Norge

Endelig oppsummering: Vi kårer beste reisemåte Oslo-Kristiansand

Tre gamle gubber fikk med seg en yngre kvinne på turen mot Kristiansand. De skulle finne ut hva som var den beste, ikke bare den raskeste resisemåten: bil, fly, buss eller tog? Her er det endelige resultatet.

Alle fremme.jpg

  • Petter Winther

Også denne gangen var det tusenvis av lesere som fulgte med mens Sveinung, KEM, Magne og Thea gjennomførte reisen Oslo-Kristiansand, mens de småkranglet om hvem som hadde de blideste medpassasjerene, den beste kaffen og de mest komfortable setene.

Det ble tett denne gangen, selv om KEM i fly kom soleklart først frem. Det var lenge spenning rundt hvem som ville ta annenplassen: Sveinung i tog, eller Magne i bil. Da Sveinung ble sittende fast i Kongsberg ble det avgjort.

Thea kom soleklart sist, men hun startet også etter de andre. I tillegg leverte hun med kaffeservering og allsang i bussen.

Og vinneren ble: tog!

Her er den totale oversikten:

Her kan du lese om hvilke forventninger de reisende hadde på forhånd: Det blir close race!

Synes jeg hadde beste reisen!

Ok. Toget var ti minutter forsinket. Men når forsinkelsen spres på over 30 mil kjennes det ikke så problematisk. Da vi suste fra Vennesla og "hjem" til min studentby Kristiansand, (1982/83), kjente jeg på den skikkelig gode følelsen.

Den har jeg fortsatt når jeg nå sitter på hyggelige Glipp kafé, nær torget. Jeg minnes turen jeg nettopp har bak meg som en veldig hyggelig førjulstur, gjennom småfrossent vinterlandskap. Sørlandsbanen vil aldri matche Bergensbanen som en turistopplevelse. Men som en reise for de lange tankerekker og den stille stund er den upåklagelig.

Attpåtil har noen snille folk i NSB funnet brillene jeg glemte om bord, de progressive. Heia toget!

  • Flere tusen lesere har fulgt med minutt for minutt mens våre fire reisende nærmet seg Kristiansand. Bla deg nedover i direktebloggen for høydepunkter som stemningsvideoer fra bussen, småkrangling mellom Sveinung og Magne, og lukus-matpakka til KEM.

En veldig kort flytur

Flytiden fra Oslo til Kristiansand var bare på 35 minutter denne dagen, men tykk tåke på Gardermoen truet med å gjøre reisedagen ekstra lang.

Flyet vant på tiden også denne gangen, selv om jeg kom knapt halvannen time før Magne i bil.

Selve reisen var effektiv og kjapp. Fra vi tok farvel på Oslo S, gikk det ganske nøyaktig tre timer før jeg sto på Torvet i Kristiansand.

Så gikk da også alt som smurt: Flytoget leverer alltid reiser i rute. Sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn gikk unna på tre-fire minutter. Til tross for tåke tok Norwegian av på rutetid, og vi landet nøyaktig på rutetid også. Så bussen inn til byen.

Dette er en så kort flytur at det må regnes som en ren transportetappe. Ingen kan vente å bli gjenstand for omfattende service når selve marsjtiden er på knappe 20 minutter. En veldig grei og stressfri reise.

Vakker natur – men få rasteplasser

Det er helt ukomplisert å kjøre til Kristiansand på tørt føre, men det er å ta i at det er en hyggelig vei med vakker natur og trivelige steder underveis.

Dette er en transportetappe når man skal på hytta, hjem til jul eller besøke apekattene i Dyreparken. Alt går liksom på skinner frem til avkjøringen til Larvik, men deretter er det fartsbegrensninger på grunn av anleggsarbeid. Det er også rimelig tett med fotobokser på strekningen. Man må regne med to, tre hundre kroner i bomavgift på turen, og det er lurt å passe på når man har mulighet til å svinge innom en rasteplass (les: toalett). Det er ikke så mange av dem.

Elbilistene bør planlegge turen før de drar. Det er mange lademuligheter underveis, men bare noen ytterst få langs selve E18. Hovedregelen er man må kjøre av til et av tettstedene langs E18 for å få ny futt i batteriet.

Slik gikk det da vi reiste fra Oslo til Stockholm: Grytidlig tirsdag morgen dro tre erfarne Aftenposten-journalister fra Oslo S. Vi skulle finne ut hva som var best reisemåte: bil, fly eller tog?

En hyggelig reise med lav stressfaktor

Buss er hverken raskest, mest komfortabelt eller klimavennlig, men er en trivelig tur hjem til jul uten høyt stressnivå.

Etter fire timer og 49 minutter ankom bussen endelig Kristiansand. Da var jeg lei. Svingete veier, ombygging på strekningen og 23 busstopp ble i meste laget, så det at bussen kom ti minutter før tiden ble en heldig overraskelse.

Til gjengjeld er buss ganske trivelig. Sjåførene, som har kjørt den samme strekningen i nesten tyve år, er imøtekommende og hyggelige. Det er god plass å boltre seg på i den halvfulle bussen, det er gratis internett og et stopp slik at passasjerene får strekke på beina. I tillegg er prisene rimelige og bussruten går innom kriker og kroker hverken tog eller fly når. Med bussen kommer du deg hjem til jul med lav puls.