Norge

Trailersjåføren hylles som helt

Han får ros av nødetatene som rykket ut til tunnelbrannen i Bremanger onsdag fordi hans snarrådighet kan ha bidratt til at ingen menneskeliv gikk tapt.

  • Frode Sætran

Tore Myrestrand har kjørt tankbil i 20 år, og har deltatt på en rekke sikkerhetskurs. Det er trolig derfra han har hentet erfaringen som gjorde at han handlet som han gjorde. Nå får han ros av politiet og av de andre nødetatene som rykket ut til eksplosjonsbrannen i Skatestraumtunnelen i Bremanger tidligere i dag, onsdag.

— Han har gjort en veldig, veldig god jobb og har antageligvis en stor del av æren for at det ikke gikk menneskeliv tapt, sa Johhny Breivik, brannsjef i Bergen til Dagsrevyen 21 onsdag kveld.

Han synes det høres ut som om Myrestrand har gjort alt som kan forventes.

— Tidlig varsling og det å hindre at folk kommer inn i tunnelen er avgjørende i sånne situasjoner. Han har handlet rasjonelt i en kaotisk og stresset situasjon, sier Breivik til bt.no.

Det dukket tidlig opp støttemeldinger til sjåføren i sosiale medier.

«Tankbilsjåføren i Bremanger holdt hodet kaldt i en enormt kritisk situasjon. Helt som har redda mange liv!» skriver Jossi Vinjerui på Twitter.

Draget røk

Like før klokken 10.30 onsdag var Tore Myrestrand på vei gjennom Skatestraumtunnelen i Bremanger, i retning Rugsundøya. Han kjørte en bensintankbil, som hadde 16.500 liter bensin i hengeren.

Han var på vei opp fra det dypeste partiet da tilhengeren slet seg. Draget røk tvers av.

— Bremsene på hengeren skal slå inn når dette skjer, men det gikk så fort at hengeren gikk i fjellveggen, sier Myrestrand til BT.

Myrestrand hoppet ut av bilen og så at det begynte å lekke bensin ut fra tanken.

— Jeg rev til meg nødtelefonen for å varsle. Vegvesenet sperret tunnelen med lys.

Det lokale brannvesenet ble varslet av Myrestrand klokken 10.27.

Eksploderte mens han ringte

Mens Myrestrand snakket i telefonen, hørte han den første eksplosjonen.

— Røyken veltet mot meg. Siden jeg var langt nede i tunnelen hoppet jeg i bilen for å komme meg ut i stedet for å gå til fots.

Han forteller at han fikk stoppet den ene bilen som kom mot ham da han var på vei oppover.

— Jeg ropte til ham at han måtte snu og komme seg ut. Jeg sa at han måtte sperre veien slik at ingen kjørte inn i tunnelen. Da jeg kom ut av tunnelen hadde han stilt bilen sin på tvers av tunnelen slik at ingen andre kom inn.

- Viktig med rutiner

Myrestrand har jobbet som tankbilfører i 20 år. Han forteller at han deltar på sikkerhetskurs stadig vekk.

— Rutiner i sånne situasjoner er noe som blir innprentet hos oss som driver med dette. Jeg føler at jeg handlet i tråd med rutinene i dag. Når sånt skjer viser det hvor viktig det er at vi husker det vi har lært av varslingsrutiner.

Litt skjelven

Han forteller at han har det bra etter forholdene.

— Jeg er jo litt skjelven, og det er skummelt å tenke på hva som kunne ha skjedd.

Myrestrand sier at han kom seg unna før røyken tok ham igjen.

Han var fortsatt på stedet da BT snakket med ham like før klokken 13.30. Han har snakket med politiet, brannvesenet og helsepersonell.

— Det jeg tenkte mest på da det sto på var om det var noen folk i nærheten på andre siden av bilen. Jeg hadde kontroll på min side av tunnelen, men jeg fikk ikke bekreftet før senere at det var gått bra på andre siden av tunnelen også, sier han.

- Meget erfaren og dyktig

Myrestrand kjører drivstoff for Måløy Havneservice AS. Daglig leder i firmaet, Bent Hammersvik, ble varslet om ulykken fra Myrestrand selv.

— Han er en meget erfaren og dyktig sjåfør, som har kjørt tankbil i mange år, sier Hammersvik.

Hammersvik forteller at de nå vil følge sine prosedyrer og samarbeide med de involerte.

Et bilde fra Måløy Havneservice viser at draget på hengeren er røket, slik at det fortsatt sitter fast på selve lastebilen. Ifølge eksperter er dette svært uvanlig. Ifølge VG var tankbilen EU-godkjent i fjor og inne til teknisk kontroll i vår.

– Det har røket tvers av. Dette er sånt som ikke skal skje, sier teknisk rådgiver Rune Damm i Norges Lastebileier-Forbund til VG.

Forsker Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) kaller hendelsen «svært uvanlig og overraskende», samtidig som han tar forbehold om at detaljene om ulykken ikke er kjent.

Forskeren lurer på om det kan dreie seg om en produksjonsfeil.

– Store tankbiler med farlig gods er kjent for å ha den beste sikkerheten, derfor er det spesielt merkelig, sier han.

  1. Les også

    Kjell Ragnar Hauge (71) rygget for livet i tunnelbrannen

  2. Les også

    Tunnel i Bremanger holdes stengt lenge etter eksplosjon

Relevante artikler

  1. NORGE

    Advarer mot å spise blåskjell en rekke steder

  2. NORGE

    Ikke lenger fylleslag i bystyret

  3. NORGE

    Barna våre dør! Hører du!

  4. NORGE

    Velkommen til Norges mest isolerte asylmottak

  5. NORGE

    Leier kontorer for 17 mill. statlige kroner årlig i Oslo sentrum – 300 meter unna står deres egne lokaler tomme og forfaller

  6. NORGE

    Ingen nye avhør i Tina-saken