Vaktsjef på Helge Ingstad om lydopptak fra ulykken: – Jeg opplevde det som helt forferdelig
BERGEN (Aftenposten): Fiskeoppdrett. Eller en oljeplattform. Det trodde avtroppende vaktsjef at tankskipet Sola TS var. Kort tid senere kolliderer de.
Fregatten KNM Helge Ingstad kræsjet natt til 8. november 2018 med tankskipet Sola TS.
Statsadvokaten har kun tiltalt én person: Den 33 år gamle vaktsjefen som styrte fregatten. Han har forklart seg for retten i tre dager.
Onsdag fortsetter rettssaken i Hordaland tingrett med vitnemål fra vaktsjefen som hadde kommandoen på skipet frem til klokken 03.53.00. Åtte minutter og 15 sekunder senere kolliderte skipet.
– Jeg kunne ikke helt fatte hva som skjedde. Det var et kjempesmell, sa han om kollisjonen.
De dramatiske minuttene: Slik forliste KNM Helge Ingstad
– Helt forferdelig
Vitnet hadde en vaktoverlevering som tok rundt ti minutter ulykkesnatten. Det var vaktsjefen som nå er tiltalt, som tok over vakten.
På spørsmål om lydopptaket fra ulykkesnatten, er han tydelig preget av situasjonen.
Han har forsøkt å ikke høre for mye på opptakene. Det er for tungt. Særlig der hvor den tiltalte kalles opp sekunder før kollisjonen.
Både kapteinen på tankskipet Sola TS og trafikklederen ved Fedje trafikksentral forsøker å advare vaktsjefen om at et skip er på vei mot fregatten.
– Jeg opplevde det som helt forferdelig, sa han.
Kjente ikke igjen kollegaen
Han sa at tiltalte hørtes «forvirret ut», og at han ikke kjente ham igjen.
– Når han får det oppkallet, det høres ut som at han ikke forstår hvem som kaller ham opp. Jeg har styrt unna opptakene, det gjør veldig inntrykk.
– Er det tungt, spurte statsadvokat Magne Kvamme Sylta?
– Ja, veldig.
– Hva var det som gikk galt?
– Feil situasjonsforståelse. At man er usikker på hvem som kom med oppkallet, svarte han.
Dersom tiltalte hadde stått ved radaren da han ble oppkalt fra tankskipet, kunne ulykken vært unngått, mente han.
– Å redusere farten, la han til.
Han ønsket ikke å bli navngitt eller tatt bilde av i retten.
En vaktsjef på fregatt er en slags sikkerhetskontrollør, ifølge ham.
– Du er ansvarlig for sikker navigasjon til enhver tid i sjøen. Du er både ansvarlig for sikker navigasjon og for opplæring.
Vaktsjef under opplæring da ulykken skjedde, hadde han ikke så stor tiltro til. Hun var langt unna å bli klarert som vaktsjef, ifølge ham.
– Jeg synes personlig hun ikke var så veldig dyktig.
Fiskeoppdrett eller plattform
Under vaktoverleveringen, diskuterte de hva lysene de så kunne være for noe. Var det et fiskeoppdrett? Eller en offshore-installasjon?
Begge var klar over at Stureterminalen lå i området, og at det var en olje- og gassterminal.
– Dere var ikke inne på tanken at det var et fartøy, spør statsadvokat Benedikte Høgseth?
– Nei.
– Vurderte du det som sannsynlig at det ville ligge et fiskeoppdrett tett inntil kaien?
– Nei, svarte han kort.
Dersom tiltalte hadde brukt radaren, ville han ha sett tankskipet, sa han.
Vitnet forklarte at han ofte kom tidlig på vakt. Han sjekket navnene på de som var på utkikk og ror, og dobbeltsjekket instrumentene før han overtok.
Tiltalte har tidligere forklart at han ikke var klar over at styrbord utkikk sto ubemannet i mange minutter før ulykken. Han var nede i messen og spiste nattmat.
Bestevennen tok til motmæle
Tirsdag tok bestevennen til tiltalte et oppgjør med at det kun står én person på tiltalebenken.
– Det er selvfølgelig veldig vanskelig for meg å svare på disse tingene og vite at det går imot min bestevenn. Og jeg synes det er veldig urettferdig at han er den eneste som sitter her, sa han.
Ventet på å dø
Retten fikk høre sterke vitnesbyrd fra fire personer som var i lugarene da Helge Ingstad havarerte. Det var 137 mennesker om bord på skipet den natten.
En elektriker fortalte at han lå og ventet på å dø da han våknet av et smell og det rant inn vann. Han lette etter sitt personlige dødsmerke, der blant annet personnummer og blodtype er gravert inn.
– Det var for at noen skulle kunne identifisere meg i ettertid, men jeg fant den ikke i sengen. Så begynte jeg å puste inn vann, sa han.