Norge

"Man gjør seg sine tanker selvfølgelig, men jeg er overbevist om at jeg gjør det rette"

De er spydspissene i det som målt i militær slagkraft er det største oppdraget norske styrker har utført siden annen verdenskrig. Aftenposten har snakket med kampflypilotene som bomber Libya.

Piloten Aftenposten har snakket med, sier at F-16-pilotene har hatt 1700 flytimer under Libya-operasjonen. Han er imponert over innsatsviljen i det norske detasjementet som jobber for å få flyene på vingene.
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Hittil er det bakkemannskaper og forsvarsledelse som har beskrevet hverdagen på Kreta-basen under Libya-oppdraget. Nå forteller en av kampflypilotene, som i disse dager bomber mål i Libya, om sin hverdag. Samtalen har gått som mailutveksling. Piloten ønsker ikke å gi andre personlige opplysninger enn at han hører hjemme i Sør-Norge.

— Kan du beskrive en dag på jobb under Libya-oppdraget sammenlignet med den du har hjemme i Norge?

— En arbeidsdag her er ikke så annerledes, bortsett fra at personellet er mer samlet enn vanlig. Vi får briefer om det som skal skje, alt fra vær og vind til type mål vi skal ta ut. Det som er annerledes er at vi ikke trener. Vi slipper faktiske bomber, og tar liv. Dessuten opplever jeg hverdagen som mer intensiv. Det er en mer målrettet hverdag og ikke så mange «forstyrrende» ting som tar fokus fra oppdraget.

- Fra time til time, hvordan er arbeidsdagen under Libya-oppdraget?

— Mer intensivt. Vi jobber, trener, spiser og sover.

- Hvordan forberedes dere på et oppdrag over Libya hva angår mål og det mentale?

— Vi planlegger lang tid i forveien. Mentalt prøver vi å være fokusert på oppdraget. Etter turen debriefes vi om dagens mission.

- Kan du beskrive det å fly inn over libysk område, med tanking i luften underveis, og det å fly inn over et område der det finner sted krigføring?

— Tankingen er ren rutine for oss. Det er en oppgave som vi ikke tenker så mye på. Over Libya er jeg konsentrert om oppdraget mitt, og ta ut de målene jeg skal, slik at jeg ikke skader de sivile.

- Hvilke inntrykk satt du igjen med etter det første oppdraget, og hvilke inntrykk har du i dag?

— Inntrykket er at vi gjør den jobben vi skal, nemlig å beskytte de sivile. Man gjør seg sine tanker selvfølgelig, men jeg er overbevist om at jeg gjør det rette, ellers ville jeg ikke gjort det jeg gjør i dag.

- Hvor detaljert informasjon får dere piloter om effektene av bombingen dere har utført?

— Alle våre bombenedslag filmes av poden som henger under flyet. Vi vet nøyaktig hva vi har tatt ut av mål. Dette tar vi selvsagt vare på.

- Har du noen gang før, under eller etter oppdraget vært i tvil om at akkurat det burde vært utført?

— Nei, våre folk kvalitetssikrer våre mål. Målene vi tar ut har vært legitime mål, og slik vil det være i fortsettelsen også. Er vi i tvil, dropper vi ikke bomber.

- Har du selv/ditt fly vært truet, rent militært, av Gadafis styrker, ute på et oppdrag?

— Jeg har ikke opplevd at mitt fly har vært truet i luftrommet, men trusselen er alltid tilstede. Det er en fare å fly over et slikt område, men vi har våre manøvre som jeg ikke kan gå inn på her, som gjør det så trygt som mulig.

- Det norske bidraget høster mye skryt for å holde en høy kvalitet, fra NATO egen forsvarsledelse og Regjeringen. Hva er ditt eget inntrykk?

— At dette stemmer veldig godt. Jeg er veldig imponert over hva personellet rundt oss klarer å få til. Det er en veldig «go» i mannskapet her, og de er veldig fokuserte på sine arbeidsoppgaver. Flyene er veldig godt vedlikeholdt og de flyr som de skal. Vi har hatt veldig lite «snag» (tekniske problemer) så langt. Faktisk overraskende lite. Igjen må jeg få skryte av personellet både hjemme i Norge og her nede. Når det gjelder rutinene så fungerer de veldig bra, dette visste vi før vi kom ned hit.

Denne type oppdrag har vi ikke gjort før, som å komme hit på 48 timers varsel, men vi har hatt øvelser som for eksempel Nordavind der vi har deployert til en «Bare base». Dette har vært veldig verdifull erfaring for oss. Vi gjør det beste vi kan, hele tiden. Derfor er resultatet også bra. Vi beskytter de sivile i Libya, og når vi bomber så treffer vi det vi skal treffe.

- Aftenposten har tidligere skrevet at avstanden mellom trening hjemme og et skarpt oppdrag i utlandet er minst nettopp for kampflymiljøet. Kjenner du deg igjen i dette?

— Vi får bekreftelse på at det vi øver på hjemme i Norge og med andre nasjoner er riktig og bra. Mye av det vi øver på er reelt. Jeg opplever at vi er godt trent og godt forberedt på jobben vi gjør nå.

- Hvordan lever pilotene? Isolert eller sammen med andre i det norske bidraget?

— Vi lever sammen med de andre i detasjementet, dette gir oss piloter en «hverdag» sammen med de andre. Dette hjelper meg (kan ikke svare for alle) å bli bedre kjent med andre som er med i operasjonen. Det gjør at vi blir en sammensveiset gjeng som både jobber i lag, men også spiser middag i lag. I løpet av min tid her nede har jeg fått mange nye venner.

- Følger du med på dekningen av Libya-operasjoner i norsk presse?

— Jeg leser noe av det som står i avisene, men det er ikke mye tid til å lese om det som skjer. Jeg prøver å konsentrere meg om jobben som skal gjøres. Det neste mission er min prioritet. Vi får riktignok en del briefer om nyhetsbildet generelt, men ikke i detalj.

- Gis det et tilfredsstillende bilde av det norske bidraget, i betydningen om oppdraget utføres som det skal, og om folk hjemme får nok kunnskap om jobben dere utfører?

— Det NATO frigir av informasjon hver dag gir folk der hjemme mer enn nok informasjon om det vi driver med her nede. Vi deltar på alt det NATO gjør, ergo kan norske fly ha deltatt på alt det NATO-frigir av informasjon.

- Er det noen du vil gi spesielt varm omtale av, som gjør at du kan gjennomføre de flyoppdrag du skal, i apparatet rundt deg?

— Igjen er det apparatet rundt F-16 systemet som gjør en umerket jobb med å få våre fly på vingene.

I skrivende stund har vi flydd over 1700 timer, noe som er mye, og særlig med tanke på at vi står med styrken i utlandet og ikke har den tilgangen på deler som vi har i Norge. Her er det mange som gjør mer enn det som forventes av dem. Man passer på hverandre. Dette gjelder ikke bare på jobb, men også etter «arbeidstid», sier piloten.

Les også:

Les også

  1. Libya: - Natos angrep har tatt over 700 sivile liv

  2. Gadafi angripes fra alle kanter

  3. Offentliggjør bombetall i Libya

  4. NATO forlenger Libya-oppdraget

  5. NATO-sjefen: - Et spørsmål om tid før Gadafi går