Norge

Vil ha omkamp om E18 - nå møtes partene igjen

Torsdag møtes Oslopakke 3-partene for å diskutere bomplasseringer – og satser. – Der og da bør vi endre avtalen, sier Oslo Høyre og fylkesordføreren i Akershus.

Juni 2016: Fem partier står bak den nye avtalen om Oslopakke 3, inkludert amputert E18-utbygging. Nå kan det bli nye forhandlinger. Fra v. veidirektør Terje Moe Gustavsen, jernbanedirektør Elisabeth Enger, Solveig Schytz, Venstre, Lan Marie Nguyen Eriksen, Oslo MDG, Eirik Lae Solberg (bak, Oslo Høyre), Tonje Brenna, Ap Akershus, Andreas Halse, Oslo Ap og Anette M. Solli, fylkesordfører i Akershus, Høyre. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Flere mister husene. Det blir mer støy. Bare halve Høviktunnelen bygges. Busser overtar sykkelbro. Prisen økes med 200 millioner kroner.

Dette er bare noen av konsekvensene av amputert E18-utbygging, kunne Aftenposten fortelle 24. januar.

Flere av komplikasjonene, som vil påføre lokalbefolkningen store miljøbelastninger, er knyttet til at man bare får bygge deler av den planlagte Høviktunnelen.

Nå vil Oslo Høyre at partene, når de møtes 2. februar for å starte forhandlingene om bomløsninger, der og da blir enige om å fullføre Høviktunnelen.

– Konsekvensene om vi ikke gjør det er så store. For øvrig kan vi beholde avtalen som den er, sier gruppeleder Eirik Lae Solberg til Aftenposten.

Slik skal E18 etter planen bli ved Høvik. Med tunnel og betydelig boligutbygging. Slik situasjonen er nå kan tunnelen bli stående halvferdig i mange år. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen

Fylkesordføreren: God idé

– Når også Lan Marie Nguyen Berg sier at hun synes det er leit med komplikasjonene bør det være grunnlag for å diskutere dette, sier Solberg.

– Solbergs idé er god, følger fylkesordfører Anette M. Solli i Akershus opp.

– Det er åpenbart at det beste hadde vært å bygge hele veien, som en helhet. Vi så disse problemene under forhandlingene. Nå er de blitt tydeliggjort, sier hun.

Eirik Lae Solberg i Oslo Høyre. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

MDG i Bærum: God tanke, men.....

Nikki Schei er gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne i Bærum.

– Hva tenker du om alle komplikasjonene som er dokumentert?

– Det enkle svaret er at det er synd å bruke 200 millioner på dette, når pengene kunne gått til Fornebubanen, sykkelveier og flere bussavganger.

– Hva er MDG Bærum sin hilsen til beboerne som mister husene sine og utsettes for store miljøbelastninger?

– Det er utrolig trist at folk bli kastet ut av hjemmene sine. Jeg er klar til å møte dem, og til å finne gode løsninger.

– Støtter du forslaget fra Solberg om i alle fall å fullføre Høviktunnelen?

– Tanken er god. Men jeg tror det bare vil forskyve problemene. Når han kaster forslaget frem over bordet nå høres det også ut som etterpåklokskap. Han var selv en del av forhandlingsutvalget som sto bak Oslopakke 3-avtalen. Nå ser han konsekvensene.

– Det var vel ikke Solberg som gikk inn for amputert utbygging?

– Et høyrestyrt byråd sa i 2015 at man måtte se på E18-planene igjen. Nå forsøker de å legge skylden for komplikasjonene på oss, som hverken vil ha tunneler eller vei. Nå må alle parter tenke seg om og finne en så god løsning som mulig, uten hensyn til kortsiktig, politisk gevinst, sier Schei.

Dette svarte Lan Marie Nguyen Berg da Aftenposten konfronterte med belastningene amputert E18-utbyggingen påfører omgivelsene.

MDG i Oslo og i Bærum, Lan Marie Nguyen Berg og Nikki Schei. Foto: Jan Tomas Espedal

Regjeringen om E18: Skal bygges ut hele veien

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen står fast på at E18 skal bygges ut hele veien mellom Lysaker og Asker.

– Debatten som har gått etter Oslopakke 3-forliket i fjor sommer tyder på at avtalen ble tolket helt ulikt av ulike aktører. Det er ingen tjent med. Vi må være klare på hva vi er enige om, sier han.

Og:

– Oslos byråd har gitt inntrykk av at Oslopakke 3 setter grenser for prosjektet. Tvert imot. Avtalen er mer konkret enn noen gang på at prosjektet skal bygges, sier Solvik-Olsen

  • Husker du hva de ble enige om i Oslopakke 3? Her er alle detaljene.

Arbeiderpartiet på Stortinget: «E18 er elefanten i rommet»

Eirik Sivertsen er samferdselspolitisk talsmann for Ap sentralt. Foto: Sveinung Berg Bentzrød

Eirik Sivertsen, samferdselspolitisk talsmann for Ap og nestleder i Transportkomiteen på Stortinget, kaller E18 for «elefanten i rommet».

– Vi vet hvor lang veien skal være, men ikke hvor bred. En kapasitetsøkning vil bli spist opp, sier Sivertsen.

– Det rødgrønne byrådet i Oslo har vedtatt en innsigelse mot videre utbygging av E18 etter Lysaker-Strand. De krever null utvidelse. Du har tidligere sagt til Aftenposten at man bør holde seg til den opprinnelige planen for E18-utbyggingen. Hva tenker du nå?

– E18-utbyggingen er en del av Oslopakke 3. Det er en avtale.

– Men hvordan tolker Ap sentralt forliket for Oslopakke 3, skal E18 bygges som planlagt Lysaker-Asker eller er alt i det blå etter Strand?

– Det er gitt ulike tolkninger i media, men så vidt jeg vet foreligger det en avtale, og det er Regjeringens ansvar å følge opp statens forpliktelser her. Om vi overtar, skal vi følge opp statens forpliktelser og det som står i Nasjonal transportplan, også om E18, sier Sivertsen.

Les mer om

  1. Oslopakke 3
  2. E18
  3. Lan Marie Nguyen Berg
  4. Ketil Solvik-Olsen
  5. Eirik Sivertsen

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Foreløpig ingen støtte for E18-forslag - men Veivesenet undersøker

  2. OSLO
    Publisert:

    Hva mener Ap egentlig om E18?

  3. OSLO
    Publisert:

    Stortings-Ap kjørte over Gahr Støres lokallag i E18-saken. – Jeg er skuffet

  4. NORGE
    Publisert:

    «Mens vi drakk kaffe og spiste croissanter ville du vennlig og tålmodig forklare oss hvorfor huset vårt måtte rives.»

  5. OSLO
    Publisert:

    Ny E18-krangel: Tvinger Oslo til å «holde seg unna» resten av utbyggingen

  6. LEDER
    Publisert:

    Aftenposten mener: Et logisk nederlag om E18