fordel med Facebook

Også VGs nettsamfunn Nettby og Dagbladets nettsamfunn Blink merker at Facebook har tatt av, men mer i form av prat mellom medlemmene enn i form av nedgang i antall brukere.

Blink ser det snarere som en stor fordel at Facebook har blitt så populært.

— Facebook har vært med på å gjøre nettsamfunn populært i Norge. At fenomenet nettsamfunn blir kjent og tilgjengelig for mange, gjør at flere oppdager Blink også, sier communitymedarbeider i Blink, Nanna Baldersheim, som ikke ser på Facebook som en konkurrent.

Det gjør heller ikke VG Netts Nettby, som er det mest populære av de norske nettsamfunnene.

— Vi merker ingen konkurranse. Nettby har faktisk hatt sin beste vekstperiode samtidig som Facebook tok av, sier daglig leder i Nettby, Fredrik Kristiansen og viser til svimlende 170 millioner sidevisninger sist uke. Nettsamfunnet har nå rundt 500.000 unike brukere i uka.

Nettby større enn Bergen

Kristiansen tror Nettby og Facebook tilbyr såpass forskjellige tjenester at det ikke er noen reell konkurranse mellom de to.

— Det virker som folk syns de går fint ved siden av hverandre. Mens Facebook er gode på å pleie relasjoner, er Nettby mer stedet for å møte nye venner, sier Kristiansen.

Medlem flere steder

Mange er medlemmer begge steder. I gruppen "for oss som er på Facebook også" er det nå over 8000 medlemmer. Og nesten 40 grupper på Nettby handler om Facebook.

Det enorme antallet sidevisninger i Nettby viser at medlemmene vier mye tid til nettsamfunnet selv om de også bruker tid andre steder.

Oppfordrer til Facebook på jobb

ALLE SAKENE OM FACEBOOK HER

  1. Les også

    Større enn Bergen

  2. Les også

    Facebook kan gjøre deg syk

  3. Les også

    Facebook-feber

  4. Les også

    Dette er nye Facebook

  5. Les også

    Blomster-Finn hengt ut på Facebook

  6. Les også

    Her er de hotteste nett-trendene

  7. Les også

    Facebook krever<br/> filter i hodet

  8. Les også

    Fjesjakten

  9. Les også

    Sjefen kan ikke overvåke bruken

  10. Les også

    Facebook-farene

Mange nordmenn bruker mye tid på nettsamfunnet Facebook om dagen. Foto: Anders Hagen

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Facebook logget SMS-er og telefonsamtaler

  2. ØKONOMI

    Nå kommer Facebooks Vipps-utfordrer til Europa

  3. FOTBALL

    Supportere manipulerte trafikktall

  4. FOTBALL

    Facebook er big business

  5. ØKONOMI

    Professor tror gigantene vil knekke Vipps

  6. KULTUR

    Gründer går til angrep i bokbransjen igjen. Denne gangen vil Anders Storbråten lage «Facebook for bøker».